Jest wiele ciekawych rozwiązań, jeśli chodzi o strukturę adresów URL, ale jedno jest pewne – powinny zostać zastosowane przyjazne adresy (tzw. SEO-friendly URLs). Adresy takie są pozbawione identyfikatorów sesji i zawierają słowa kluczowe, dzięki czemu jedno zerknięcie na adres pozwala ustalić jego zawartość.
Ponieważ temat przyjaznych URLi należy raczej do tych podstawowych, przejdę od razu do konkretnych rozwiązań. Jeśli jednak potrzebujesz jednak przypomnienia najważniejszych zasad, odsyłam Cię do wpisu w pomocy Google: https://support.google.com/webmasters/answer/76329?hl=pl&ref_topic=4617741
Jakie decyzje należy podjąć podczas ustalania optymalnej struktury adresów URL? W pierwszej kolejności – ile chcemy mieć zagłębień na podstronach podkategorii i produktów oraz jakie chcemy mieć później możliwości dokonywania zmian?
Wybór adresów (pod)kategorii
Który z poniższych adresów do podkategorii i wydaje Ci się być najlepszy?
- www.domena.pl/torebki/torebki-kopertowki/
Mamy tutaj pełną strukturę drzewa. Czy jest to dobre rozwiązanie? Dużo zależy od tego, jak będą wyglądały aliasy podkategorii, tj. czy będzie to ?torebki-kopertowki? albo ?torebki-z-filcu? czy ?z-filcu?. Na przykładzie sklepu z torebkami wszystko jest logiczne, ale gdyby chodziło np. o empik.com to sam alias podkategorii ?dla-dzieci? niewiele by mówił, gdyby nie został połączony z nazwą kategorii, np. ?ksiazki? albo ?muzyka?. Zadbajmy więc o to, aby albo zastosować oba zagłębienia, albo utworzyć aliasy podkategorii utworzone z ich pełnych nazw, czyli np. ?ksiazki-dla-dzieci?.
- www.domena.pl/torebki-kopertowki/
W tym przypadku z kolei widzimy sam alias do podkategorii. Decyzja zależy od wspomnianego przed chwilą przykładu z Empikiem, ale także powinna być konsekwentna w stosunku do wybranej struktury adresów do podstron produktów.
Wybór adresów do podstron produktów
Teraz wybierz najlepszy adres do podstrony produktu:
- www.domena.pl/torebki/torebki-kopertowki/torebka-1234.html
Mamy tu zawartą pełną ścieżkę do produktu, która mocno wydłuża adres i skutkuje wieloma powtórzeniami słów kluczowych w adresach. Gdyby podkategorii było więcej, powstałoby kolejne zagłębienie.
- www.domena.pl/torebki/torebka-1234.html
Oprócz aliasu z nazwy produktu, pozostawiliśmy tylko nazwę głównej kategorii, rezygnując z podkategorii. Ewentualne zmiany podkategorii nie będą miały wpływu na adres do podstrony produktu.
- www.domena.pl/torebki-kopertowki/torebka-1234.html
Jak wyżej, jednak zamiast głównej kategorii, postanowiliśmy zamieścić w adresie tylko najgłębszą strukturę, tj. podkategorię z produktem. To całkowicie blokuje nas przed ewentualną zmianą podkategorii, ponieważ wymagałaby ona zmiany adresu do podstrony i zastosowania przekierowania 301. Problem pojawi się także w sytuacji, kiedy ten sam produkt jest dostępny w różnych podkategoriach i tym samym pod różnymi adresami ? to powoduje tzw. duplicate content w obrębie tej samej domeny.
- www.domena.pl/torebka-1234.html
Tym razem mamy zupełnie płaską strukturę i żadna zmiana w kategorii lub podkategorii, do której przypisany jest produkt, nie będzie wymagała zmiany adresu.
Pozostaje nam jeszcze kwestia dotycząca rozszerzeń plików – czy i jakie rozszerzenia stosować? W tym przypadku decyzja zależna jest od naszych indywidualnych preferencji co do kwestii wizualnych dotyczących adresów. Bardzo logiczna jest struktura zaprezentowana na powyższych przykładach, która – podobnie jak pliki na dysku – foldery kończy znakiem „/”, natomiast adresy podstron konkretnych produktów kończy rozszerzeniem – w tym przypadku „.html”. Dlatego też powyżej do wyboru zostały zaproponowane adresy zawierające rozszerzenie.
Inne istotne kwestie
Ustalenie tytułów oraz struktury adresów URL jest sprawą bardzo indywidualną i nie da się zaproponować uniwersalnych schematów. Bardzo wiele zależy od samej tematyki strony, czy skupia się na jednym rodzaju produktu, czy też wielu, czy można ograniczyć się do kilkunastu podkategorii, a może – jak w przypadku sklepu komputerowego – warto dorobić połączenia z producentami.
O czym jeszcze warto pamiętać podczas ustalania struktury adresów URL?
- do rozdzielenia fraz stosujemy znaki ?-? zamiast ?_? ? mamy wtedy pewność, że wyszukiwarki potraktują je jak frazy wielowyrazowe zamiast jednego ciągu znaków;
- nie używamy polskich znaków ani wielkich liter ? to powoduje jedynie problemy z wyświetlaniem lub indeksacją tej samej podstrony pod wieloma adresami;
- ograniczamy liczbę parametrów do minimum.
Powyższy materiał jest fragmentem nowego kursu pozycjonowania na poziomie średniozaawansowanym.
Na wysokim poziomie wiedza to jest.
Widać moc SEO jest w nim wielka.
Bill Slawski opisywał u siebie (http://www.seobythesea.com/2013/07/google-classify-pages-hierarchical-categories-urls/) patent Google jak algorytm może rozpoznawać zawartość stron na bazie hierarchii URL.
Sam zastanawiałem się nad zastosowaniem ścieżki do produktu /kategoria/kategoria/kategoria/produkt-123. Jeśli ten patent miałby miejsce to produkt zostanie zakwalifikowany do tematyki i dostaniemy bonus dla long taila. Ale to wymagałoby wymuszanie tylko jednej ścieżki URL dla produktu i przenoszenie użytkownika z innych kategorii. O ile pamięć mnie nie myli, Prestashop coś takiego stosuje, lecz już nie Magento. Zatem ścieżka domena.pl/produkt-123 jest prostsza w obsłudze, usuwa duplikaty, ale też traci z optymalizacji ścieżki URL…
I tak źle, i tak niedobrze 🙂
Pytanie, warto ryzykować duplikatami, żeby zdobyć odrobinę więcej punktów, jeśli chodzi o optymalizację URLi. Z drugiej strony, pełne ścieżki, w szczególności z powielonymi słowami kluczowymi, mogą prędzej czy później powodować problemy takie jak z EMD.
@Dawid Dutkiewicz
zdaje się że lepszym rozwiązaniem jest jednak domena/kategoria/kategoria/produkt bo przy prostszej formie jednak poza „wyglądem url” niewiele zyskujesz
Dlaczego macie id posta na końcu ? ogólnie ID ? strach przed konfliktem adresów ? nie widzę innego powodu ?
Tak kiedyś sobie założyłem. Bardziej mi to pasuje pod kątem szukanai czegośp otem w artykule – wiem, które ID i szukam w bazie 🙂