Gdy zaczynasz prowadzić swój własne sklep internetowy rzadko kiedy myślisz o SEO, a nawiązując współpracę z dostawcą produktów tym bardziej. Bo skąd masz wiedzieć, że Google kocha lub nie Twój biznes?

Każdy produkt, nawet najdrobniejszy element typu śrubka, który oferujesz w swoim sklepie internetowym, musi mieć opis na tyle jasny, zrozumiały i dokładny, aby potencjalny klient taki produkt kupił.

Zaczynasz inwestować drobne sumy w reklamę płatną, obserwujesz ruch, patrzysz na konwersję jednak cały czas płacisz. Wreszcie zaczynasz interesować się SEO …. Bo ktoś Ci powiedział, że wyniki w SEO są dużo tańsze niż płatna reklama i trwalsze. Szukasz zatem informacji na temat pozycjonowania, optymalizacji tekstów, audytów SEO, zbierasz oferty i okazuje się, że pod katem SEO Twój sklep internetowy taki super nie jest.

Otrzymując audyt SEO wykonany przez freelancera czy agencję SEO okazuje się, że opisy produktów otrzymane od producenta mają wszyscy Twoi konkurenci. Znajdują się też na porównywarkach cenowych czy innych platformach.

Nagle okazuje się, że musisz zastanowić się i porozmawiać z producentem nad takim faktem: czy mogę modyfikować opisy, które otrzymałem?

No właśnie – czy możesz. Rozpatrzmy kilka wariantów i zastanówmy się co z tym można zrobić, gdy producent:

  1. Zabrania modyfikacji opisów (np. sklep z włóczkami)
  2. Opisy produktów nie mogą być modyfikowane z powodów prawnych (np. apteki)
  3. Umożliwia częściową modyfikację tekstu opisu produktu
  4. Nie widzi problemu – można zmieniać dowolnie

Gdy producent pozwala modyfikować opisy

Jest to najlepszy wariant pod katem SEO – posiadając własne, unikalne i oryginalne treści jesteśmy w stanie zrobić wszystko i wypozycjonować produkty. Google będzie uwielbiało nasze treści i jest duża szansa, że przegonimy w wynikach organicznych konkurencję

Brak możliwości modyfikacji opisów produktów

To jest najgorsza odpowiedź jaka może Nas spotkać – skoro wokoło jest tyle duplikatów to co można z tym zrobić? Czy jesteś skazany na porażkę? Otóż nie. Istniej e kilka metod na radzenie sobie z takim problemem:

1.   Komentarze i recenzje

W tym przypadku dajesz możliwość napisania każdemu klientowi, który dokonał zakupu, napisania komentarza czy tez zrecenzowania produktu (może to być np. recenzja ebook,a opinie dotycząca kupionego monitora).

Każdy unikalny content pochodzący od użytkownika jest dobrze postrzegany przez Google i takie rozwiązanie mocno premiuje produkty, posiadające komentarze i recenzje.

To rozwiązanie doskonale sprawdza się np. w księgarniach internetowych, gdzie liczba produktów idzie w dziesiątki tysięcy i trudno będzie panować nad oryginalnością opisów.

Podobnie sklepy z produktami rtv i agd czy komputerowe – one też korzystają z systemu komentarzy.

2.   Q&A / FAQ

Jest to sekcja rzadko używana, ponieważ wymaga prowadzenia (zaangażowania po stronie właściciela lub administratora), który będzie odpowiadał na pytania pochodzące od użytkowników. Niektóre marki kosmetyczne (np. Douglas.pl) czy komputerowe (np. morele.net) posiadają system, który umożliwia zadanie pytania do konkretnego produktu a moderator po stronie sklepu internetowego udziela odpowiedzi.

Tego typu content (treść) jest zawsze oryginalny i Google również taki content będzie lubić. W niektórych przypadkach taki pytań i odpowiedzi pod jednym tylko produktem jest kilkadziesiąt – rewelacyjny unikalny content.

3.   A gdy nie można …

Zdarza się jednak, że opis produktu nie może być zmieniany a sekcja komentarzy czy recenzji nie może być uruchomiona. Tak się dzieje w przypadku np. aptek internetowych – ni emożna przepuścić komentarza, że witamina C pomaga na taką i taką chorobę bo to może być niezgodne z prawem – co zatem zrobić w tym przypadku?

Można pod takim produktem:

  • Podwiesić 2-3 wpisy blogowe wraz z zajawkami, które sa powiązane z danym produktem
  • Wstawienie sekcji typu „inne produkty z tej kategorii” czy też „inne produkty, które kupiono z tym produktem

Natomiast, o ile nie stoi to w sprzeczności z prawem, można opis zmodyfikować np. używając synonimów lub zamieniając szyk zdań – tylko tak czy siak trzeba to skonsultować od strony prawnej

Może być też tak, że producent po prostu zabrania modyfikacji opisu produktu i wtedy zostaje Nam realizować punkt 1 i 2 opisany powyżej.

4.   Przykucie uwagi

W niektórych branżach dla przykucia uwagi i zwiększenia czasu przebywania na stronie, wykonuje się animacje czy krótkie filmiki, pokazujące właściwości produktu. Takie filmik stosuje np. firma Bellroy, która na swoich portfelach pokazuje, jak można „upakować” różne elementy dnia codziennego np. klucze, banknoty, monety itd.

Przeczytaj także: jak pisać treści do sklepów internetowych?

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę opisując produkt?

Opisując produkty w sklepie warto zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • Postaw na czytelność – opis nie może być ścianą tekstu – musisz zadbać o to aby opis produktu przyjemnie się czytało, niemalże jak przepis kucharski czy poczytna książkę
  • Przedstaw najważniejsze cechy produktu – czyli mów językiem korzyści. Pokaż jakie zalety ma produkt, jakie są jego plusy. W punktach – punktory ładnie wyglądają i szybko je się czyta
  • Podziel tekst na akapity – to ważne, aby tekst był przejrzysty, czyli szybko się czytał
  • Używaj pogrubień – najważniejsze elementy (szczególnie te sprzedażowe jak np. zalety) warto wytłuścić – dzięki temu oczy potencjalnego klienta skupiają się na najważniejszych aspektach opisu i nei zmuszasz go do nudnego czytania całosci
  • Stosuj zdjęcia – szczególnie z różnych stron. Ważne tez jest, aby te zdjęcia szybko się wczytywały (prędkość i wydajność serwisu to podstawa).
  • Wypisując plusy wypisz tez minusy – jeżeli zestaw nie zawiera baterii czy np. potrzeba dokupić śrubki – koniecznie to podkreśl. Nic tak nie wkurza klienta jak bardzo wszystkich informacji na stronie, bo potem otrzymasz komentarz o niezgodności produktu z opisem
  • Zrób sekcje Q&A/FAQ – tak jak napisałem powyżej – sekcje pytań i odpowiedzi dla klienta budują jego zaangażowanie
  • Kolorystyka – pokazuj prawdziwe fotografie, zdjęcia – nie kłam. Klient nie znosi kłamstwa
  • Edukuj – jeśli Twój produkt wymaga sprawdzenia czegoś napisz o tym. Jeśli klient kupuje odzież pokaż mu jak ma zmierzyć siebie, aby dokonać zakupu właściwego rozmiaru

Duplikacja treści w opisach produktów

Prowadząc sklep internetowy na pewno spotka Cie sytuacja, w której kilka wariantów danego produktu ma ten sam opis – czyli np. telefon zielony, czerowny, czarny i zółty mają ten sam opis.

W takim przypadku rozwiązania powyższe na pewno będą dobrym rozwiązaniem. Ale też możemy to rozwiązać od storny technicznej za pomocą np. parametru canonical.

Jak to zrobić? Wybrać produkt, który ma pojawić się w wyszukiwarce a z pozostałych ustawić parametrem canonical wersję oryginalną. Support Google opisuje to jako konsolidację zduplikowanych elementów (manua: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=pl)

Przykład rozwiązania na rysunku poniżej:

  • Google analizuje parametr canonical dla wszystkich 5 wariantów
  • Wskazujemy, że oryginalna treść jest opublikowana na kolorze czarnym
  • Google po takie wskazówce indeksuje kolor czarny, pozostałe zaś nie sa indeksowane

Przy takim podejściu z punktu widzenia SEO mamy jeden wynik, który możemy be zobaw pozycjonować. Z punktu widzenia użytkownika, każdy kolor w serwisie jest dostępny.

Innym sposobem na radzenie sobie z duplikacją opisów w ramach serwisu jest scalenie kilku wariantów w jedną karte porduktową.

W takim wariancie opis produktu jest jeden a my dynamicznie przełączamy się pomiędzy wariantami oglądając określony obrazek. Nie ma potrzeby wykonywać jakichkolwiek zabiegów technicznych – po prostu jedna karta z wieloma wariantami i jednym opisem.

Przeczytaj także: co to jest duplikacja treści?

Thin content czyli brak opisu

Zdarzyć się może, że opisy produktów są bardzo krótkie. Niestety tutaj musimy bardzo mocno pomyśleć i zadbać o opisy produktów, aby były możliwe najdłuższe. Nie ma znaczenia maksymalna długość ale takie totalne minimum to kilka/naście zdań tworzące sensowny opis.

Na rysunku powyżej widać, jak zmieniał się opis produktu – od jednowyrazowego aż do pełnego opisu. Nawet o wycieraczce da się napisać wypracowanie.

Przeczytaj także: co to jest thin content?

Podsumowanie

Podsumowując ten rozdział warto podkreślić następującą rzecz: opisy produktów powinny być unikalne – jeśli jest to niemożliwe należy szukać rozwiązania, które pozwoli Nam zrobić dobre i porządne SEO dla produktów w sklepie internetowym

Kilka odnośników, gdzie warto zajrzeć:

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły