Audyt tego sklepu miał być wykonany na ostatnim HO #6. Krótką analizę postanowiłem wrzucić na bloga – mam nadzieję, że przyda się każdej stronie 🙂
Uwagi ogólne
- Zmienić hosting na „szybszy” – obecnie zdarzają się błędy z brakiem dostępu do witryny.
- Menu po lewej stronie jest bardzo rozciągnięte – dla potencjalnego użytkownika obejrzenie całego MENU zmusza go do „jeźdżenia” belką – to bardzo niewygodne i zniechęca. Wskazane jest zwinięcie MENU tak aby były widoczne główne kategorie i spowodowanie aby dopiero po kliknięciu w tę kategorię pojawiały się podkategorie
- W MENU górnym na belce jest podstrona „O klockach” – sugeruję zamienić to na „Blog”. Użytkownicy chcący uzyskać porady, szukający ciekawostek będą częściej tam wchodzili – blog jednoznacznie kojarzy się z dostarczaniem treści.
- Do uporządkowania jest plik robots.txt. Dodatkowo zablokować regulamin – nie jest potrzebny w indeksie, podobnie strony z logowaniem, rejestracją, koszykiem, płatności, wysyłka etc…
- Sklep w sporej części pozbawiony jest jakichkolwiek treści ułatwiających pozycjonowanie. Przede wszystkim brak tekstów na stronach z podkategoriami (dodac choćby po 2-3 zdania) … Opisy produktów potraktowane są bardzo lekko – sporo produktów po prostu nie ma opisów.
- Wdrożony jest canonical dla sortowania produktów 🙂
- Brak systemu ocen produktów przez co nie można wdrożyć mikroformatów.
- Indeksowanie wyników wyszukania – do zablokowania w pliku robots.txt
- Brak ustawionego canonicala na stronę główną – czyli widać ją zarówno jako „jakie-klocki.pl” oraz jako „www.jakie-klocki.pl” a także z „index.php” – do poprawienia za pomocą np 301.
- Menu typu Breadcrumbs można obudować w schemat mikroformatów
- Przydałby się moduł na karcie produktu sugerujący co innego kupowali klienci lub co innego obejrzeli będąc akurat na stronie z danym produktem
Analiza nagłówka
W nagłówku widać dwa poważne problemu:
- cloaking – odsunięcie tekstu za pomocą text-indent poza ekran
- upychanie slow kluczowych ponad MENU
- alt w obrazku zawiera dwie frazy, na które sklep może być pozycjonowany – sugerowałbym zostawić jedna i dodać nazwę sklepu np „Jakie-klocki.pl – konstrukcyjne czy magnetyczne” – przewrotne ale nie powinno zaszkodzić
Analiza META
O ile TITLE jest w większości przypadków zadbane o tyle KEYWORDS i DESCRIPTION już nie. Pomimo, że są to rzeczy do pominięcia o tyle jeśli już są generowane należy o nie zadbać. Odsyłam do artykułu, w którym opisane są zasady generowania nagłówków META.
- https://www.zgred.pl/blog/krotki-audyt-malej-strony-firmowej-uwagi-zalecenia-pomysly
- https://www.zgred.pl/blog/optymalizacja-sklepu-internetowego-cz-8-budowanie-wlasciwych-naglowkow-meta
Ucinanie adresów URL
W sklepie można zaobserwować ucinanie słów w przypadku generowania adresów URL. Przykładowo:
a powinno być:
Należy to poprawić i dla starych adresów ustawić 301 dla nowego URL-a. Dzięki temu w adresie URL mamy słowo kluczowe „kubus puchatek”. Zawsze to kilka plusików do pozycji 😉
Linkowanie wewnętrzne z karty produktu
Brak jest linkowania wewnętrznego z karty produktu – rekomenduję podlinkować kategorię główna i podkategorię.
Analiza stopki
- nieprzetłumaczone menu – skoro sklep jest w PL to trzymajmy się tego
- „szukane frazy” do usunięcia – lepiej jest tę chmurę „powiesić” w menu bocznym po lewej na samym dole. Z uwagi na to, ze sa to linki do wyników wyszukania a takowe blokujemy w robots.txt nie powinny negatywnie wpływac na witrynę
Analiza menu bocznego
Wspomniane zostało powyżej, iż jest zbyt długie i sprawa wiele kłopotów. Kolejną rzeczą, która się pojawia to dodatkowe okienko po wejściu w kategorię główna – przykładowo:
http://www.jakie-klocki.pl/klocki-banbao.html
Na dole menu pojawi się okienko:
Z racji tego, że odnośniki są już powyżej w MENU ten element staje się zbędny. Jednakże podejrzewam, że intencją właściciela lub samego skryptu jest to aby to okienko pojawiło się w innym miejscu – np ponad spisem produktów w danej kategorii.
Strona zbłędem 404
Strona z błędem nie istnieje. Bezwzględnie należy ją wykonać. Mozna skorzystać z porady znajdującej się w artykule o budowaniu stron 404.
SPAM w odnośnikach
Znalazłem w kilku przypadkach drobny spamik – upychanie słów kluczowych w ALT i TITLE dla odnośników wewnętrznych – przykład:
http://www.jakie-klocki.pl/klocki-geomag.html
Rekomendacja jest prosta: do poprawienia !!!
Podsumowanie audytu
Miało być krótko i jest krótko. Główne mankamenty, które dostrzegłem „na szybko”. Jeśli ktoś ma coś do dodania zapraszam do komentowania 🙂 Loża szyderców wskazana 🙂
Aktualizacja 09-02-2013: dodano plik wynikowy z programu ScreamingFrog – plik zawiera pełen zestaw podstron wraz z odpowiedzią serwera, przekierowaniami, sumami kontrolnymi umożliwiającymi zbadani duplikatów etc… W niektórych miejscach widoczny jest odczytany z nagłowka „canonical”. Miłej analizy 🙂 Zapraszam do skorzystania przeprowadzenia audytu seo.
[box style=”0″]
Pobierz plik: ” jakie-klocki-pl-wszystkie-adresy-url „
[/box]
Hejka, możesz rozwinąć pkt „Menu typu Breadcrumbs można obudować w schemat mikroformatów”.
Jakie elementy ze schema.org można dodać w breadcrumbsach?
http://microformats.org/wiki/breadcrumbs-formats o tutaj na przykład 🙂
i tutaj: http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=185417
Tylko pamiętaj, że prawidłowe okruszki będą działały tylko pod RDF-em a nie schema.org
zgred nie obraź sie za linka 🙂
tu ma szerzej opisane
http://www.wydra.waw.pl/blog/jak-zrobic-okruszki-pod-wordpresem/
Dzięks!
Ps. wyczaiłem, że strony np. o mieście też można otagować za pomocą schema.org.. 😉
dokładnie 🙂 zrobić tez wizytówkę vCard 😉
Warto dorobić kategorie „klocki dla dzieci do lat 3, klocki dla dzieci do lat 10”. Raz, że wygoda dla klienta, a dwa, że w google pojawiają się takie frazy.
Mnie korci wpisać do audytu zalecenie wykonania tagowania produktów dziecięcych i właśnie m.in. tagować je wiekiem dzieciaków 🙂
A po co linkować z karty produktu do kategorii jak jest link w menu bocznym do kategorii?
aby zrobić juicy z dołu do góry, polepszyć indeksację, poza tym klientowi podstawiasz możliwość powrotu do wyższego rzędu wprost – nie musi szukać tych linków – zakładasz, że każdy klient jest leniwy więc trzeba mu pewne rzeczy podstawić jak jedzenie 😉
Ja bym do tego jeszcze dodał, iż w części przypadków brak nagłówków pierwszego rzędu np. na stronie głównej nie ma h1, na podstronie jakie-klocki także, na wielu innych podstronach także brak lub zła struktura nagłówków.
Zgred ale będą prowadzić z jednej podstrony dwa linki w to samo miejsce. Trzeba jeden ukryć żeby było dobrze dla robota google?
Poczytaj trochę o linkowaniu wewnętrznym proszę. A jak nie to przejrzyj proszę np portal motoryzacyjny gazety – zrozumiesz po co robi się linkowanie wewnętrzne.
Zaindeksowany DC pod URL
pl/klocki-lego.html?wiek=16 i pl/index.php/klocki-lego.html?wiek=16
Czy błądzę? Więcej błędów dziś nie zauważyłem 😉
Zaktualizowano wpis – dodano plik wynikowy z programu Screaming Frog do analizy 🙂
Dzięki Zgred ja mam bardzo podobny serwis do przejrzenia i pewnie wiele błędów będzie podobnych 🙂 Nawet branża zbliżona.