Klient, który zdecydował się do Nas napisać w sprawie pozycjonowania na pewno będzie zainteresowany pozyskaniem informacji o modelu rozliczeń. W związku z tym pozycjoner będzie się chwilkę zastanawiał jaki model klientowi zaproponować (wszelkie ceny przykładowe i poglądowe):

1. Ryczałt

Ryczałt jest stałą opłatą pobieraną de facto niezależnie od wypracowanej pozycji. Czyli jeśli strona nie ma w TOP10 klient płacze i płaci bo efektów nie ma.

2. Za efekt plus ewentualne bonusy

Model ten charakteryzuje się tym, iż pozycjoner dostaje wynagrodzenie za wprowadzenie pozycjonowanie strony do pierwszej dziesiątki w wyszukiwarce Google – popularnie zwane TOP10. I na tym można by poprzestać jednakże nie jest to dobre z punktu widzenia klienta gdyż samo wprowadzenie do TOP10 to jedno… Pozycjoner może osiąść na laurach i delektować się „kasowaniem” klienta za jedyne TOP10. Aby przekonać pozycjonera do dalszej pracy warto dodać stosowne bonusy i tak np: za osiągnięcie TOP5 dodać 25% ceny za daną frazę a za np TOP3 (miejsca od 1 do 3) dodać 50% do frazy. I klient zadowolony i pozycjoner musi trochę więcej popracować. Uwaga: pobyt w TOP3 niekoniecznie musi przełożyć się na lepszą sprzedaż.

3. Za ruch z opcją granicy lub schodkowy

Tutaj obie strony muszą mieć dostęp do statystyk aby wzajemnie się kontrolować przy rozliczeniu. W modelu tym strony umawiają się, że rozliczenie będzie za dostarczonego realnego użytkownika w danym cyklu rozliczeniowym (z reguły 1 miesiąc).

Wariant A: strony ustalają, że pozycjoner będzie dostawał 25 groszy za każdego realnego użytkownika – czyli jeśli stronę odwiedzi 10000 realnych użytkowników to wynikiem jest faktura na kwotę: 2500 zł.

Wariant B: strony ustalają granicę od której ruch zaczyna być płacony np od 3000 realnych użytkowników i za każdego powyżej tej granicy pozycjoner dostaje 1 zł – czyli jeśli stronę odwiedzi 10000 realnych użytkowników to wynikiem jest faktura na kwotę: (10000-3000)*1 = 7000 zł

Wariant C: schodkowy model rozliczeniowy polegający na określeniu granic:

0 – 1500 0,55 zł
1501 – 3000 0,40 zł
3001 ? 10.000 0,25 zł
10.001 ? 25.000 0,17 zł
powyżej 25.001 0,10 zł

Opisane powyżej „trzy bramki” możemy albo zaproponować klientowi, albo klient sam je zaproponuje. Można je oczywiście wymieszać tworząc hybrydę np: opłata za ruch plus opłata za pozycję.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Paweł, fajny artykuł, ale mam wrażenie, że pisany trochę z pośpiechem i na kolanie. Nie zaszkodzi dopracować go jutro.

  2. „Uwaga: pobyt w TOP3 niekoniecznie musi przełożyć się na lepszą sprzedaż”

    a ktora pozycja wedlug ciebie przeklada sie na lepsza sprzedaz ?

  3. Fajnie się czyta coś, co samemu się stosuje 🙂 Nie próbowałem nigdy „hybrydy”, ale rozliczenia za ruch stosuję właśnie tak jak opisałeś.

  4. „Pozycjoner może osiąść na laurach i delektować się ?kasowaniem? klienta za jedyne TOP10” – czy ja wiem? To troche nie tak. Oferty z wiekszymi roznicami warto stosowac bo po prostu lepiej sie sprzedaja dzieki tlumaczeniu klientowi, ze to wieksza motywacja . Ale to jedyna roznica (za to wystarczajaca, by stosowac te roznice). Wlasine w lepszj sprzedazy, a nie w wiekszej motywacji. Dlaczego jedyna? Bo nikt nie pozycjonuje „byle dotrzec do 10 miejsca”, bo potem wystarczy małe zawirowanie i już się wylatuje z płatnych.

  5. @Yeden: tak szybko – ale wystarczająco, zeby nakreslić klientowi o co tak naprawde chodzi.

    @Wilk: tez się staram osiagnąc jak najlepsze rezultaty 🙂

  6. o tym trzecim nie słyszałem, a myślę ze jest wart uwagi, szczególnie z punktu widzenia sklepów internetowych

  7. Wariant schodkowy C może być trochę demotywujący – im dalej tym trudniej, ale taniej. Ciekaw jestem doświadczeń kogoś z praktyki.

    Miałem model rozliczeń polegąjacy na płatności x gr z jednego uu o raz 10x gr za usera powyżej dotychczasowego maxa. Wymuszało to stały wzrost, ale biorąc pod uwagę zależność ruchu od pory roku płatność za wzrosty był max 3 razy do roku, ale za to konkretnie. Przeciętnie 1 uu kosztował klienta 2,5x gr, ale motywacja dla mnie była.

  8. @Yeden: ten wariant wykukałem u jednej z konkurencji na literke k… z przekierowaniem 301 na inną domenę 😉

  9. Może to rzadkosc, jednak czasami stosuje się rozliczenie za NOA np. Za wypelnienie formmularza kontaktowego, zakup produktu etc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły