O wysoką pozycję w wyszukiwarce Google zabiega każda firma bez względu na swoją wielkość czy branżę, którą działa. Wiele firm w zakresie pozycjonowania decyduje się zaufać specjalistom – agencjom SEO lub freelancerom z dużym doświadczeniem. Są jednak i tacy, którzy chcą stronę wypozycjonować samodzielnie. Kiedy warto się na to zdecydować? Jak wypozycjonować stronę www z usługami krok po kroku?
Kiedy warto pozycjonować stronę samodzielnie?
Pozycjonowanie strony internetowej nie jest łatwym zadaniem. Wymaga stałego monitorowania i analizowania prowadzonych działań, a także dostosowania się do zmieniających się algorytmów Google. Trudność tego zadania sprawia, że wiele firm (nawet tych mikro) decyduje się na współpracę z agencjami SEO. Są jednak i tacy śmiałkowie, którzy swoją stronę chcą wypozycjonować samodzielnie. O to pokusić można się, kiedy:
- dysponuje się sporą ilością wolnego czasu – pozycjonowanie wymaga bowiem nie tylko wiedzy, ale i dużych zasobów wolnego czasu; często jest to zadanie na cały etat, jeśli więc chce się je łączyć ze zdobywaniem klientów i ich obsługą, prowadzeniem marketingu i zajmowaniem się księgowością, to trzeba się nastawić na niepowodzenie;
- dysponuje się ograniczonym budżetem SEO – wynagrodzenie dobrego specjalisty SEO może być dla wielu firm (szczególnie dopiero wchodzących na rynek) za wysokie; jeśli więc nie dysponuje się odpowiednim budżetem, to pierwsze działania SEO można wdrożyć samodzielnie; pozwoli to ograniczyć koszty prowadzenia działalności, a przy tym nie stracić na widoczności w wyszukiwarce;
- jest się pasjonatem SEO i swoją wiedzę chce się rozwijać, a także testować w praktyce; w takiej sytuacji praca nad SEO własnej witryny jest znakomitym pomysłem;
- można pozwolić sobie na stosowanie metody prób i błędów – nie mając obszernej wiedzy o SEO, a mimo to chcąc samodzielnie pozycjonować stronę, trzeba przygotować się na wpadki (również te finansowe); często na samodzielnym pozycjonowaniu traci się część budżetu; wskutek błędów może także dojść do spadku pozycji strony w wyszukiwarce, zmniejszenia ruchu w witrynie, a więc i zmniejszenia sprzedaży.
Pozycjonowanie strony samemu – od czego zacząć?
Pozycjonowanie to proces złożony. To, dlaczego zanim się do niego przystąpi, należy przeprowadzić audyt SEO witryny. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jakie działania są prowadzone prawidłowo, a jakie należy poprawić lub wdrożyć dodatkowo. Audyt SEO ma również pokazać, czy zaplecze techniczne pozwala płynnie wdrażać zmiany optymalizacyjne.
Warto pamiętać, aby audytując stronę zwrócić uwagę nie tylko na kwestie techniczne, ale także na funkcjonalność witryny, atrakcyjność wizualną i inne czynniki mogące obniżać współczynnik konwersji. To, co na pewno powinno się sprawdzić podczas audytu to:
- Indeksowanie witryny www – o pozycjonowaniu nie może być mowy, jeśli serwis nie będzie się wyświetlać w wyszukiwarce; pierwszym krokiem jest zweryfikowanie indeksowania witryny; można to zrobić, wpisując w wyszukiwarkę: site:nazwadomeny.pl – w wynikach pojawią się wszystkie podstrony i strony zaindeksowane w Google; jeśli witryna się nie wyświetla, to należy wysłać prośbę o jej zaindeksowanie przez Google Search Console; prośbę o zaindeksowanie warto ponowić, jeśli zmieniło się coś na stronie;
- Metadane znajdujące się na stronie – określają one zawartość danej podstrony; są one ważne zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników; metadane powinny znajdować się na każdej podstronie witryny; należy zadbać o to, aby były one przygotowane zgodnie z wytycznymi, czyli posiadały odpowiednią długość i zawartość słów kluczowych.
- Nagłówki w publikowanych treściach – mają one kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu; największą wagę mają nagłówki H1 i H2, ale rekomenduje się stosowanie tzw. tych H3-H6.
- Szybkość ładowania się strony – to parametr wpływający nie tylko na SEO, ale i na wygodę korzystania z serwisu; zbyt długo ładująca się strona sprawi, że Internauta opuści ją jeszcze przed otworzeniem; szybkość ładowania się serwisu można sprawdzić za pomocą bezpłatnego narzędzia Page Speed Insights udostępnianego przez Google; jeśli szybkość ładowania się nie będzie zadowalająca, to konieczne będą działania naprawcze np. kompresja obrazków.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych – responsywność strony to jeden z podstawowych czynników wpływających na SEO; to, czy strona jest responsywna można sprawdzić, wykonując testy optymalizacji mobilnej na https://search.google.com/test/mobile-friendly;
- Zoptymalizowany adres URL – linki do poszczególnych podstron powinny być przyjazne dla algorytmu Google oraz użytkowników; koniecznie musi być unikalny, czytelny i przekazywać informacje o tym, co faktycznie znajduje się na stronie.
- Struktura witryny – istotne jest, aby była ona czytelna i intuicyjna; powinna ona mieć prosty system nawigacji; pomoże to w pozycjonowaniu oraz sprawi, że uniknie się wysokiego współczynnika odrzuceń.
- Certyfikat SSL – sprawia on, że wszystkie przesłane przez witrynę dane są chronione; brak protokołu szyfrującego będzie oznaczać niskie bezpieczeństwo, gorsze konwersje, a także słabą wiarygodność strony; posiadanie certyfikatu można sprawdzić, korzystając z narzędzi weryfikujących protokoły SSL.
- Linki przychodzące – obecnie w SEO liczą się wysokiej jakości linki przychodzące; nie należy ich umieszczać na stronach podejrzanych, które mogą być negatywnie oceniane przez algorytmy Google; jakość linków przychodzących można sprawdzić poprzez darmowe narzędzia dostępne w Internecie m.in. Backlink Checker.
Przyjmując największą prostotę serwisu można pokusić się o wykonanie następującego układu:
Każda usługa, w przypadku takiej struktury:
- powinna być osobną podstroną – jest to doskonałe rozwiązanie również z punktu widzenia reklam Ads-owych
- być dobrze opisana – zawierać lead sprzedażowy
- skupiać się wokół głównego słowa kluczowego i pokrywać kilka słów uzupełniających
- zawierać obrazek / obrazki
- posiadać wypunktowane (koniecznie wypunktowane) zalety
- może posiadać definicję zaczynają się od „Co to jest xxxxxx” – dzięki temu można w przyszłości liczyć na bonus w postaci definicji w Direct Answer Box
Co po audycie?
Kolejnym krokiem po audycie jest przygotowanie strategii SEO. Jest on niezwykle istotna przy samodzielnym pozycjonowaniu strony. Pozwoli on po kolei wdrażać kolejne zmiany optymalizacyjne. Strategia SEO powinna obejmować najważniejsze kwestie takie jak: listę słów kluczowych, treści na stronę, link building. Dobrym pomysłem jest sprawdzenie, w jaki sposób konkurencja, która znajduje wysokie pozycje w wyszukiwarce, prezentuje swoje treści, produkty, usługi konkurencja,
5 zadań, które należy wykonać przy pozycjonowaniu on-site
Samodzielne pozycjonowanie strony, warto rozpocząć od działań prowadzonych na stronie, czyli tzw. on-site. Pozycjonowanie wewnętrzne opiera się na kilku istotnych kwestiach.
Słowa kluczowe w pozycjonowaniu
Pierwszą z nich są słowa kluczowe. Od ich odpowiedniego doboru bardzo wiele zależy. Wybierając je, należy sprawdzić m.in. czy rzeczywiście pasują do tematyki serwisu, są przydatne, jaka jest ich konkurencyjność. Wybrane słowa kluczowe warto pogrupować tak, aby pokrywały się z kolejnymi etapami lejka sprzedażowego. Dzięki temu będzie można dotrzeć do klientów na każdym etapie zakupowym.
Wiele osób samodzielnie pozycjonujących stronę, wybiera słowa kluczowe na podstawie doświadczenia w branży. Jest to dobre rozwiązanie, jeśli chce się stworzyć szeroką listę fraz. Aby ją zawęzić i doprecyzować, konieczne jest skorzystanie z narzędzi takich jak: ubersuggest, senuto, surfer, ahrefs, semstorm. Wyszukując słowa kluczowe dobrze, jeśli zwróci się uwagę na frazy long-tail, te powiązane ze słowami kluczowymi (tworzące tzw. konteksty tematyczne), informacyjne frazy kluczowe (odpowiadające na pytanie użytkowników), komercyjne frazy kluczowe (zawierające w sobie nazwę marki).
- Jak dobrać słowa kluczowe w procesie pozycjonowania
- Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji
- Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych
Content w pozycjonowaniu
Treści, jakie zamieszcza się na stronie, są bardzo ważne. Przygotowując te mające pomóc w SEO, należy zwrócić uwagę zarówno na ich atrakcyjność, jak i edycję i wygląd. Teksty publikowane w serwisie muszą być ciekawe, praktyczne, pisane prostym i przyjaznym językiem, a przede wszystkim unikalne – Google nie lubi duplikacji contentu. Całość powinna być podzielona na logiczne akapity oddzielone nagłówkami H1-H6, a także liczyć sobie minimum 3000 zzs. Dobrą rekomendacją jest też stawianie na content rzeczowy, bez ozdobników, nieprzesycony przymiotnikami i słowami kluczowymi.
Grafiki w pozycjonowaniu
W pozycjonowaniu witryny pomogą też właściwie zastosowane multimedia. Grafiki lub filmy video są naturalnym uzupełnieniem tekstów. Wizualizują one opisywane zagadnienie, mogą zaprezentować produkt lub usługę. Aby jednak zdjęcia/filmy przyczyniły się do poprawy SEO, trzeba je właściwie optymalizować. Ważny jest przede wszystkim atrybut alt czytany przez Google.
Linkowanie wewnętrzne – must have każdego serwisu
Prowadząc mały serwis z usługami bezwzględnie trzeba wykonać linkowanie wewnętrzne. W tym celu budując bloga tak konstruujemy treści aby zawrzeć w nich słowa kluczowe, na kto®e są pozycjonowane poszczególne usługi. Pod tymi słowami kluczowymi na blogu umieszczamy linki wewnętrzne (śródtekstowe), które kierują do usług.
Dzięki temu Google „podbija” pozycje stron docelowych linkowanych wewnętrznie.
Czytelność i intuicyjność strony w pozycjonowaniu
Czytelność i intuicyjność witryny to inaczej UX – user experience. Pod tym pojęciem kryją się wrażenia i odczucia użytkowników, którzy trafiają na stronę. Im bardziej przyjazna będzie nawigacja i układ, tym większe konwersje. Chcąc zadbać o UX, pozycjonując samodzielnie stronę, należy zadbać o: strukturę witryny, użyteczność, dostosowanie do urządzeń mobilnych, wartościowy content, wyszukiwanie głosowe.
Na przyjazny UX składa się jednak o wiele więcej czynników: wygląd, odczucia, użyteczność, cele witryny, przejrzystość treści, używany język zastosowane kolory.
2 zadania, które należy wykonać przy pozycjonowaniu off-site
Przy samodzielnym pozycjonowaniu strony www nie można zaniedbać działań zewnętrznych. Głównie skupiają się one na pozyskiwaniu linków w wartościowych serwisach i eliminowaniu w tych umieszczonych na stronach o niski back rang. Link building to jednak niejedyne zadanie w pozycjonowaniu off-site.
Link Building w pozycjonowaniu
Link Building to jeden z najważniejszych filarów pozycjonowania. Brak linków przychodzących to główna przyczyna braku wysokiej pozycji w Google. Link Building w pozycjonowaniu to temat bardzo szeroki. W samodzielnym pozycjonowaniu najważniejsze jest jednak, aby umieszczać odnośniki do strony na wartościowych serwisach. Za takie uważane są przede wszystkim te powiązane w jakimś stopniu z pozycjonowaną witryną, a także o wysokim autorytecie. Pożądane jest również zdobywanie linków dofollow.
Istotne dla SEO jest również umieszczenie linka. Tutaj możliwości jest kilka. Link do pozycjonowania strony można umieszczać podlinkowując frazę kluczową (exact mach) lub jej odmienioną wersję, lub semantyczne słowo kluczowe (partial mach). Często wykorzystywane jest też linkowanie zero macht, czyli podlinkowana jest fraza kluczowa, ale słowo tutaj, to. Linkować można również nazwę firmy lub do tekstu wklejać dokładny adres URL.
Google Moja Firma
Jest to wizytówka, która w znacznej mierze przekłada się na poprawę SEO. Wizytówkę trzeba stworzyć samodzielnie. Cały proces jej zakładania to 5 kroków i obejmuje podanie najważniejszych informacji o firmie. Wizytówka jest założona po weryfikacji danych przez Google. Warto się skupić, aby podać w niej dokładne dane dot. godzin pracy, adresu, produktów, rodzaju prowadzonej działalności, adres strony. Wskazane jest również umieszczenie zdjęć oraz opinii, czyli dowodów społecznych.
Samodzielne pozycjonowanie strony to proces czasochłonny, dla wielu osób trudny, ale możliwy. Korzystając z powyższej check listy, wykona się najważniejsze działania, które pozwolą na uzyskanie przez stronę czy sklep internetowy wysokiej pozycji w Google. Warto jednak pamiętać, aby na każdy z tych kroków spojrzeć wnikliwie i zgłębiać wiedzę w zakresie poszczególnych elementów wpływających na pozycjonowanie. Należy zdać sobie sprawę, że jednej uniwersalnej recepty na wypozycjonowanie strony nie ma. W każdej sytuacji sprawdzają się inne działania. To, dlatego w wielu przypadkach osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach to efekt połączenia kreatywnego podejścia, znajomości branży i doświadczenia w SEO.
W SEO najdroższy jest TYLKO Twój czas – warto zatem poświęcić kilka chwil aby ta inwestycja przyniosła realne efekty:
Jeśli chcesz więcej – zajrzyj do Zgredopedii 😉
Pozycjonowanie zacznij od audytu SEO i sprawdzenia czy i w jaki sposób Twój serwis jest przygotowany pod kątem SEO.
Głównym zadaniem w procesie pozycjonowania jest przygotowanie listy słów kluczowych, na które Twój serwis ma być widoczny w wynikach wyszukania. I to od ich właściwego doboru zależy cała strategia SEO.
W strategii SEO ważne jest przygotowanie strategii contentowej (czyli treści), odpowiedni dobór i opisanie grafiki, linkowanie wewnętrzne. Niezwykle istotne jest też aby serwis był czytelny.
Ważnym czynnikiem jest pozyskiwanie odnośników, czyli linkbuilding. A także dbałość o wizytówkę Google Moja Firma.
Dzięki za wskazówki. Pomagam rodzinie w ich małym biznesie ale też z ciekawości do SEO. Wiem, że sami by nie stworzyli strony i nie dali pozycjonowania z względu kosztów z tym związanych. Staram się w wolnych chwilach im coś stworzyć i wesprzeć. Dzięki takim ciekawym wpisom mogę właśnie się czegoś dowiedzieć czy nauczyć.
Dzięki!
Rewelacyjny artykuł będący przewodnikiem dla początkujących. Korzystam z tego bloga od dłuższego czasu i zaczynam już wiedzieć ilu rzeczy jeszcze nie wiem.
nie jest. jeden z gorszym pomysłów ostatnimi czasy.
Dziękuję, świetne wskazówki, żeby rozpocząć pozycjonowanie wewnętrznie.
A ja po wielu latach testowania samodzielnego pozycjonowania stron dla zabawy powiem tyle: jeśli ktoś ma blog na WordPressie tworzony w ramach hobby, to może się bawić w takie pozycjonowanie. Może sam dopieścić stronę (wtyczki do WordPressa niesamowicie ułatwiają zadanie) i sam zdobywać linki.
Ale jeśli ktoś ma firmę, sklep internetowy itp. i chciałby, żeby SEO przyniosło mu korzyść finansową nie po roku czy dwóch, tylko jak najszybciej, to lepiej niech zatrudni kogoś, kto się na tym zna. I nawet nie mówię o podpisaniu umowy współpracy na rok, tylko o zlecenie audytu, poprawę błędów na stronie i zdobycie „mocnych” linków.
Bo tradycyjne pozycjonowanie nie jest trudne, tylko czasochłonne, jeśli robi się to bez odpowiednich narzędzi. A lepiej jest skupić się na podstawowej działalności firmy niż na dłubaniu w czymś, na czym się człowiek nie zna.
Są też inne formy marketingu. 20 zł wydane na kampanie na FB może być o wiele skuteczniejsze niż tydzień mozolnego zdobywania linków na jakichś badziewnych, zafiltrowanych stronach.
google moja firma to sztandarowy profil dla lokalnych firm. Nie oszukując 90% kontaktów jakie pozyskuje dla usług finansowych to właśnie wyswietlenia w wyszukiwarce i na mapie (szczególnie, że w żaden sposób nie pozycjonuje strony internetowej)
Chyba najlepszy artykuł o SEO jaki czytałam 😀 będę tu zaglądać częściej i już sobie zapisałam link.
Artykuł bardzo ciekawy jak i cały blog. Na pewno będe miał do Pana Pawła kilka pytań, ale o tym na forum później.
Czy Google Moja Firma wpływa na pozycje? Nie powiedziałbym – konkurencja tego nie ma, a są ciągle przede mną. Póki co skupiam się na samym linkowaniu i powoli idę w górę. Pozdrawiam!
