Prace związane z działalnością w Internecie cały czas zyskują na popularności. Są one wskazywane nie tylko jako te najbardziej poszukiwane na rynku pracy, ale i jako zawody przyszłości. Twórcy rankingów najbardziej przyszłościowych zawodów zaznaczają jednak, że najbardziej cenieni będą specjaliści. Nie inaczej już teraz jest w szeroko rozumianej branży marketingu. Na rynku cenieni są przede wszystkim specjaliści ds. content marketingu oraz specjaliści SEO, czyli pozycjonowania stron. Jak jednak stać się takim specjalistą? Jaka jest ścieżka kariery eksperta SEO?
Kim jest specjalista SEO?
Specjalista SEO to osoba zajmująca się pozycjonowaniem i optymalizacją serwisów internetowych. Celem pracy pozycjonera stron internetowych jest to, czy i w jakim stopniu strona www będzie widoczna w wyszukiwarkach. Codzienne zadania specjalisty ds. SEO, które musi wykonywać, aby móc pochwalić się efektami to m.in.:
- analiza postępów związanych z pozycjonowaniem stron klientów i sprawdzanie ich pozycji w wyszukiwarkach,
- analiza konkurencji,
- wyszukiwanie nisz tematycznych,
- dbanie o dostarczanie odpowiednich treści do strony,
- uczestniczenie w opracowywaniu strategii marketingowych,
- monitorowanie ruchu, kpi w seo, analiza konwersji,
- przygotowywanie raportów seo,
- linkbuilding,
- oraz inne procesy i czynności związane z SEO
Jakie wykształcenie musi mieć specjalista SEO?
Specjalistą SEO może zostać każdy. Obecnie żadna polska uczelnia nie prowadzi tradycyjnych, specjalistycznych studiów kierunkowych, które uczą tego zawodu od podstaw. Nie oznacza to jednak, że przyszły specjalista SEO nie musi posiadać żadnej wiedzy. Osoby, które myślą o karierze w marketingu online i chcą skupić się na pozycjonowaniu stron, mogą natomiast zdecydować się na studia informatyczne. Wiedza z nich wyniesiona pomoże w realizacji zadań stawianych przed pozycjonerem. Studia z zakresu informatyki nie są jednak warunkiem wykonywania tego zawodu.
Aktualną wiedzę na temat pozycjonowania i optymalizacji witryn internetowych warto też zdobywać na licznych kursach i szkoleniach. Trzeba jednak pamiętać, że większość z nich skupia się na przekazywaniu informacji teoretycznych. Praktyki trzeba nabyć samodzielnie, dlatego bardzo ważnym punktem rozwoju specjalisty SEO jest samorozwój. Pozycjoner powinien stale szkolić umiejętności webmasterki i być na bieżąco z nowinkami z branży. Dobrymi źródłami wiedzy o SEM i SEO są eksperckie blogi i fora internetowe. W Polsce takim agregatorem wiedzy jest planeta-seo.pl i wszelkie blogi, niekoniecznie tam ujęte. Są one kopalnią wiedzy dla początkujących pozycjonerów. Ciekawych informacji dostarczy też forum.optymalizacja.com, stanowi ono platformę wymiany doświadczeń dla branży SEO. Serwisy o pozycjonowaniu i optymalizacji, które warto śledzić, prowadzone są zarówno po polsku, jak i w językach obcych.
Informacje pozyskane na blogach i forach koniecznie trzeba przetestować, co pozwoli na wypracowanie skutecznych metod pracy i uzyskiwanie wysokich pozycji na wybrane słowa kluczowe dla danej witryny w wyszukiwarce Google. Warto o tym pamiętać, bo na stanowisku specjalisty SEO liczą się przede wszystkim umiejętności praktyczne i najnowsza wiedza. Jest to o tyle ważne, że wytyczne SEO zmieniają się czasem z tygodnia na tydzień, a powtarzanie (i stosowanie) przestarzałych rozwiązań nie pozwoli osiągać oczekiwanych przez klientów/pracodawcę rezultatów.
Jak wygląda praca w SEO – ścieżka kariery specjalisty SEO
Ścieżka kariery zawodowej specjalisty SEO może przebiegać bardzo różnie. Najczęściej zaczyna się ona od stażu w agencji SEO lub w dziale marketingu dużej firmy, która zatrudnia samodzielnego pozycjonera. Daje to solidne podstawy, a także umożliwia nabycie cennego doświadczenia. Staż pozwala także nawiązać kontakty branżowe i zbudować wizerunek profesjonalnego i rzetelnego pracownika. Ze stażysty można awansować na juniora, a następnie na seniora. Skuteczny pozycjoner, który osiąga wysokie efekty dla klientów, swoją karierę może kontynuować w agencji, zdobywając kolejne awanse lub też zacząć pracować na własną rękę – samodzielnie zdobywając klientów i nie wiązać się na stałe z żadną agencją marketingową.
Cechy dobrego specjalisty SEO
Bycie prawdziwym profesjonalistą w zakresie pozycjonowania i optymalizacji stron wymaga szerokiego zestawu umiejętności, a także cech osobistych. W pracy tej dobrze czuć będą się osoby cierpliwe, wytrwałe i kreatywne. Ważne, aby posiadały otwarty umysł, nie bały się szukania nowych rozwiązań i testowania ich, a także zadawania pytań. Nieocenione są też umiejętności analityczne.
Ten swoisty zestaw cech osobowych wynika z tego, że praca SEO-wca to w dużej mierze szukanie odpowiedzi i rozwiązań na zdiagnozowane problemy. Podejmowane działania są procesem ciągłym, długotrwałym. Często na rezultaty podjętych prac trzeba długo czekać. Osoby lubiące zmiany i szybko nudzące się jednym działaniem, mogą czuć się rozczarowane pracą pozycjonera. Co więcej, codziennością pracy specjalisty SEO jest analityka danych, wyciąganie z nich wniosków i budowanie strategii, co wymaga cierpliwości. Nie można jednak powiedzieć, że pozycjonowanie stron www jest pracą nudną. Bez kreatywności tu ani rusz. Wymagają jej niestandardowe projekty, opracowywanie strategii i nowych rozwiązań.
Co powinien wiedzieć specjalista SEO?
Chociaż wiedza teoretyczna dla specjalisty SEO nie jest najważniejsza, to zapewnia ważne przygotowanie do zawodu. Warto więc w nią inwestować i automatyzować zgromadzone informacje. Na poziomie teoretycznym specjalista SEO powinien wiedzieć:
- jak działa komputer i sieć komputerowa 😉 – musiałem to napisac
- co to jest strona www, czym jest adres URL i z jakich części się składa, Pagerank, serwer pośredniczący, DNS, dane strukturalne (w tym metodę ich zmiany)
- czym są HTTP / HTTPS / HTTP2,
- jakie są parametry URL w wyszukiwarce Google,
- jakie są odpowiedzi serwera i umieć je przeanalizować oraz zweryfikować,
- jakie są kary Google za naruszenie wytycznych i znać różnice między nimi,
- jakie są najważniejsze aktualizacje algorytmu Google w zakresie SEO i SEM, wymienić czynniki rankingowe Google (te najważniejsze) i wytyczne wyszukiwarki (przynajmniej te, z którymi ma się do czynienia),
- jak i czemu użytkownicy korzystają i wpisują w wyszukiwarkę słowa kluczowe a także jak to wszystko działa,
- jak przyspieszyć działanie strony i z jakich narzędzi skorzystać a także umieć zintepretować wyniki podawane przez te narzędzia;
- znać Google Analytics i umieć podać wyniki klientowi
Oprócz tego wskazane jest, aby specjalista SEO posiadał podstawową wiedzę na temat technologii webowych i znał:
- najważniejsze blogi branżowe,
- podstawy link buildingu,
- zakres kursów Google i ukończył je wszystkie (GAIQ, Ads),
- pojęcia SEO tak, aby w szybki sposób umiał je wykorzystać w codziennej pracy,
- zaawansowane operatory wyszukiwania,
- i inne
Jak wygląda praca w SEO – co powinien umieć specjalista SEO?
Dobry specjalista SEO powinien łączyć umiejętności z wielu różnych dziedzin. Dobrze, jeśli posiada przynajmniej podstawowe umiejętności z zakresu analityki, marketingu, techniki i copywritingu. Trudno wymienić wszystkie umiejętności, jakimi powinien odznaczać się pozycjoner. Można jednak wskazać te najważniejsze. Zalicza się do nich:
- posługiwanie się HTML, CSS w stopniu przynajmniej podstawowym,
- posługiwanie się konsolą CMD i Terminalem Maca – do przygotowywania np. plików wykonywanych w tle czy hurtowo zmieniające jakieś rzeczy,
- korzystanie z FTP klienta i wiedza co to jest FTP, Scure FTP itd,
- optymalizowanie wizytówek Google Moja Firma, pozycjonowanie lokalne, jak działa system wielu wizytówek,
- sprawne poruszanie się po najpopularniejszych skryptach sklepów internetowych i CMSach np Shoper, Presta, WOO oraz kilka innych;
- umiejętność przyspieszania wczytywania się strony, zmniejszania wagi zdjęć, jak działa cache przeglądarki, co to jest css sprite,
- umiejętność napisania poprawnego tekstu (również językowe) zoptymalizowanego pod słowa kluczowe;
- przeanalizowanie słów kluczowych pod względem ich potencjałów z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi darmowych i płatnych
- korzystanie z arkusza Excel, Google Sheets, Power Point, które stanowią podstawowe narzędzie pracy.
Jakie narzędzie powinien znać specjalista SEO?
Specjalista SEO na co dzień korzysta z wielu narzędzi. Mają one dostarczyć niezbędne dane czy też przyspieszać wykonywanie poszczególnych zadań. Ich znajomość jest więc niezbędna dla adeptów pozycjonowania i optymalizacji stron www. Jako podstawowe narzędzia SEO wymienić można Ahrefs, Screaming Frog, SemStorm, Clusteric, Google Analytics, Planer słów kluczowych, Stat4SE, google search console. Warte uwagi są też siteliner.com, screaming frog seo spider tool, xenu, pagespeed insights, surferseo, urlitor.com, who.is, spyonweb.com, algoroo. Aby ułatwić sobie pracę, specjalista SEO powinien również zaprzyjaźnić się z różnego rodzaju wtyczkami do Chroma.
Od stażysty do juniora – jak zostać specjalistą SEO?
Czas, w jaki można opanować podstawowe umiejętności z zakresu pozycjonowania stron i ich optymalizacji to 60-90 dni. Jednak czas szkolenia Junior Specialist SEO powinien być o wiele dłuższy. Szacunkowo na szkolenie powinno się przeznaczyć ok. 6 -12 miesięcy. Jak wygląda w tym czasie praca nad wiedzą i umiejętnościami juniora?
- Etap 1: szkolenie z narzędzi SEO w zakresie podstawowym, przeczytanie ebooków dotyczących optymalizowania i pozycjonowania oraz przesłuchanie webinarów (polskich i zagranicznych), zapoznanie się juniora ze wszystkimi audytami SEO wykonanymi w firmie, a także skierować na podstawowy kurs Lexy;
- Etap 2: zlecić kursantowi wykonanie pierwszych wsadów do audytów; wysłać juniora na 2-3 szkolenia zewnętrzne z SEO i SEM, aby poznał różne podejścia do pozycjonowania prezentowane przez autorytety; wdrażać umiejętność posługiwania się takimi narzędziami jak ahrefs, senuto, semstorm, clusteric, screaming frog, sitebulb, majestic, excel, power point, a także uczyć, wykonywać analizę struktury menu oraz pełną analizę słów kluczowych wraz z ich potencjałem, na podstawie tego zlecać budowę menu; etap 2 jest też czasem na naukę link buildingu i pierwsze projekty z tego zakresu;
- Etap 3: obejmuje on samodzielne przechowywanie przez juniora pierwszych audytów na opracowanym wzorze (po 6 miesiącach szkolenia), po roku junior jest gotowy do przeprowadzenia pełnego nietechnicznego audytu (czyli struktura, content, słowa kluczowe) oraz częściowo technicznego (stronicowanie, canonical, crawl budżet) i umie wyjaśnić podjęte działania i zapisane wnioski.
Ile zarabia specjalista SEO? Zarobki specjalisty SEO!
Średnia pensja specjalisty SEO wynosi 6,7 tys. netto, przy czym Junior SEO Specialist może liczyć na 2500-3500 złotych netto. Wysokość pensji w tej branży jest jednak uzależniona od doświadczenia, umiejętności, a często także osiąganych rezultatów. Na wyższe zarobki mogą liczyć doświadczeni SEO specjaliści, którzy posiadają też umiejętności związane z projektowaniem User Experience i aspektami technicznymi budowania stron www. Wiedza w tym zakresie połączona z SEO i SEM otwiera wiele nowych możliwości zawodowych.
