Wysokie pozycje serwisu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy przynoszące największy zysk – oto marzenie każdego przedsiębiorcy, który prowadzi zakrojone na szeroką skalę działania marketingowe w sieci. Pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle czasochłonne i wymaga odpowiedniego przygotowania. Bez dopasowanej do konkretnego przypadku optymalizacji serwisu (zarówno pod kątem zawartości merytorycznej, jak i aspektów technicznych) cały proces może się jeszcze bardziej wydłużyć, a jego efekty mogą okazać się nie do końca zadowalające.
W niniejszym artykule:
- skupimy się przede wszystkim na technicznym aspekcie SEO,
- wyjaśnimy jakie znaczenie dla pozycji w rankingu wyszukiwania ma odpowiednia struktura strony i poprawność jej kodu,
- przedstawimy listę składającą się z kilkunastu podpunktów, która ułatwi organizację działań zmierzających do poprawy jakości strony pod kątem technicznym.
Merytoryczne treści i kod dobrej jakości
Działania zmierzające do podniesienia pozycji w organiku powinny być przeprowadzane na dwóch płaszczyznach. Jedną z nich jest warstwa zewnętrzna, którą widać gołym okiem – wartościowe teksty czy interesujące grafiki przykuwające uwagę użytkownika. To dzięki nim, można wydłużyć czas pojedynczej sesji oraz znacząco zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Druga płaszczyzna, o której nie można zapomnieć, to aspekt techniczny strony internetowej. W tym względzie zawiera się jakość kodu, struktura czy rozłożenie materiału w witrynie.
Błędy natury technicznej często uniemożliwiają wyprowadzenie serwisu do TOP 10, nie mówiąc już o czołowej trójce – miejscach w rankingu wyszukiwarek, które zapewniają największy ruch na stronie internetowej.
Jak zadbać o prawidłową strukturę techniczną witryny? Co zrobić, aby wyeliminować wszelkie błędy utrudniające pozycjonowanie? W tym miejscu należy wskazać na działania, zmierzające do poprawy jakości witryny internetowej od strony technicznej.
Zaliczają się do nich:
- profesjonalny audyt SEO,
- optymalizacja serwisu przeprowadzona na podstawie przygotowanych wytycznych.
W niniejszym artykule przedstawiamy informacje dotyczące technicznej strony SEO. Po wnikliwej lekturze każdy czytelnik będzie nieco bardziej zorientowany w temacie, a konkretna checklista pomoże zaplanować pierwsze działania zmierzające do jeszcze lepszej optymalizacji serwisu internetowego.
Techniczna strona SEO – jakie ma znaczenie?
Odpowiedź na tak zadane pytanie można zawrzeć w jednym słowie – kluczowe, zwłaszcza z punktu widoczności witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Techniczne aspekty SEO stanowią bardzo ważny element każdego serwisu internetowego. Strona słaba pod względem technicznym jest jak dom ze słomy – nawet jeżeli jakimś cudem na niektóre frazy będzie widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, to polegnie przy pierwszym lepszym podmuchu wiatru (czy zmianie algorytmu wyszukiwarki).
Techniczne SEO dla strony internetowej jest niczym solidny system korzeni dla drzewa. Pozwala mocno osadzić stronę na kluczowych pozycjach dla fraz przynoszących zyski i ruch na stronie. Jeżeli chcesz sprawić, aby Twoja strona była jeszcze bardziej widoczna w sieci, to koniecznie musisz zatroszczyć się o techniczne SEO.
Serwis internetowy poprawny od strony technicznej ma spore szanse na to, aby bez dodatkowych działań wskoczyć na atrakcyjne pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Oczywiście muszą zostać spełnione jeszcze pewne warunki, jak chociażby wartościowe treści czy rozbudowany profil linków. Kompleksowe działanie pozwoli stopniowo wspinać się po kolejnych szczeblach na drodze do sukcesu, bez konieczności ponoszenia coraz większych kosztów związanych z marketingiem.
Można też odwrócić przysłowiowego kota ogonem i sprawdzić, co się stanie w sytuacji, gdy jakość kodu na stronie, jej struktura oraz pozostałe elementy techniczne będą pozostawiały wiele do życzenia. W takim przypadku bardzo prawdopodobne jest, że nawet wytężone działania specjalistów od pozycjonowanie nie będą w stanie przynieść zadowalających efektów. Bez technicznej optymalizacji SEO architektura strony prędzej czy później legnie w gruzach. Roboty Google nie będą w stanie dowiedzieć się z niej niczego ciekawego, a to z kolei przełoży się na permanentnie niskie pozycje w rankingu wyszukiwarki. Nie pomoże wówczas ani zdywersyfikowany profil linków prowadzących do witryny, ani nawet najlepsza merytoryka treści czy grafiki w serwisie tworzone na indywidualne zamówienie.