GMF to mapki i mocna domena ma wpływ na serwis w mapkach. Im mocniejsza domena tym lepiej trzyma się w mapach.
Bez rozwlekania, kompetentnie i w punkt. SEO’wcy często zapominają o copywritingu, u Ciebie jest spoko. Dzięki za ten wpis.
Ciekaw jestem Paweł jak oceniasz potrzebę działań SEO w małych firmach? Czy to nie jest przypadkiem tak, że firmy uważają SEO za zbędny wydatek? Jak to oceniasz ze swojej perspektywy?
Oczywiście, że nie każdemu jest potrzebne pozycjonowanie – zdarza mi się po prostu udzielić konsultacji co trzeba zrobić aby cokolwiek osiągnąć. Zdarza się też powiedzieć wprost, że najpierw Adsy a dopiero za jakiś czas pozycjonowanie – ale wtedy po Adsach klient już nie wróci ale jest wdzięczny za jasne postawienie sprawy. Podobnie z innymi usługami – powiedzenie, że czegoś nie potrzeba jest, uważam, bardzo na miejscu.
Mam frazę kluczową „usługa miasto” np. „kurs angielskiego Warszawa”. Jakie jej pierwsze wystąpienie będzie lepsze? Czy lepsze jest takie „kurs angielskiego w Warszawie”, czy może „Warszawa. Kurs angielskiego.”? Czy może Google obydwie rozpozna i wzmocni podobnie tą frazę?
Google sobie poradzi odmianami w treści. Natomiast osobna kwestia to jak zrobisz linkowanie wewnętrzne.
A jak jeszcze dojdze fraza „kurs języka angielskiego Warszawa”. To tą fraze trzeba potraktować jako oddzielną? Czyli np. w 100 pierwszych znakach „Warszawa. Kurs angielskiego” a w 500 pierwszych „kurs języka angielskiego w Warszawie”?
Czy może lepiej jak będzie coś w stylu „Warszawa. Kurs angielskiego pomoże opanować język” (użycie słowa „język” blisko pierwszego wystąpienia frazy głównej).
Czy linkowanie wewnętrzne będzie skuteczne jak zostanie wykonane na frazę główną bez miasta, czyli ” kurs języka angielskiego”?
0
Analizowałeś jak to jest zrobione na portalach, które są wypozycjonowane na frazy o które pytasz? Serio popytam bo wszystkie rozwiązania znajdziesz w necie.
Pytasz o rzeczy które są już rozwiązane. Poszukaj szkół językowych i zobacz jak maja zrobione.
Przy okazji. Inaczej pozycjonuje się frazę bez miasta a inaczej z miastem. Są to różne słowa.
Różnie mają zrobione np. strona speak-up.pl/szkoly-angielskiego/warszawa nie ma linków wewnętrznych i tylko dwa wystąpienia w odmianie frazy „kurs angielskiego warszawa” .
Czyli jak mam frazę główną „kurs angielskiego warszawa” to ją powtarzać np. „kurs angielskiego w warszawie”, „kursu angielskiego w warszawie”, „Warszawy. Kurs angielskiego”.
Użyć w śródtytule „kurs angielskiego Warszawa”?
Frazę „kurs języka angielskiego” potraktować jako dodatkową i użyć ją w śródtytule i np. 3 razy w tekście lub powtórzyć same słowo „język” z odmianami?
Zrób. Przetestuj. Daj znać jak poszło.
Dlaczego między stronami nie ma kanibalizacji i google wybrał tą peak-up.pl/szkoly-angielskiego/warszawa zamiast np. tej: speak-up.pl/szkoly-angielskiego/warszawa-solidarnosci ?
Ta pierwsza pomimo braku linków wewnętrznych wyświetla się w serp na frazę „kurs angielskiego warszawa”, a druga nie pomimo przypięcia do menu i mocniejszego podlinkowanie zewnętrznego? Czy to jest kwestia optymalizacji np. długości tekstu, braku wystąpienia frazy „kursy angielskiego w Warszawie” w tekście i H1 na speak-up.pl/szkoly-angielskiego/warszawa-solidarnosci ?
Przetestuj. Zobacz co zadziała. Wyciągnij wnioski. A teraz spójrz jak zrobił dobrymechanik.pl
edit: nie jestem w stanie analizować każdej strony i każdego pytania opartego na jakiejś stronę – wymaga to ode mnie poświecenia sporej ilości czasu, którego nie mam. Dyskutujemy o tym od dawna i wygląda na to, ze robisz więcej niepotrzebnych analiz niż testujesz.