Optymalizacja adresów URL to ważna rzecz z punktu widzenia SEO oraz UX. Dla zwykłego użytkownika wygląd adresu URL sprawia, że wie (orientuje się), w którym miejscu serwisu aktualnie jest. Dla seowca, poza rozpoznaniem miejsca, adres URL to kopalnia wiedzy: od podania wyszukiwarkom jak rozumieć strukture serwisu aż do niemalże spamowania słowami kluczowymi 🙂 Oczywiście nie wszystkie dane, które znajdują sie w adresie URL sa istotne, nie wszystkie są ważne a niektore są mało ważne.
Poniżej 10 takich sygnałów związanych z optymalizacja adresów URL, na które powinieneś zwrócić uwagę:
10. Adres URL musi być w 100% czytelny czyli przyjazny
Jeśli Ty jako użytkownik nei potrafisz odczytać adresu URL to wyszukiwarki też nie będa umiały tego przeczytać. Wyszukiwarki w swoich wynikach prezentują różne rzeczy – jednakże nalezy pamiętać, że użytkownik widząc w adresie URL słowa kluczowe będzie tam częściej klikał (wchodził) bo widzi (I JEST PRZEKONANY), że właśnie tam znajduje się informacja, której szuka.
Przykładowo:
odczytaj to: zgred.pl/tani-audyt-stron-internetowych
odczytaj to: zgred.pl/index.php?a=543543&b=78784832
Który adres jest dla Ciebie „sympatyczniejszy” ???
9. Używaj myślników a nie podkreśleń
Jeśli potrzebujesz oddzielić od siebie wyrazy używaj ZAWSZE myślinków „-” – nigdy nie używaj podkreśleń a tym bardziej innych znakow niż popularny minusik. Chyba wszystkie wyszukiwarki traktują „-” jako spację natomiast mają problemy z prawidłowym rozpoznawaniem podkreślenia.
UWAGA !!! Bardzo często zdarza się też, że zamiast myślników czy nawet podkreślników w adresach URL występuje … spacja, która jest zamieniana na postać „%20% …
8. Najważniejsze informacje (słowa kluczowe w URL) jak najbliżej lewej strony i do roota
Inaczej mówiąc – im krótszy adres URL oraz im bliżej wierzchołka drzewa jest informacja w adresie URL tym lepiej. Dzięki temu wyszukiwarki właściwie wyświetlają adresy URL w wynikach wyszukania i nie muszą skracać adresu URL.
Przykładowo:
zgred.pl/kategoria/podkategoria/podpodkategoria/audytseo-html
zgred.pl/audytseo.html
Problemy takie można spotkac np w katalogach stron z bardzo rozbudowanym drzewem kategorii. Jednocześnie najważniejszą zawartość zawsze wrzucamy do folderu root’owego – nie twórzmy poddomen tam gdzie ich istnienie pozbawione jest sensu.
Podpowiedź: zauważcie gdzie jest fraza „optymalizacja adresów URL” w adresie URL wpisu, który czytacie 🙂
7. Nie używaj kapitalików
Nie używaj wielkich liter w adresie URL – co prawda wyglądają dośc ciekawie w wynikach wyszukania. Spotkałem się z jednym skryptem sklepu, który rozpoznaje wielkie i małe litery w adresach URL i na tej podstawie kieruje klienta w odpowiednie miejsce … Niestety jak chciałem wpisać ten adres URL ręcznie mialem problem gdzie dokłądnie te wielkie litery występują i otrzymywałem stronę 404. Czyli jeśli nei chcesz potencjalnego użytkownika wkurzyć to nei korzystaj z wielkich liter bo on nei zapamięta adresu URL.
6. Niechciane adresy URL blokuj za pomocą robots.txt
Wiele skryptów szczególnie sklepów, potrafi wygenerować dziwne, czasem bardzo dlugie, adresy URL. jeśli tylko znajdziesz takowe warto je po prostu zablokować (często przeróbka tego w skrypcie nie jest możliwa z uwagi na wielkość czy tez skalę przeróbek niezbędnych do wykonania).
5. Dodaj do mapy adresu z URLem komórkowym
Jak dodać do mapy witryny informacjo o komórkowym URLu opisało Google TUTAJ. Jeśli posiadasz osobną wersję dla urządzeń mobilnych to praktycznie zawsze trzeba mieć wykonane. Jeśli jednak osiadasz wersję responsywną można to też wykonac ale nei ma takiej potrzeby, gdyż obecnie wyszukiwarki radzą sobie z renderowaniem stron RWD.
4. Używaj canonicali dla adresow URL
Szczególnie sprawa dotyczy tutaj stron serwisu generowanych dynamicznie np sortowania, filtrowania. Daj wyszukiwarom do zrozumienia, który adres URL jest główny, które rzeczy warto indeksować, a które są po porstu zbędne.
Więcej na ten temat napisałem we wpisie z uwagami dotyczącymi używania canonical.
3. Wykonaj Favicon
Niby nie jest to nic ważnego ale dzięki temu przy adresie URL zawsze widnieje Twój „brand” – dzięki temu klient zapamiętuje Twoją stronę, Twoje logo – i potencjalnie w przyszłości również dokona zakupu 🙂
2. Zarządzaj nieistniejącymi adresami za pomoca przekierowań 301
To jest BARDZO ważny element. Przebudowując swój serwis nalezy zawsze pamiętać aby przekierować nieistniejące adresy URL na nowe strony. Szkół jest oczywiscie kilka:
– jeśli stara zawartość nie ma odpowiednika w nowej strukturze to rpzenosimy użytkownika albo na stronę główną, albo do kategorii, albo na produkt o zbliżonych parametrach, albo … wedle uznania
– możemy wszystko przenosić na stronę główną – ale wtedy użytkownik traci informację o tym, czy produkt w sklepie istnieje czy nie ? Sami wielokrotnie szukaliscie czegoś w necie i czy nei irytowało Was przekierowanie na stronę główną ? Domyślaliście się, że niby produktu nie ma … Użytkownik jest leniwy – trzeba podać mu konkretną informację a nie kazać mu myśleć.
1. Słowa kluczowe w adresie URL
Tutaj będzie polemika na całego, gdyż z jednej strony WARTO mieć słowa kluczowe w adresie URL a z drugiej i bez tego da się wypozycjonowac stronę. I dość często jak użytkownik wie, że ma możliwość wrzucenia słów kluczowych do adresu URL to upycha tam wszystko co tylko jest możliwe … i wychodzi potem jakaś masakra.
Tak więc jeśli nie musisz – nie upychaj słów kluczowych. Ale jeśli jest możliwosć – zrób to z głową.
Przykładowo:
zgred.pl/pozycjonowanie/pozycjonowanie-strony/pozycjonowanie-sklepow/oferta.html
zgred.pl/oferta-pozycjonowania-sklepow.html
Jakieś pytania ? 🙂
Źródło natchnienia: http://mysiteauditor.com/blog/top-10-most-important-seo-tips-for-url-optimization/
Oryginalny obrazek: http://mysiteauditor.com/blog/wp-content/uploads/2014/10/how-to-optimize-url-for-seo.jpg
Tak, mam pytanie.
Czy sensowne jest w url powtórzyć słowo po trzykroć? Czy przykład URL /pozycjonowanie/pozycjonowanie-strony/pozycjonowanie-sklepow/oferta.html to skuteczny autentyk?
Jak to wypada w testach?
2. jak Twoim zdaniem mają się metatagi headline i title do url (właściwie h1,h2 itd.)?
Autentyk skuteczny ale po co ? Tylko aby upychać słowa kluczowe a potem się martwić czemu strona poleciała za naruszenie wskażówek jakościowych ? poza tym na logikę: im krócej opiszesz adres URL tym lepiej dla wyszukiwarek.
Co do drugiego – zawsze staram zgrać H1, TITLE i treści 🙂
Paweł, skoro już wrzucasz infografiki to muszę Ci coś polecić: http://www.siegemedia.com/embed-code-generator Do budowy backlinków działa świetnie- sprawdzone.
Uczę się Kuba 🙂
Można też skorzystać z embedly
Świetna infografika wyszła 🙂 Zdecydowanie ładniejsza niż ta w oryginale.
Do tej pory stosowałam wszystkie wymienione punkty poza numerem 4. Zapoznam się z tym i zacznę stosować.
Taką dawkę informacji zgrabnie poukładanych powinien poznać każdy kto zakłada bloga a jest dopiero osobą początkującą.
Przydatny tekst. Szybko go przeczytałam 🙂
Dlaczego myślniki, a nie podkreślenia? Ładna (chyba pierwsza na tym blogu) infografika.
Standardy określają aby zamiast spacji używać myślnika a nie podkreslnika. Wszelkie programy do optymalizacji pokazują stosowanie podkreslnika jako błąd.
Nie zgodzę się, że podkreślniki są źle interpetowane przez wyszukiwarki, kiedyś tak było ale teraz przynajmniej Google bardzo dobrze sobie z tym radzi. Dobrze pokazuje to pierwszy przykład z brzegu, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę np. „Mazda 3”. zobaczymy wyniki gdzie w urlu jest mazda_3 i jak widać Google nie miało z tym problemu. Ciągle mówi się o zmianie metod linkowania, że coś już działa a coś nie, zapominając o tym, że w optymalizacji też zachodzą zmiany, może błahe ale jednak. Poza tym sam napisałeś, że jak zwykły osobnik zdoła zrozumieć URL to wyszukiwarka też. Standardy się zmieniają a programy do optymalizacji są po prostu przestarzałe
Ale Ty piszesz o personalizwoanym URLu, który pojawia się w AdWords. Nie wiem czy klikałeś w ów link…
Jak zwykle wyczerpałeś temat w 100%
Optymalizacja najważniejsza! 😀
No to byś to zrobił a nie linka w komciach zostawiasz 😛
Dobrze i dokładnie rozpisałeś temat o optymalizacji url. Szkoda, że większość nie zdaje sobie z tego sprawy, szczególnie w sklepach internetowych i nie zwracają na to uwagi a na pewno jest to warta rzecz na która trzeba zwracać uwagę. Dobrze zoptymalizowany adres url już sam w sobie może przekazać nam informacje o zawartości danej podstrony w przypadku jeżeli wolno się ona wczytuje
Dużo tych rad. Trzeba sie bedzie naprocować by to wszystko zastosować.
Niby to wszystko się już wie, ale bardzo przydane kompedium wiedzy 🙂
Hej, od jakiegoś czasu zajmuje się SEO, twoje rady bardzo mi się przydały 🙂
Nie sądzę bo link z komentarza usunąłem ze względu na spam 😛
Bardzo dobra infografika wprowadzająca do tematu (może być przydatna przy omawianiu z klientem wdrażanych zmian na stronie). Będę korzystał 🙂
Odnośnie wielkich liter w adresie to się nie zgodzę. Prawidłowo napisany skrypt potrafi sam zamienić małe literki na wielkie i odwrotnie w zależności od tego, jak ustalił autor strony i zaaplikuje od razu przekierowanie 301 na jedyny poprawny adres, gdy wpisana wielkość liter się nie zgadza. Powinien tez radzić sobie ze zmianą znaków zakodowanych na ich odpowiedniki UTF, ale tutaj już temat zaczyna być bardziej ślizki. Co nie znaczy, że to nie działa.
I tym sposobem jak ktoś wpisze adres np. tylko wielkimi literami, to i tak zostanie zawsze przeniesiony na poprawną stronę, gdzie np. tylko 1 wyraz jest z wielkiej litery.
Wgranie favicon polecałbym też z zupełnie innego względu – jej brak generuje błędy i zbędne obciążenie. Niby nic, ale idąc w tysiące wyświetleń zaczyna mieć to sens.
Akyrat miałem 2 sklepy audytowane gdzie ktoś zastososwał wielkie litery i pomimo poprawnej indeksacji czasem wychodziły krzaki bądź 404… po zmianie jak ręką odjął 🙂
To już wina skryptu myślę.
Osobiście uważam, że skrypt powinien szukać produktu po ID, a slug z urla dopasować na poprawny, gdy różni się czymkolwiek od tego z bazy.
Dzięki temu cokolwiek bym nie wpisał po ID, strona wyświetli się poprawnie, a adres ewentualnie zmieni.
W uproszczeniu (pomijając inne skłądowe URLa) np.
sklep.pl/12345/Cos-tam -> 301 -> sklep.pl/12345/cos-tam
sklep.pl/12345/CokoLwiek-JakKolwIEk -> 301 -> sklep.pl/12345/cos-tam
sklep.pl/12345/cos-tam -> 200, nie trzeba niczego zmieniać
Jak tak to nie działa, to skrypt ma braki albo lipny ruter. Ale rozumiem, że jak ktoś ma gotowe rozwiązanie i zmiana tego byłaby bardzo kłopotliwa, to całkiem możliwe, że nie ma sensu z tym walczyć.
Ale fakt, by uniknąć nieporozumień, najlepiej używać po prostu małych literek. Jako ogólna porada jest to całkiem w porządku.
Przesadziłem z tym, że się nie zgadzam, po prostu myślę, że to idzie załatwić, by było odporne na wielkość liter.
Wielki dzięki za świetny artykuł. Teraz dużo pracy przede mną. Z niecierpliwością czekam na kolejne takie porady 🙂
A ja tym razem nie poklepie po plecach i nie powiem – dobrze, świetny wpis.
Napisałeś o oczywistej „oczywistości”, która znana jest już od dość dawna.
Denerwuje mnie to, że starzy wyjadacze piszą na odpierdziel z powodu tego, że skończyły im się tematy a chcą coś publikować.
Dla przykładu od dawna nie czytam bloga K.Lisa o zarabianiu na blogach, ponieważ pisze on już w tak obrzydliwy sposób, że ostatni jego wpis który pozytywnie odebrałem ukazał się 3 lata temu.
Zgred ! Broń się przed odejściem do szarego porządku dnia, standardowego myślenia.
Pozdrawiam
A ja akceptuję bo utknęło w spamie … URLa tez wyciąłem 😛
Witam
Rewelacyjna infografika bardzo inspirujaca przekazująca w jednym obrazku tak wiele informacji polecam i chyle czoło
Pozdrawiam
Artur Sosnowski
Czyli w momencie, kiedy mam podkreślnik w adresie powinienem to zmienić na myśliniki? Ta strona jest już dość leciwa, ale wizualnie dla mnie wporządku. Jedyny mankament to właśnie podkreślniki zamiast -. Pytanie czy zmienić na myślniki i robić przekierowanie czy sobie odpuścić zmiany.
Nie musisz. Są to zalecenia. Wszelkie programy wykazywać Ci będą iż używanie podkreślnika to zło … natomiast ogólnie nic się nie stanie.
Dziękuje za szybką odpowiedź!
Bardzo dobra infografika. Podoba mi się Twój pomysł, aby takowe tworzyć i zamieszczać. Wówczas artykuł, wpis staje się bardziej interesujący i czytelniejszy dla odbiorcy! Zawsze można też wydrukować sobie coś takiego i powiesić nad biurkiem 😉
Mam jedno pytanie:
Strony i serwisy powstają coraz częściej w oparciu o frameworki np. Symfony2, Zend …
Wiadomo mają one swoją strukturę MVC, której nie można modyfikować – a bynajmniej nie powinno się tego robić.
Adresy zwykle są przedstawiane w taki sposób:
http://www.adres-domeny.pl/miasto/kategoria/cel.php.html
Czy w taki sposób budowane linki, nie powodują problemów z pozycjonowaniem?
Wszystkie przykazania mam nadzieje, że już weszły w krew użytkownikom. Na szczęście można zaobserwować, że w ostatnim czasie do raz to więcej użytkowników zdaje sobie sprawę z potrzeby optymalizowania już z samego początku swoich serwisów i witryn.
Fajna infografika 🙂
Bez dobrej optymalizacji ciężko potem o dobre efekty pozycjonowania. Infografika powiedziałbym nawet, że nie fajna, tylko odlotowa 🙂
Kilka poprawek muszę zatem wykonać na swojej stronie. Dzięki za podpowiedzi.
a ja mam takie pytanie, jak lepiej zbudować adresy url
domena.pl/oferta/nazwa-produktu1-slowo-kluczowe
czy
domena.pl/nazwa-produktu1-slowo-kluczowe
?
inne adresy chciałem zbudować przyjaźnie tj. tak, aby użytkownik wiedział, gdzie jest:
domena.pl/blog/nazwa-produktu1-slowo-kluczowe
domena.pl/galeria/nazwa-produktu1-slowo-kluczowe itp.
Adres produktu musi być jednoznaczny i najlepiej aby nie było kategorii w adresie URL.
Blog – może być takie rozwiązanie jakie podałeś. Podobnie do galerii. Kwestia skryptu czy tak da się wykonać.
Tylko po co tam słowo kluczowe?
może zbyt zawile to opisałem
chodzi mi o to, że strona ma kilka poziomów i oferta, podobnie jak i galeria czy blog jest jednym z nich.
jak już napisałeś – w przypadku produktów kluczowych (np. truskawki czerwone w koszyczku) lepiej, aby przed url truskawki-czerwone-w-koszyczku nie było /oferta/ prawda?
natomiast w przypadku blog/przepisy-na-czerwone-truskawki ma to znaczenie mniejsze? bo dla mnie jako odbiorcy ułatwia to nawigację w serwisie i domyślam się, jaka jest hierarchia ważności.
Ja mam własnie „blog” zostawione chociaż nie musiałem.
dzięki