Priorytety przy optymalizacji – od czego zacząć?
Nie chodzi o to, aby prześcigać się w argumentach z innymi członkami zespołu, czyja praca jest ważniejsza. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że sukces w SEO mogą przynieść tylko kompleksowe działania obejmujące zarówno optymalizację serwisu od strony technicznej, jak i inwestycję w wartościowy content. Jednak należy zachować pewną kolejność podejmowanych działań, tak aby strategia była spójna i przyniosła jak najlepsze korzyści. Od czego zacząć techniczną optymalizację SEO i jakie aspekty wziąć pod uwagę analizując kondycję strony? Sprawdź przygotowaną przez nas checklistę – możesz z niej skorzystać zarówno wówczas, gdy planujesz samodzielnie przeprowadzić optymalizację, jak i w przypadku, kiedy zlecasz takie działania agencji.
Ogromne znaczenie ma praca całego zespołu. Chcąc znaleźć jak największą liczbę błędów i niedoskonałości w strukturze strony i móc wprowadzić niezbędne poprawki, trzeba posiłkować się wiedzą z szerokiego zakresu. Indywidualne działanie może rozciągnąć się znacznie w czasie, co nie pomoże witrynie przebić się na czołowe pozycje w rankingu wyszukiwania. Jeżeli dopiero zastanawiasz się nad postawieniem witryny w sieci, to zadbaj o to, aby posiadała ona CMS dobrej jakości, który umożliwi wprowadzanie zmian optymalizacyjnych.
Szczegółowy audyt – dlaczego warto go przeprowadzić?
Wybierając się na wycieczkę po górskim szlaku, warto mieć dobrze opracowany plan, obejmujący godzinę wyjścia, przebieg trasy, estymację czasu przejścia (z uwzględnieniem możliwych trudności po drodze), a także niezbędne wyposażenie, które może okazać się przydatne w trakcie wędrówki. Im lepiej opracowany plan działania, tym większe prawdopodobieństwo, że wyprawa zakończy się sukcesem. Dokładnie tak samo jest z pozycjonowaniem – im lepiej zostanie zaplanowana strategia, im więcej czynników uwzględni i w jakim stopniu uda się wcześniej zoptymalizować witrynę pod kątem technicznym, tym na bardziej spektakularne efekty można liczyć.
Techniczne SEO – jakie przyniesie korzyści?
Jakie korzyści może przynieść wykonanie szczegółowego audytu i wprowadzenie technicznych poprawek w strukturze strony?
- Roboty Google będą miały ułatwiony dostęp do zawartości serwisu, dzięki czemu będą w stanie umieścić go na wyższych pozycjach w rankingu.
- Poprawne zabezpieczenie witryny (w tym momencie certyfikat SSL to obowiązujący powszechnie standard) przełoży się na większe zaufanie użytkowników.
- Dobrze zoptymalizowana strona jest w stanie samodzielnie wspiąć się na kluczowe pozycje dla niektórych fraz, bez konieczności inwestowania w ich późniejsze pozycjonowanie, co ograniczy wydatki ponoszone na marketing internetowy.
- Szybsze ładowanie się strony zmniejszy współczynnik odrzuceń.
- Dostępność witryny na różnych urządzeniach mobilnych sprawi, że z zawartością serwisu można będzie dotrzeć do szerszego grona użytkowników.
Wymienione wyżej korzyści można osiągnąć jedynie poprzez kompleksową diagnostykę i późniejszą eliminację błędów natury technicznej serwisu internetowego. Spadki pozycji na kluczowe frazy, brak efektów działań pozycjonerów, coraz mniejszy ruch na stronie i drastycznie spadająca konwersja – mogą to być objawy błędów w strukturze i kodzie. Warto je wyeliminować, zanim sytuacja stanie się bardzo poważna. Jeszcze lepiej – podobnie, jak w przypadku chorób – lepiej zapobiegać, niż leczyć. Szczegółowy audyt SEO warto wykonać nie tylko w przypadku serwisów istniejących w sieci od lat, u których pojawiają się problemy z pozycjonowaniem, lecz także w przypadku nowych stron, jeszcze zanim rozpocznie się ich pozycjonowanie – wówczas można liczyć na optymalne efekty prowadzonych działań.
Narzędzia SEO – komu mogą się przydać?
Nie brakuje na rynku ciekawych narzędzi SEO, które pozwalają sprawdzić kondycję strony na wielu poziomach i pod różnymi aspektami. Korzystanie z nich może okazać się dla przeciętnego użytkownika dosyć skomplikowane, a prezentowane na wykresach dane niewiele wniosą, bez dokładnego rozeznania w temacie.
Warto jednak wspomnieć także o narzędziach stosunkowo prostych w obsłudze, dzięki którym każdy ma szansę dowiedzieć się nieco więcej na temat kondycji własnej strony internetowej. Kto wie – może będzie to pierwszy impuls do bardziej świadomego podejścia do kwestii technicznej przy obsłudze serwisu internetowego?
Google Analytics to narzędzie, które pozwala na generowanie różnego rodzaju raportów. Analizując wyświetlane dane można natrafić na informacje, które okażą się w późniejszym czasie niezwykle istotne z punktu widzenia optymalizacji i pozycjonowania konkretnej strony internetowej.
W zaledwie kilku krokach można sprawdzić między innymi to:
- jak rozkłada się ruch na stronie pochodzący z urządzeń stacjonarnych i mobilnych (słaby ruch mobilny może świadczyć o tym, że strona nie jest dostosowana do wyświetlania na tabletach czy telefonach komórkowych i wymaga dodatkowych działań w celu stworzenia atrakcyjnej wersji responsywnej),
- czy współczynnik konwersji jest na zadowalającym poziomie, a jeżeli nie, to jakie mogą być tego przyczyny (im wyższy współczynnik konwersji, tym lepsze zyski – warto się więc nad tą kwestią pochylić w sposób szczególny),
- ile czasu przeciętny użytkownik spędza na stronie – krótki czas trwania sesji i wysoki współczynnik odrzuceń mogą budzić podejrzenia, że występują poważne niedociągnięcia w strukturze strony, co szybko zniechęca internautów (długi czas sesji to znak dla botów Googla, że w serwisie zawarte są interesujące treści, zatem warto promować taką witrynę dodatkowymi punktami w rankingu, by mogła trafić do jak najszerszego grona użytkowników),
- jak przedstawia się demografia użytkowników strony (informacja taka pozwala między innymi na tworzenie treści ściśle dopasowanej do wymagań konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu na stronę trafią użytkownicy faktycznie zainteresowani ofertą, co zmniejszy wartość współczynnika odrzuceń).
Te podstawowe informacje pozwolą uzyskać bardzo ogólny obraz o kondycji strony internetowej, jednak gdy już na tym etapie uda się zauważyć pewne nieprawidłowości, to można mieć przypuszczenie, że przeprowadzenie profesjonalnego i bardzo szczegółowego audytu SEO jest jak najbardziej zasadne.
Techniczne SEO – checklista, czyli o czym musisz pamiętać
Przedstawiona poniżej checklista powinna znacznie ułatwić zaplanowanie sprawdzenia poprawności strony pod kątem technicznym. Odhacz każdy po kolei każdy z punktów i dowiedz się, jak się miewa techniczne SEO w Twojej witrynie internetowej. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie przeprowadzić działań, to skontaktuj się ze specjalistami, którzy przeprowadzą szczegółowy audyt witryny od strony technicznej i przygotują listę czytelnych wytycznych do wprowadzenia na etapie optymalizacji.
Oto kilkanaście aspektów, jakie należy zbadać, analizując serwis internetowy pod kątem jego poprawności technicznej.
- Certyfikat bezpieczeństwa – kwestia bezpieczeństwa powinna być absolutnym priorytetem dla każdego administratora serwisu internetowego. Certyfikat SSL to w dzisiejszych czasach standard, którego warto się trzymać. Strony bez certyfikatu nie budzą zaufania wśród internautów (przyczyniają się także do tego wyskakujące komunikaty o możliwym zagrożeniu), co może być szczególnie widoczne w przypadku sklepów internetowych. Użytkownicy nie chcą powierzać swoich danych źle zabezpieczonym serwisom. O wdrożeniu protokołu HTTPS warto pomyśleć także pod kątem botów – dla Google strona z certyfikatem, to strona dbająca o bezpieczeństwo użytkowników.
- Właściwie ustawione przekierowania – dzięki poprawnie ustawionym przekierowaniom przeglądarki wiedzą, w jaki sposób pokierować użytkownika, aby odnalazł interesujące go treści. Przekierowania powinny być maksymalnie proste, w przeciwnym razie może dojść do ich zapętlenia. Zbyt zawiłe przekierowania wydłużają także czas ładowania się witryny, co negatywnie wpływa na doświadczenie użytkownika. Należy szczególną uwagę zwrócić na prawidłowość przekierowań po wdrożeniu certyfikatów bezpieczeństwa oraz w momencie usuwania konkretnych podstron w serwisie czy przy migracji np. na innego CMSa. Dzięki temu nawigacja w serwisie będzie przebiegać bezproblemowo.
- Plik robot.txt – na serwerze można znaleźć wiele rozmaitych danych. Zdecydowana większość z nich tworzona jest pod kątem użytkowników, jednak istnieją też pliki, które powstały wyłącznie na użytek botów indeksujących witryny dostępne w sieci i kwalifikujących je na odpowiednie pozycje w rankingu. Odpowiednio zoptymalizowany plik robot.txt pokazuje robotom ścieżkę, po której mają się poruszać. Odpowiednie zapisy w pliku mogą sprawić, że samodzielnie wyznaczysz obszary, do których roboty wyszukiwarki nie będą miały dostępu i których nie uwzględnią przy indeksowaniu. Dzięki temu możesz uniknąć sytuacji, w której w wynikach wyszukiwania będzie pojawiał się np. koszyk zakupowy.
- Optymalizacja czasu ładowania strony – w dzisiejszym świecie liczy się przede wszystkim czas. Użytkownik, który będzie musiał czekać długie sekundy na to, aż strona się w pełni załaduje, prawdopodobnie szybko zrezygnuje z jej przeglądania i nigdy już na nią nie wróci, nawet jeżeli oferta będzie bardzo kusząca. Im większy będzie współczynnik odrzuceń, tym większe prawdopodobieństwo tego, że boty Google ocenią Twoją witrynę jako nieprzyjazną użytkownikom, a stąd już tylko krok do obniżenia pozycji w rankingu wyszukiwania. To, w jakim czasie ładuje się strona, można sprawdzić przy pomocy darmowych aplikacji. Krótszy czas ładowania można uzyskać m.in. poprzez poprawę kodu, kompresję danych czy zmianę hostingu.
- Plik sitemap.xml – mapa strony to kolejny plik stworzony głównie z myślą o robotach wyszukiwarki. Dzięki niemu boty wiedzą jak sprawnie poruszać się po serwisie oraz dostają informacje dotyczące choćby tego, kiedy konkretna podstrona była ostatnio aktualizowana. W poprawnie stworzonej mapie strony powinny znaleźć się informacje dotyczące kompletu adresów URL widniejących w witrynie. Warto pamiętać o tym, aby plik sitemap.xml nie był zbytnio rozbudowany. W uzasadnionych przypadkach można pokusić się o to, aby przygotować kilka takich (mniejszych) plików zamiast jednego.
- Responsywność witryny prawidłowe wyświetlanie się witryny na urządzeniach mobilnych, to aspekt, którego nie można pominąć. Użytkownicy coraz chętniej korzystają z tabletów czy telefonów komórkowych przy przeglądaniu sieci i wyszukiwaniu interesujących ich informacji. Wydaje się, iż wkrótce to właśnie wyszukiwania mobilne będą dominować, warto więc zadbać o to, aby nie zamknąć sobie drogi do możliwości pozyskania nowych klientów. Jeżeli użytkownik będzie musiał się męczyć i powiększać obraz, aby korzystając z urządzenia mobilnego sprawdzić, co znajduje się na stronie, to możesz mieć przekonanie graniczące z pewnością, że będzie to ostatni raz, gdy odwiedzi tę witrynę.
- System wewnętrznego linkowania – optymalna konstrukcja strony ułatwi użytkownikowi przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami w serwisie. O aktualizacji linków wewnętrznych należy pamiętać za każdym razem, gdy dochodzi do migracji treści. Jeżeli linkowanie wewnętrzne nie będzie działać w sposób prawidłowy, to może to doprowadzić do sytuacji, w której użytkownik nie dotrze do interesujących go treści. W tym miejscu warto cofnąć się także do informacji przedstawionych przy okazji omawiania prawidłowo ustawionych przekierowań w serwisie.
- Przyjazne adresy URL – to kolejny aspekt, o którym należy bezwzględnie pamiętać, analizując stronę pod kątem technicznym. Jakie to są przyjazne adresy URL? Powinny zawierać optymalne słowa kluczowe obrazujące jak najdokładniej zawartość strony. W przyjaznych adresach URL należy unikać między innymi polskich znaków. Jest to istotne z kilku względów. Przyjazne adresy URL to korzyść dla botów Googla oraz dla użytkowników, którzy jednym spojrzeniem na adres mogą wnioskować, jakie treści będą znajdować się w serwisie, na który zostaną za chwilę przeniesieni.
- Struktura strony – warto użytkownikowi w sposób maksymalny ułatwić nawigację w serwisie. Ma to duże znaczenie dla Google, który dba o to, aby w pierwszej kolejności wyświetlać w rankingu wyszukiwarki te strony, które są intuicyjne w obsłudze. Jeżeli witryna będzie skonstruowana w taki sposób, że poruszanie się po niej będzie nazbyt karkołomne, to szybko rezultat będzie można zauważyć w postaci rosnącego współczynnika odrzuceń i malejącej konwersji. Klucz do sukcesu tkwi w poprawnie zaprojektowanym menu, które będzie dostosowane zarówno dla użytkowników, jak i robotów. Prawdziwym wyzwaniem w tym przypadku staje się znalezienie złotego środka. Architektura informacji powinna być skonstruowana w taki sposób, aby precyzyjnie oddawać zawartość contentu. Przysłużyć może się w tym aspekcie także wyszukiwarka dostosowana do potrzeb internautów, umożliwiająca użycie zaawansowanych filtrów, tak by w odpowiedzi otrzymać precyzyjne wyniki.
- Błędy na stronie – jeżeli użytkownik zamiast interesujących go treści co rusz będzie natrafiał w serwisie na błędy, to szybko się zniechęci. Powtarzające się komunikaty o braku jakiejś strony czy błędach serwera mogą okazać się także istotne dla botów Googla, które w końcu dojdą do wniosku, że administracja nie troszczy się w sposób właściwy o przyjazność strony dla użytkowników i podejmą decyzję o obniżeniu pozycji strony w rankingu. Do najczęściej pojawiających się błędów w serwisach internetowych można zaliczyć błąd 404 (informuje on użytkownika o tym, że dana podstrona nie istnieje) oraz błąd 500 wskazujący na problemy z łącznością z serwerem. Warto w stosowanych narzędziach sprawdzić ilość błędów wyświetlających się na stronie i jak najszybciej je usunąć.
- Metadane – z tym punktem można spotkać się w niektórych zaleceniach z audytów SEO. Chodzi o to, aby stworzyć odpowiednie title i meta opisy na podstawie konkretnych szablonów, jednak rozwiązanie to nie sprawdzi się w każdym przypadku.
- Jakość contentu – na stronie liczy się jedynie wartościowy content, ale o tym można stworzyć osobny artykuł. Jeżeli chodzi o techniczny aspekt seo, to w przypadku publikowanych treści niezwykle istotną kwestią jest zoptymalizowanie tytułów czy pamiętanie o tym, aby artykuły zwierały wprowadzenie odpowiednio nasycone kluczowymi wyrażeniami.
- Duplikaty treści – jeżeli użytkownik natrafi na zduplikowaną treść w ramach serwisu, to z pewnością nie zachęci go to do przeglądania jego dalszej zawartości. Taka sytuacja jest niekorzystna również z uwagi na wydłużenie czasu ładowania. Wyczyszczenie struktury treści ułatwi działanie bootom wyszukiwarki Google, co może przełożyć się na dodatkowe punkty w rankingu.
- Renderowanie – jeżeli zbudujemy serwis, który będzie z łatwością czytany przez roboty wyszukiwarek, tym lepsze efekty osiągniemy. Udostępnienie wszystkich bibliotek, plików css/js dla robotów powoduje, że taki serwis jest przyjazny dla użytkownika przez co rosną parametry użytecznościowe.
- Canonical (postać kanoniczna) – jest to jeden z krytycznych elementów wpływający na prawidłowość indeksowania serwisu w wyszukiwarce. Pozwala na kontrolowanie duplikacji treści, stronicowania, filtracji itd. Jest niezbędnym elementem w przypadku występowania wersji językowych w witrynie.
Działania optymalizacyjne w obrębie konkretnej witryny należy dopasować do jej indywidualnych potrzeb. Jednak znalezienie ewentualnych błędów w kodzie czy strukturze strony będzie możliwe jedynie wówczas, gdy zostanie przeprowadzony szczegółowy audyt SEO. Powyższa checklista obejmująca techniczne SEO to solidne stopnie, a wspinaczka po nich pozwoli osiągnąć ideał, jakim jest serwis internetowy o poprawnej strukturze i pozbawiony błędów. Taka sytuacja stworzy idealną bazę pod późniejsze, ewentualne pozycjonowanie.
Jak dojść do perfekcji w SEO od strony technicznej?
Jeżeli ktoś liczy na osiągnięcie spektakularnych efektów w krótkim czasie i konkretne rozwiązania podane na tacy, to niestety się rozczaruje. Nie istnieje bowiem coś takiego, jak jeden przepis na skuteczne techniczne SEO, który sprawdzi się w każdym przypadku, bez żadnego wyjątku. Warto zdawać sobie sprawę z tego, iż każda witryna to indywidualny przypadek, z osobną historią i różną strukturą. Systematyczna optymalizacja, rozwiązywanie pojawiających się problemów, a przede wszystkim ścisła współpraca całego zespołu przyniesie w końcu efekt w postaci coraz lepszych wyników w rankingu wyszukiwarki.
Dlaczego warto inwestować w techniczne SEO?
Z punktu widzenia analizy serwisu czy też przeprowadzanego audytu, mamy tak jakby 3 filary, które możemy analizować oddzielnie ale całościowo tworzą dokument zwany audytem SEO.
- Off-site – czyli analiza otoczenia serwisu ze szczególnych naciskiem na analizę linków zwrotnych
- On-site – czyli analiza treści, rozkładu słów kluczowych
- Techniczne SEO – czyli to co zostało napisane powyżej – od błędów, po indeksację, wykorzystywanie canonical’i czy zwalczanie duplikacji treści oraz kanibalizacji
Zmuszenie wyszukiwarki Google do zaindeksowania serwisu w jak najlepszy sposób umożliwiający jednocześnie wyciagnięcie maksymalnych korzyści powoduje, że serwis doskonale się pozycjonuje i sprzedaje. Im lepiej i skuteczniej zaindeksowany serwis, który działa bardzo szybko, i do którego użytkownik chętnie wróci tym lepiej.
A nic tak nie cieszy klienta jak rosnąca sprzedaż.
Podsumowując – na przestrzeni wielu lat SEO zmieniało się a co za tym idzie audyty oraz wykonywane analizy. Do niedawna powstawał jeden dokument i zawarte tam rekomendacje klient musiał wdrożyć. Teraz jest tak, że ten sam dokument powstaje już nie u jednego SEOwca tylko u 2-3 osób, które są odpowiedzialne za aspekty contentowe, techniczne i linkbuilding. Jednak specjalista SEO musi znać wszystkie te rzeczy.
Techniczne SEO to część audytu SEO odpowiedzialna za weryfikację i rekomendacje związane z poprawnym indeksowaniem serwisu w wyszukiwarkach.
Przede wszystkim musisz mieć dostęp do Google Search Console i analizować minimum raz na miesiąc błędy i rozwiązywać je, na ile to możliwe. Poza tym sprzwdzasz: meta, robots, canonicale, noindex i parę innych rzeczy – zajrzyj do artykułu, w którym wszystko jest opisane dokładnie.
Generalnie wystarczy dostęp do Google Search Console. Przydadzą się jednak inne narzędzia audytujące np. Screaming Frog, Sitebulb, Ahrefs czy Clusteric.
Dość szybko – po naprawieniu błędów zaznaczasz je jako wykonane w panelu Google Search Console, i w ciągu kilku dni dostaniesz powiadomienie email-em czy jest dobrze czy nadal coś jest nieprawidłowo wdrożone.
Optymalizacja czasu ładowania strony – mobile first. Wiem że screen z paramentów na Komputerach wizerunkowo ładniej wygląda ale obecnie oficjalnie najpierw optymalizujemy stronę pod kontem prędkości na urządzenia mobilne. Tu już większość jest pomarańczowa za wyjątkiem wordpress.org
Mogę wkleić mobile – jest podobny 🙂