Czas odświeżyć sobie pewne aspekty związane ze studiami User Experience Design. Dlatego wybrałem się na szkolenie podstawowe z User Experience – organizowane przez firmę JanMedia – opisane na blogu Webusability. Szkolenie odbywa się we Wrocławiu 😉

Na szkoleniu omawianych jest kilka aspektów związanych z UX ale tylko stricte w odniesieniu do stron internetowych. Karolina i Adrianna (prowadzące to szkolenie) pokazują na wielu przykładach serwisów WWW błędy oraz omawiają jak je naprawić. Są przy tym bardzo otwarte na dyskusję z sali 😉

Poza aspektami teoretycznymi (wiadomo jakiś wstępniak musi być) było kilka ćwiczeń praktycznych:

  • odpowiadaliśmy na zagadnienia związane z heurystykami Nielsena – trzeba było na podanych fragmentach stron odnaleźć zastosowane heurystyki
  • card sorting – uwielbiam puzzle 😉 – 3 zespoły projektowały menu dla serwisu uczelnianego. Oczywiście każdy miał coś innego i inaczej interpretował zadanie. I o to w tym chodzi 🙂
  • persony – tak – BYŁY !!! wraz z kontekstem użycia

Z racji tego, że heurystykami zaczynam się mocno bawić w kontekście SEO, to Mnie interesowało najbardziej więc wywiązał się dyskusja 🙂 Pozwolę sobie zacytować cały slajd – mam nadzieję, że dziewczyny Mnie nie zabiją 😀

  • Pokazuj status systemu.

Co aktualnie dzieje się w systemie? Na bieżąco informuj użytkownika poprzez odpowiednią informację zwrotną, przesyłaną w rozsądnym czasie. W jakiej części aplikacji/serwisu www znalazł się użytkownik?

  • Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.

Mów naturalnym językiem. Użycie konwencji językowych świata rzeczywistego jest bardziej zrozumiałe, niż komunikaty zorientowane systemowo.

  • Daj użytkownikowi pełną kontrolę.

Zapewnij możliwość cofnięcia i powtórzenia, a także przerwanie wykonywanych operacji ?Twoi użytkownicy często wybierają określone funkcje nieświadomie bądź przez pomyłkę. Należy umożliwić modyfikację raz wprowadzonych informacji, a także rezygnację wykonywania dalszych kroków.

  • Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.

Dbaj o jednolitość konwencji ?nie zmuszaj użytkowników do zastanawiania się na tym, czy podobne określenia na pewno oznaczają to samo. Warto sięgać po sprawdzone wzorce i konsekwentnie stosować w całej aplikacji.

  • Zapobiegaj błędom.

Czytelny komunikat o błędzie jest dobry, ale projektowanie z myślą o przeciwdziałaniu powstaniu błędu ?jest lepsze. Eliminuj instrukcje warunkowe umożliwiające wykonanie nieprawidłowej operacji, w najgorszym razie proś użytkowników o potwierdzenie wykonywania operacji.

  • Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do zapamiętania

Nie powinniśmy wymagać od użytkownika tego, że zapamięta do czego służy dany element. Zamiast tego zawsze powinniśmy dostarczać niezbędne informacje. Użytkownik powinien dokonywać wyborów spośród jasno opisanych opcji.

  • Zapewnij elastyczność i efektywność.

Wyposaż system w dyskretne wspomaganie interakcji, umożliwiające doświadczonym użytkownikom przyspieszenie często powtarzanych operacji.

  • Dbaj o estetykę i umiar

Pozbądź się tendencji do wyposażania okien dialogowych interfejsu w elementy nie komunikujące adekwatnej i potrzebnej informacji. Odciągają uwagę użytkownika od istotnego przekazu i pogarszają jego widoczność.

  • Zapewnij skuteczną obsługę błędów.

Komunikaty o błędach wyrażaj językiem naturalnym, bez zamieszczania kodów systemowych. Precyzyjnie wskazuj problem i sugeruj rozwiązanie.

  • Zadbaj o pomoc i dokumentację.

Najlepszy system to taki, który nie potrzebuje dokumentacji, ale dostarczenie systemu pomocy i właściwe udokumentowanie może okazać się niezbędne. Każda informacja tego rodzaju powinna być łatwa w przeglądaniu i przeszukiwaniu, skupiona na zadaniach wykonywanych przez użytkownika, zawierać konkretne rozwiązania. A także ?być zwarta w formie.

Bardzo dużo było wzmianek odnośnie audytu eksperckiego – stąd też na koniec z sali było mnóstwo pytań o tego typu rzeczy: jak to się wykonuje, jak się podchodzi do takiego audytu i tak dalej.

webusability-janmedia-szkolenie-ux

O czym była mowa :

  • wyjaśniono pojęcia związane z UX – Nielsen oraz Norman
  • pokazano i omówiono plaster miodu Petera Morvilla
  • heurystyki Nielsena – pokazane powyżej
  • warsztaty z projektowania i analizy – robiliśmy persony
  • analiza konkurencji oraz architektura informacji (dlaczego ja tego AI nie znoszę grrr)
  • card sorting – omówione oraz warsztat
  • etykietki, formularze – odgadywanie etykiet było wyzwaniem i „kupą śmiechu” 🙂
  • szkice – jak i czym szkicować
  • makiety, prototypy
  • metody badań – krótko omówione
  • eyetracking
  • testy A/B/C

Wspólnie z Karoliną omówiliśmy sobie (ach te ploteczki) i uczestnikom jak wyglądały studia UXD (Karolina Wrocław, Ja Warszawę – kończyliśmy w tym samym roku.) W sumie w ciągu pół godziny omówiliśmy uczestnikom jak wyglądają takie studia, co się na nich dzieje i tak dalej…

dyplom-szkolenie-ux-webusability

Dla kogo i czy …

Szkolenie jest całodniowe. Z mojej perspektywy polecam je osobom, które chciałyby poznać podstawy UX – są naprawdę wystarczające i bardzo dobrze omówione. Na pewno szkolenie pozwoli na zrozumienie zachowań użytkowników – jak do nich podejść, jak o nich zbadać, wyciągać wnioski i projektować pod nich strony WWW.

Pozdrawiam seowców, którzy byli na szkoleniu. Tak, tak – coraz więcej seowców uczy się UX …

Materiały i źródła: w niniejszym wpisie wykorzystałem dwa slajdy z prezentacji szkoleniowej, zacytowałem heurystyki przedstawione na szkoleniu, dyplom – fotografia własna.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Paweł,
    a jak oceniasz to szkolenie w porównaniu do podyplomówki na SWPS? To takie streszczenie materiału ze studiów czy też zupełnie inne aspekty zostały poruszone? Da się to w ogóle porównać? 🙂

    • Dyplomowka to prowadzisz projekt przez cały rok. Tu masz tylko podstawy dla osób, które chcą poznać temat.

      Tych dwóch rzeczy nie da się porównać.

  2. Ja byłem z lekka rozczarowany – spodziewałem się jednak czegoś więcej niż tylko podstaw. Omówionych przykładów było dość mało i nie było przytoczonych wyników testów, tylko ogólne stwierdzenia 🙁

    • Michał możesz rozwinąć swoją odpowiedź? Paweł rozumiem że Ty polecasz to szkolenie? Czy wiadomo kiedy będzie kolejna edycja i czy będzie w innych miastach?

      • Z tego co wiem wystarczy śledzić stronę i tam są daty. Zawsze można napisać mejla. Jeśli chodzi o sam kurs to są podstawy i pokazanie kilku istotnych rzeczy do kontekście ux.

    • No cóż, podstawy jak sama nazwa wskazuje to podstawy, ale w połączeniu z procesem projektowym jest dużo skondensowanej wiedzy. Dla mnie ciekawsze jest przejście przez różne fazy projektowania podczas warsztatów niż przeglądnięcie nawet kilkudziesięciu przykładów 😉 Zależy czego kto oczekuje.

  3. Chciałabym wziąć udział w październikowych szkoleniach, ale zastanawiam się czy wybrać się tylko na pierwszy dzień czy też oba. Dodam, że nie mam żadnego doświadczenia z UX, tylko to czego się sama nauczyłam w ramach zainteresowań 🙂 Czy jak Ty brałeś udział w szkoleniu to był podział na 2 poziomy? Może ktoś inny ma jeszcze jakieś doświadczenia z Webusability?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły