Bez względu na to, w jakiej branży działasz, linkowanie wewnętrzne nadal jest ważnym, jesli nie najważniejszym, czynnikiem rankingowym. Przy pracach związanych z optymalizacją SEO najwięcej czasu obecnie poświęca się właśnie linkowaniu wewnętrznemu kierując „moc seo” na te strony, które chcemy by znalazły się wysoko na pozycjach w wyszukiwarce…

Automatyczne linkowanie wewnętrzne oparte o skrypty (jak to ma miejsce np w WordPressie) nie jest dobre, gdyż przy dużych stronach nie mamy kontroli nad faktycznym stanem co i jak jest linkowane. Dlatego lepiej jest posiadać odpowiedni system do zarządzania tym linkowaniem a jeśli strony są małe – wykonać to ręcznie i zapisać np w Excelu.

Innym celem (poza SEO) linkowania wewnętrznego jest poprawienie użyteczności strony dla klienta: każdy kto czyta jakiś tekst, obserwuje kartę produktu, spis kategorii – chętnie kliknie w podstawiony link wewnętrzny – jeśli jest odpowiednio do tego zachęcony.

internal_linking_schematic

Tak zwane linki kontekstowe, które wplata się w tekst. Jedna z najlepszych miejscówek na link wewnętrzny, otoczony tekstem, w który niemalże samoistnie klika użytkownik. Sprawia, że blisko 70% czytających podąża za tym linkiem – dzięki temu poprawia się też użyteczność strony (UX). W przeciwieństwie do linków zewnetrznych tutaj możemy stososwać anchory – jednakże warto sobie zdawać sprawę, że upakowywanie słów kluczowych w linkach wewnętrznych też może być szkodliwe.

2. Wpisy powiązane – to też linkowanie wewnętrzne

Warte do zaimplementowania na blogach i sklepach internetowych – również poprawia użyteczność i zaangażowanie użytkownika na stronie. Na tym blogu pod każdym wpisem jest taka sekcja, która pozwala przeczytać zbliżone tematycznie inne wpisy. Na sklepach internetowych podstawia się potencjalnemu klientowi towary zgodne z jego zainteresowaniami, towary które oglądał lub przedmioty, które zakupili inni użytkownicy kupujący ten sam produkt… Gorąco polecam do zastosowania w każdym sklepie.

Na małych witrynach, ubogich w treść, ciężko o ten typ rozwiąznia. Lepiej zastosować punkt 1.

3. Kategorie – bardzo dobry sposób na anchory

To też jest forma linkowania wewnętrznego – oczywiscie poza menu – wskazane jest podstawienie kategorii na stronach ze spisem produktów, ze spisem ofert. Organizują w jakiś sposób poszczególne sekcje na witrynie. Często spotykam się z sytuacją, gdy kategorie mają zaimplementowany parametr „nofollow” – oczywiście można to stosować w przypadkach, kiedy na danej podstronie linków wewnętrznych sumarycznie jest dużo (np 500 czy 600) – wtedy ,aby podzielić moc SEO, stosuje się nofollow w linkach wewnętrznych do kategorii.

4. Breadcrumbs – słabo rozpowszechnione a dają dużo również z punktu widzenia UX

Menu okruszkowe (przypominam, że należy je obudować w Schema: https://support.google.com/webmasters/answer/185417?hl=pl) jest też pewnym rodzajem linkowania wewnętrznego. W przypadku każdych stron, nawet tych małych, warto to wdrożyć – dzięki temu wyszukiwarki szybciej uczą się schematu (drzewka) serwisu. Dobrze wykonane i widoczne dla użytkownika menu okruszkowe wspomaga użyteczność tej sekcji (i samego serwisu) i, co można zaobserwować na heat-mapach, będzie często używany przez odwiedzającego.

Sporadycznie zdarza się, iż sekcja ta jest wykorzystwana do zbudowania dodatkowego menu – po najechaniu na element w breadcrumbs rozwija się dodatkowe menu – z mojego doświadczenia powiem, że bardziej to przeszkadza niż pomaga.

5. Popularne wpisy – zawsze i wszędzie

Podobnie jak „wpisy powiązane” wspierają użyteczność serwisu i pomagają użytkownikowi znaleźć właściwe treści (w przypadku blogów). W przypadku sklepów internetowych podstawia się użytkownikow blok np: najczęściej kupowane produkty lub produkty z największą liczbą opinii – poza budowaniem zainteresowania u użytkownika powoduje to też wzrost konwersji sprzedażowej 🙂

6. Poprzedni, następny, stronicowanie

Wbrew pozorom to też jest linkowanie wewnętrzne. Prawidłowe wykonanie stronicowania oraz zaimplementowanie rel=”prev/next/canonical” powoduje, że budujemy bardzo dobry i mocny długi ogon do pozycjowania. W przypadku blogów użytkownik widzi zajawki artykułów i bardzo szybko może ocenić, czy warto do niego zajrzeć czy też nie. W przypadku sklepów internetowych stosuje się to w kategoriach.

Na dziś dzień odchodzi się od stronicowania na rzecz ładowania strony gdy użytkownik zjedzie myszką do samego dołu ekranu – powiem szczerze, że dla Mnie jest to męczące i nie przeglądam dalej tej strony – wyjdę na Zgreda ale wolę stare poczciwe stronicowanie 🙂

Tutaj uwaga: niektóre sklepy mają przyciski „Następny | Poprzedni” w celu obejrzenia następnych produktów – tak aby nie wychodzić do kategorii, tylko obejrzeć inny produkt. Od strony technicnzej wykonanie tego za pomocą javascript:history.back() jest niewłaściwe – gdy użytkownik trafi na tak wykonaną stronę bezpośrednio z wyszukiwarki, wciśnięcie przycisku „Poprzedni” spowoduje, że wróci on z powrotem do wyszukiwarki i stracimy go raczej bezpowrotnie.

7. Mapa strony – nie zawsze ale warto

Tutaj sprawa jest skomplikowana, gdyż stworzenie osobnej strony z linkami wewnętrznymi jako spisem może być potraktowane jako spam (mało użyteczna strona). Dlatego sprawdza się to na blogach ale w sklepie internetowym z kilkoma tysiącami produktów nie wzbudzłoby to zainteresowania użytkownika. Nie mniej jednak należy pamiętać, że ten sposób linkowania wewnętrznego przyspiesza znacznie indeksację w dużych serwisach 😉

Tutaj sprawa jest jasna – należy wykonać dany URL w taki sposób, aby w nazwie URLa znajdował się np tytuł strony – będzie to zrozumiałe dla użytkownika oraz zarządzajacego stroną. Oczywiscie także wtedy lepiej/łatwiej pozycjonuje się taką podstronę gdyż możemy zastosować anchory na linkowaniu wewnętrznym.

9. Inne rzeczy

Wytyczne Google stanowią, że nie należy indeksować wyników wyszukania. Duże portale indeksują takowe – dlaczego ? Ponieważ (jak sądzę Google też tak to postrzega) jeśli te wyniki są użyteczne to nie będzie za to kary … Oczywiście sprawa jest śliska bo 100% właścicieli powie, że ich wyniki wyszukania są użyteczne – dlatego lepiej trzymać się od indeksowania wyników wyszukania z daleka. Albo poprosić kogoś o opinię.

Linkowanie wewnętrzne należy sprawdzić i opracować w ramach przeprowadzanego audytu SEO dla badanego serwisu.

Na zachodzie (i w artykule, który był inspiracją do tego wpisu) nadal występuje jakaś fobia z liczbą linków – że niby 100 jest liczbą graniczną linków prowadzących do danej strony/podstrony. Znam wiele stron, które mają więcej linków i jakoś z tym żyją.

Inspiracja: http://siteber.com/internal-link-building-strategies-for-seo/ ; Pomysł na wpis dał: Darek http://dariuszjurek.pl/

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Warto jeszcze wspomnieć, że w przypadku małych serwisów strony na których nam zależy powinny znaleźć się gdzieś w menu (nie musza być na pierwszym poziomie). Zakopanie ich na 3-4 kliki od strony głównej, mimo linkowania wewnętrznego może przynieść opłakane skutki.

  2. Co do linków w treści, to po ich umieszczeniu radzę przepuścić stronę przez Page Speed Insight i sprawdzić czy nie wygeneruje błędów typu „Elementy dotykowe zbyt blisko siebie”.

    • A co jeżeli takowy wyswietli? Ma to rzeczywiście wpływ na google? Bo mam taki serwis właśnie i w rzeczywistości wchodząc na niego z telefonu spokojnie mozna działać.

  3. W przypadku blogów wspomniałbym jeszcze o takich elementach jak archiwum wpisów, ostatnie komentarze (ostatnio komentowane teksty), a także o tym żeby linki do najważniejszych stron były site-wide. W przypadku blogów bardzo często stroną wejścia są konkretne wpisy, warto więc dobrze skonstruować odpowiednie menu (art o linkowaniu wewnętrznym dobrze by było zestawić z tekstem o nawigacji :))

    A odnośnie ilości, to chyba także we wtyczce SEO site tools praktycznie zawsze pojawia się info o zbyt dużej il. linków wewnętrznych. Nie wiem skąd to się bierze.

  4. Odnośnie pkt 2 – polecasz jakieś wtyczki do WordPressa, które dobierają podobne wpisy na podstawie treści (+ ew. cząstkowo też tytułu, kategorii)? Znajduję tylko takie, które mierzą zbieżność tagów i/albo kategorii.

  5. Odnośnie 9. Może być tak, że większe serwisy mogą pozwolić sobie na indeksowanie wyników wyszukiwania, bo stanowią one niewielki procent w stosunku reszty podstron. Co im szkodzi? Mniejsze mogą w ten sposób popełnić harakiri, ale co wolno wojewodzie…

  6. O co chodzi z „100 jest liczbą graniczną linków prowadzących do danej strony/podstrony”? Szczerze mówiąc nigdy nie spotkałem się z taką opinią i wydaje mi się ona kompletnie bzdurna. Jak to ma się powiedzmy do sklepów mających tysiące produktów? Kategorie takiego sklepu będą przecież podlinkowane wewnętrznie (chociażby z menu) w znacznie większej liczbie i moim zdaniem jest to rozwiązanie całkowicie naturalne i optymalne (zarówno pod względem użyteczności jak i SEO).

  7. „linkowanie wewnętrzne nadal jest ważnym, jesli nie najważniejszym, czynnikiem rankingowym”. Fajnie to ująłeś 🙂 Najważniejszy czynnik rankingowy. W przeciwieństwie do linków przychodzących, linki wewnętrzne można łatwo modyfikować (całkowicie naturalnie dla Google), można zrobić wewnętrzną „piramidę linków”, a w konsekwencji można łatwo wbić długi ogon, odporny na kolejne updatey. Kilka linków zewnętrznych z dobrych miejsc i to wszystko 🙂

  8. Najłatwiej to się robi linkowanie wewnętrzne jak ktoś wrzuci tekst w postaci zdjęcia hehe
    A historia zna takie przypadki 🙂 Ściana tekstu – wszystko w jpg.
    To kwintesencja optymalizacji i SEO copywritingu 😀

    • Linkowaniem wewnetrznym też można przyspamować … poza tym czy uważasz, że użytkownik widząc 300 czy 500 linków do różnych produktów naprawdę się nei zgubi ???

  9. Na 1 podstronie ma mam dwa linki do strony głównej. Jeden ma anchor „start” drugi zawiera w sobie słowo pozycjonowane i jest w treści. Aby przekazać moc, powinienem w linku z anchorem start podać atrybut nofollow ?

    • Nie jest to konieczne. START jest naturalnym linkiem wewnetrznym powodującym, że po kliknięciu użytkownik wraca na stronę główną. Drugi link – to zależy jak użyty. NIe popadałbym w paranoje, że jest to złe 🙂

  10. A czy warto dodać link wewnętrzny site wide z acnhorem w stopce strony do postronny na której nam zależy ?
    Czy linki wewnętrzne site wide są ok ?

  11. Dzień dobry, artykuł był bardzo dobry, tylko nie wspomniano o roli stemap, mapa strony w html-u to nie to samo co sitemap jak nie ma sitemap to robot nie będzie wiedział gdzie są linkowane podstrony i będzie czekał na sitemap.
    Bogdan Kondracki

  12. Witam
    Zastanawia mnie jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne dla podstron zoptymalizowanych pod niszowe frazy. Czy linkować z nich z powrotem anchorem do głównej? Wydaje mi się że to nie ma sensu. Jak na razie nie linkuje zwrotnie z tych podstron. Mógłbyś dać jakąś krótką radę co do mojego pytania?

    Pozdrawiam

    • Raczej też bym nie linkować. Ale tak czy siak masz linkowanie z menu, z breadcrumbsów lub kategorii. Z treści nie ma co wzmacniać.

      • Dziękuje za odpowiedź. Aktualnie mam zrobione linkowanie breadcrumbs oraz standardowe menu. Pomyśle o tym z kategorii.
        Pozdrawiam

  13. Mając bloga na WordPress problem można załatwić wtyczkami do automatycznego linkowania 🙂

  14. Witam,
    czy wzajemne (dwustronne/sprzężone) linkowanie wewnętrzne jest poprawne czy raczej osłabi efekt?

    Przykład:

    Mamy np. dwa wpisy blogowe o tej samej tematyce, ale omawiające inny aspekt problemu. Jeden opisuje powiedzmy parametry techniczne sprzętu, a drugi jak użytkować ten sprzęt. Ten z opisem technicznym daje linka z anchorem (użytkowanie sprzętu), a drugi wpis „użytkowy” daje link zwrotny na nazwę tego sprzętu.

    Albo inny przykład: dwa identyczne produkty tylko o różnej gramaturze.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam

  15. Hej,

    a czy należy linkować między podstronami, które promujemy? Na przykład z podstrony o ogrzewaniu podłogowym dajemy link z anchorem ogrzewanie gazowe, gdyż akurat porównywaliśmy oba warianty w treści?

    Z góry dziękuję za pomoc!

    • To zalezy jak masz zbudowane silosy, konstrukcję storny i tak dalej. Nie mniej jednak ogrzewani epodłogowe nie jest tym samym co ogrzewanie gazowe więc teoretycznie bym nie linkował. Natomiast praktycznie – to kwestia jak jest zbudowana strona.

  16. Mam pytanie odnośnie wykorzystania nagłówków Hx w tekście kategorii. Zakładając, że H1 to nazwa kategorii, potem są produkty i pod nimi dodaję tekst 2000 znaków (wystarczy, nie za mało?) to czy w nim robię H2, H3, H4 gdzie w tych znacznikach umieszczam słowa kluczowe? Czy wystarczy samo bold i strong?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły