Kompleksowy audyt SEO strony www powinien uwzględniać wszystkie najistotniejsze aspekty przekładające się na widoczność (lub brak widoczności) w sieci. Należy przeanalizować aspekty techniczne, czynniki on-page (wewnątrz serwisu) oraz czynniki off-page (poza serwisem). Audyt SEO pozwoli na znalezienie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.
Blisko 160 stron z uwagami oraz mapą co powinno znaleźć się w dokumencie, który otrzymasz wraz z rekomendacjami.
Zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa otrzymała wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki Google? Szukasz sposobu na to, aby serwis wyświetlał się w SERP-ie wyżej niż konkurencja? Zdecyduj się na audyt SEO! Sprawdź, które elementy powinny znaleźć się w takiej analizie.
Audyt SEO pozwala w skuteczny sposób zweryfikować serwis internetowy pod kątem zgodności z wytycznymi dotyczącymi optymalizacji i pozycjonowania. Istnieje wiele czynników, które oddziałują na to, jak kształtuje się widoczność witryny w SERP-ie. Ich szczegółowa analiza pozwoli wykazać błędy utrudniające pozycjonowanie. Z raportu, który jest wynikiem audytu SEO, dowiesz się, dlaczego firmowa strona www/sklep internetowy wciąż zajmuje odległe pozycje w rankingu wyników organicznych.
Pierwszym krokiem podczas realizacji audytu SEO jest weryfikacja widoczności serwisu w sieci. Należy sprawdzić, czy strona w ogóle wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli wcześniej korzystałeś z praktyk Black Hat SEO przy pozycjonowaniu strony internetowej, to skutkiem tych działań może okazać się ban (całkowite usunięcie witryny z indeksu) lub filtr.
Widoczność strony internetowej pozwala zweryfikować, które podstrony i na jakie frazy wyświetlają się w rankingu. Jest to cenna informacja – pozwala na ocenę aktualnej kondycji witryny. Pamiętaj, że im większa jest widoczność Twojej strony, tym więcej użytkowników będzie mogło na nią trafić za pośrednictwem organicznych wyników wyszukiwania.
Masz przygotowaną listę słów kluczowych, które Twoim zdaniem najlepiej odzwierciedlają ofertę prezentowaną klientom? Świetnie! Pora sprawdzić, czy Twoja intuicja Cię nie zawiodła. Audyt SEO pozwoli wyselekcjonować te frazy, które faktycznie mają potencjał. Zastanawiasz się, dlaczego jest to tak istotne?
Frazy kluczowe można podzielić m.in. na: słowa ogólne, wyrażenia long tail, frazy lokalne lub brandowe. O ile słowa kluczowe z nazwą marki (brandowe) sprawdzą się w każdym przypadku, o tyle dobór pozostałych fraz zależny będzie od specyfiki branży, w której działasz.
Są sytuacje, w których nie ma sensu inwestować w pozycjonowanie serwisu na frazy ogólne. Dzieje się tak np. wówczas, gdy cechuje je ponadprzeciętna konkurencyjność. Jeśli zależy Ci na tym, aby zwiększyć ruch z wyszukiwań organicznych (a zapewne tak jest), to niekiedy lepiej jest skupić się na wyrażeniach z długiego ogona (long tail). Ostateczne rozstrzygnięcie w tej kwestii przyniesie wynik audytu SEO.
Analiza konkurencji pozwoli na znalezienie wspólnych słów kluczowych ale też takich, które warto pozycjonować na serwisie pozycjonowanych a czego nie znajdziesz na stronie konkurencji. Wykonywanie audyt SEO powinno być połączone z analizą słów kluczowych, które są widoczne w Google Search Console.
Kolejny punkt do weryfikacji podczas audytu to stopień optymalizacji poszczególnych stron docelowych. Słowa kluczowe istotne z punktu widzenia pozycjonowania powinny znaleźć się nie tylko w treści, lecz również w nagłówkach (i to zarówno na stronie głównej serwisu, jak i na podstronach ofertowych).
Pod kątem SEO ten element ma bardzo ważne znaczenie niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy (w takim przypadku analizie podlegają strony kategorii i poszczególnych produktów) lub czy zajmujesz się działalnością usługową.
Nie trzeba być ekspertem SEO, aby wiedzieć, że długi czas ładowania się strony internetowej to najkrótsza droga do utraty potencjalnych klientów. Z audytu SEO dowiesz się, ile czasu musi upłynąć, zanim Twój serwis w pełni się załaduje. Znaczenie ma każda sekunda!
Nie wierzysz? Amazon wyliczył kiedyś, że opóźnienie ładowania ich strony o zaledwie 1 sekundę (słownie: jedną!) skutkowałoby roczną stratą w wysokości… 1 600 000 000 000 dolarów. Nie milion, nie miliard – bilion!
Jakie elementy wpływają na wydłużenie czasu wczytywania się witryny? Mogą to być np.:
Gdy wdrożysz zalecenia optymalizacyjne uwzględnione w raporcie z audytu SEO, skróci się czas ładowania strony.
Wykonywanie audyt SEO nie może obejść się bez analizy profilu linków zewnętrznych, która pozwala ustalić nie tylko ich liczbę, lecz również to, czy są odpowiednio zdywersyfikowane. Im bardziej zróżnicowane są kotwice, tym naturalniej prezentuje się profil odnośników. Jeśli Google wykryje próbę manipulacji profilem, wówczas Twoja strona może otrzymać karę.
Stara szkoła pozycjonowania głosiła żelazną zasadę, że liczy się liczba linków – nieważne skąd pochodzą, byle było ich wiele. Wdrożenia zmian w algorytmie wyszukiwarki, jakie następowały w kolejnych latach, sprawiły jednak, że obecnie doceniane są te strony, do których prowadzą linki wyłącznie z wartościowych serwisów. Jakość zyskała większą wartość niż ilość.
Zamów audyt SEO i przekonaj się, jak wygląda profil linków prowadzących do Twojego serwisu.
Im bardziej rozbudowany będzie audyt SEO, tym więcej uda się wykryć nieprawidłowości obniżających widoczność strony. W przeprowadzanej analizie należy zwrócić również uwagę na elementy takie jak:
Co powinien zawierać audyt SEO pokazuję poniżej w punktach:
Analizie poddana zostaje historia serwisu, jeśli domena ma już swoją historię. Wyszukujemy spadki widoczności oraz analizujemy jej historię pod kątem zmian. Dzięki temu jesteśmy w stanie zweryfikować czy była wykonana migracja, jak to wpłynęło na stronę, czy nie popełniono błędów. W przypadku budowania serwisu na domenie odkupionej weryfikujemy czy nie ma negatywnej historii.
Widoczność serwisu pozwala zweryfikować jak historycznie zachowywał się serwis w kontekście do aktualizacji algorytmy Google. Zwracamy uwagę przede wszystkim na spadki widoczności i poddajemy je analizie zarówno pod kątem słów kluczowych jak i struktury, technologii itd.
Jeden z najważniejszych punktów audytu SEO, w których analizujemy pozycjonowane frazy i przypisujemy im strony docelowe. Analiza pozwala określić strategię budowy treści oraz rozbudowę serwisu o np. kolejne podstrony.
Jeżeli serwis ma bogatą historię analizujemy ją pod kątem wpływu algorytmów. Ten punkt powinien znaleźć się w każdym audycie strony.
Dobrze przeprowadzony audyt powinien zawierać informacje o witrynach konkurencji. Zawsze analizujemy 2-4 konkurentów z branży i szukamy rozwiązań, które słowa kluczowe konkurencja ma a strona audytowana nie oraz niszy czy też rozwiązań, które zbudują przewagę nad konkurencją. Audyt zawiera grafiki z oznaczonymi elementami, które warto wdrożyć.
Audyt powinien zawierać bezwzględnie analizę techniczną SEO. Do tego jest niezbędny dostęp do Google Search Console. Bez tego audyt będzie wykonany połowicznie.
Układ menu, architektura, dane w menu i stopce – to są elementy, które analizujemy w zestawieniu ze słowami kluczowymi. Zwracamy też uwagę na zagłębienie w strukturze jak również możliwe rozbicie kategorii na „drobniejsze”, które pomogą pozyskać większą ilość ruchu organicznego.
Niby trywialna rzecz a potrafi przynieść sporo zaskoczenia ponieważ blokowane są zasoby, do których robot Google musi mieć dostęp.
Analiza polega na zablokowaniu do pozycjonowania podstron, które są zbędne. Nie usuwamy podstron, które nie mają ruchu organicznego – dążymy do tego aby wszystkie podstrony były zaindeksowane i przynosiły korzyści dla serwisu.
Weryfikacja polega na sprawdzeniu czy zasoby są pobierane z czy tez bez certyfikatu SSL. Zdarza się, że po migracji z wersji nonSSL na wersję SSL zapomina się o przełączeniu np. grafik.
Analizujemy duplikację treści i sugerujemy kilka rozwiązań zależnie od tego co w danej chwili w serwisie można wdrożyć. Nierzadko podsuwamy kilka pomysłów ponieważ poza ograniczeniami technologicznymi mogą pojawić się ograniczenia biznesowe, które uniemożliwiają wdrożenie konkretnych rozwiązań. Dla przykładu chce wdrożyć system komentarzy i recenzji ale nie ma możliwości realizacji bo biznes nie widzi sensu.
Weryfikujemy jak indeksuje się serwis, jak widzi go Googlebot i czy wszystkei zasoby poprawnie ładują się w Google.
Element, który jest niezwykle istotny przy analizie serwisu. Bezwzględnie dążymy do tego aby takich przekierowań było jak najmniej, na ile to możliwe. Punkt ten mocno powiązany jest tez z innymi punktami w audycie np. crawl budget, przebudowa serwisu, architektura i wiele innych. Dobrze przygotowany raport powinien zawierać informację gdzie są i co zrobić z przekierowaniami.
Jednak z najważniejszych strategii w SEO to linkowanie wewnętrzne. Poniżej tylko kilak przykładowych elementów, które powinien zawierać audyt SEO i gdzie trzeba zajrzeć lub co wykonać aby serwis poprawnie indeksował się oraz pozycjonował.
Weryfikujemy ze względu na przyspieszenie indeksowania serwisu. Zawsze rekomendujemy rozbijanie sitemap na mniejsze (po 1000 URLi) oraz wykonanie mapy w HTML.
Punkt dotyczy sterowania mocą SEO (juicy SEO, przepływem pagerank) w ramach serwisu.
Kody odpowiedzi niosą za sobą wiele informacji. Ich analiza pozwala zweryfikować czy np. istnieją błędy pomigracyjne lub czy skrypt dobrze „pracuje”. Może się zdarzyć, że przy tej analizie raport będzie zawierać rekomendację zmiany serwera hostingowego na szybszy.
Wyrywkowo analizujemy czy serwis i jego poszczególne podstrony szybko ładują się szczególnie na urządzeniach mobilnych. Bo nic tak nie wkurza klienta jak wolno działający serwis.
Rzecz, która bezwzględnie powinna znaleźć się w audycie SEO. Analizujemy elementy, które mają wpływ na prędkość ładowania serwisu oraz na elementy, które to ładowanie opóźniają. W tym punkcie niezwykle istotną rolę dogrywają programiści, którzy muszą te elementy poprawić.
Testujemy dostosowanie do urządzeń mobilnych oraz weryfikacji podlegają zasoby, które sa blokowane dla Googlebota.
Ten punkt tak naprawdę weryfikujemy pod kątem wdrożenia parametru canonical oraz jak zastosowane filtry i sortowanie wpływa na indeksację serwisu.
Przyjazne adresy URL to jest element, który w tej chwili jest standardowy i nie wymaga atencji, jednak zdarzają się jeszcze serwisy, gdzie konstrukcja adresów URL musi być naprawiana.
Grafika jest niezwykle istotnym elementem dostarczającym sporo ruchu organicznego. Optymalizacja grafiki to niezwykle istotny element, który powinien znaleźć się w audycie.
Jeżeli serwis posiada inne wersje językowe niż język Polski powinniśmy przeanalizować i wdrożyć parametry ułatwiające Googlebotom indeksowanie wersji językowych.
W tym punkcie pokazujemy jak może wyglądać sprzedająca strona 404 oraz jak radzić sobie z pojawiającymi się błędami 404.
Audyt powinien zawierać informacje dotyczące wdrożenia fragmentów rozszerzonych zarówno dla serwisów usługowych (localbusiness, website, article, faq, howto) oraz sklepów e-commerce (reviews i inne).
Najbardziej krytyczny element do wdrożenia to parametr canonical. Jego wdrożenie systematyzuje indeksowanie serwisu więc nawet jeśli serwis jest dobrze zaindeksowany należy to wdrożyć.
To tutaj w tym punkcie seowiec spędzać powinien najwięcej czasu na analizie technicznej. Z tego punktu dowiemy się najwiecej o problemach z indeksowaniem oraz problemami z wydajnością na urządzeniach mobilnych. GSC ciągle jest rozwijane i powoli są wdrażane elementy odpowiadające za Page Experience.
Omawiamy wszelkie rzeczy związane z optymalizacją onsite – od tagów meta, poprzez treści i ich budowanie, aż po błędy, które pokazują narzędzia SEO.
Ponownie analizujemy treści na stronie jednak w tym przypadku ich umiejscowienie oraz optymalizację w ujęciu per sekcja serwisu. Dajemy wskazówki dotyczące linkowania wewnętrznego jak również dotyczące zwiększenia konwersji z bloga.
Audyt zawiera krótki content plan na 3-6 najbliższych miesięcy. Pokazujemy czym byśmy chcieli się zająć rozbudowując warstwę tekstową.
To jeden z najtrudniejszych elementów analizy i zawiera wskazówki co dotychczas było wykonane niewłaściwie lub co poprawić w dotychczasowej strategii. O sprawdzeniu odnośników możesz przeczytać tutaj. Do analizy linków używamy narzędzia Clusteric.
Zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO przeprowadzony przez specjalistę. Darmowe programy do analizy strony dadzą Ci jedynie niewielką część informacji o kondycji Twojej strony. Ode mnie otrzymasz szczegółowy raport i zalecenia optymalizacyjne wyłożone jak kawa na ławę.
Kompleksowy audyt SEO dotyka wielu aspektów: technicznych, contentowych oraz poza stroną WWW. To ile kosztuje audyt SEO w głównej mierze zależy od liczby godzin, które trzeba poświęcić na jego wykonanie.
Audyt SEO powinien zawierać zarówno spis wykrytych nieprawidłowości, jak i konkretne zalecenia optymalizacyjne. Z przygotowanego raportu dowiesz się, co zrobić, aby poprawić kondycję strony internetowej. Krok po kroku wyjaśnię Ci, jakie aspekty ograniczały widoczność serwisu oraz jakie czynności należy podjąć, aby naprawić wykryte błędy.
Dzięki optymalizacji zgodnej z wytycznymi Twoja witryna zyska szansę na wyższe pozycje w SERP-ie, co przełoży się na większe zainteresowanie potencjalnych klientów Twoją ofertą.
Masz pytania dotyczące audytu SEO? Chcesz zamówić profesjonalną analizę swojego serwisu? Skontaktuj się ze mną, a otrzymasz darmową wycenę audytu SEO.
Audyt SEO zawiera zbiór rekomendacji, które należy wdrożyć w pozycjonowanym serwisie aby poprawić jego indeksację i widoczność. Każdy punkt rekomendacji ma przypisany priorytet co do jego ważności wdrożeniowej.
Audyt bierze pod uwagę trzy obszary: treści i optymalizację(content, onsite), linkbuildingu (offsite) oraz rzeczy techniczne. Zestawienie poszczególnych punktów w audycie znajdziesz w ebooku pod tym linkiem.
Audyt powstaje od kilku dni do kilku tygodni, zależnie od wielkości serwisu oraz branży a także liczby konkurentów do przeanalizowania. O bezpłatną wycenę audytu SEO możesz zapytać tutaj.
Pobierz ebooka o tym co powinien zawierać audyt SEO i wykorzystać go w swojej pracy.
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.