Jak pokazują ogólnopolskie badania, przeprowadzone przez portal Pracuj.pl większość specjalistów SEO zatrudnionych jest na umowę o pracę. Oprócz podstawowej pensji otrzymują premię, a także dodatkowe benefity takie jak dofinansowanie zajęć sportowych, prywatna opieka medyczna czy ubezpieczenie na życie.
Zarobki specjalisty SEO opublikowane w sieci:
- 2018: https://www.silesiasem.pl/ile-zarabia-pozycjoner-stawki-w-polsce-w-2018-roku
- 2019: https://www.bluerank.pl/zarobki-w-bluerank-nasze-widelki-wynagrodzen/
- 2020: https://www.senuto.com/pl/blog/raport-senuto-praca-w-branzy-seo-2020/
- 2022: https://www.bluerank.com/blog/zarobki-wbluerank-nasze-widelki-wynagrodzen-w-2022-r/
Jak nauczyć się pozycjonowania stron?
Podsumowując – to co zostało napisane powyżej jesteście w stanie opanować też sami analizując różne serwisy internetowe oraz wykonując audyty SEO samemu. Moim zdaniem, naukę pozycjonowania, warto zacząć właśnie od audytów, ponieważ tam jest największa wiedza SEO. Każdy dokument został oparty o wiedzę i doświadczenie osoby go wykonującej. Można wtedy zobaczyć co było niewłaściwie wykonane i jak zostało poprawione.
Zaczynając pracę w dowolnej agencji czy domu mediowym, dostaniecie do wykonania szereg czynności właście związanych z audytami a dopiero potem cośkolwiek związane z linkbuildingiem.
- Zacznij od lektur np. kursy SEO Lexy, Seoplaybook czy inne
- Bądź na bieżąco przeglądając polskie blogi i fora: planeta-seo.pl czy forum pozycjonowanie i optymalizacja
- Szukaj informacji na zagranicznych blogach i portalach – tutaj trudno wymienić wszystkie ale jest ich ogromna ilość
- Wykonuj testy – najlepiej na własnych stronach a nie klienta, i wyciągaj wnioski
- Obserwuj co robią inni – konkurencja z branży, podglądaj i kopiuj rozwiązania
- Pamiętaj, że wiele wytycznych „wisi” na support’cie Google
- Załóż Twittera – na TT jest dużo news’ów ze świata SEO i tam najszybciej dowiesz się co w trawie piszczy
Nie bój się popełniać błędy – ten kto popełnia błędy uczy się. Tylko głupiec uważa, że ich nie popełnia. Padłeś? A więc popraw koronę i zap…
Bardzo fajnie jest też mieć swoją stronkę – hobby cokolwiek – i się tym bawić – jak się zmienią pozycje po optymalizacji tekstów, jak po optymalizacji on site etc. Tutaj też fajnie można się uczyć linkowania bez krzywdy dla nikogo – wymyślić abstrakcyjną frazę i badać jak się zmienia po linkach / optymalizacji.
Kurs Pani Marty Gryszko (Lexy) to petarda – słuszne polecenie.
Ile trwa w FabryceMarketingu proces tworzenia specjalisty SEO od zera ?
Zależy jak performujesz ale trzeba przyjąć, że jest to minimum 12 miesięcy.
„Posługiwanie się konsolą CMD i Terminalem Maca w takim zakresie, aby możliwe było korzystanie ze skryptów, a na etapie zaawansowanym samodzielne ich tworzenie”
Powiedz coś więcej na ten temat. Jakich skryptów?
Programy do SEO wymagają różnych rzeczy – czasem odpadlania ich w „batch” czyli z parametrami, albo hurtowo zmienić rozmiary obrazków. Czasem sięgasz do konsoli bo musisz np wyczyścić DNSy. Poza tym jak coś potrzebuje to zlecam 🙂
Może zrobisz o tym artykuł? To byłoby ciekawe. Ja do zmiany hurtowo obrazków z reguły używamy narzędzi gotowych przykładowo. Przy okazji – masz coś nie tak z systemem komentarzy.
Nie czuję się kompetentny a programistę wolę zatrudnić 🙂
A co się dzieje z systemem komentarzy? Jeden komentarz Twój trafił do spamu.