Nie znaleziono strony – ten komunikat nie raz wzbudza irytację. Odpowiada za niego błąd 404. Najczęściej pojawia się on na stronach e-sklepów, które w ramach generalnych porządków usunęły część produktów np. wycofanych ze sprzedaży. Jednak przyczyn błędów 404 jest jeszcze kilka. Jakie one są i jak radzić sobie z 404 Not Found?
Co to jest błąd 404?
Błąd 404 to ten, na który często natyka się Internauta. Każdy miał z nim do czynienia, chociażby raz. Co on oznacza? Mówiąc żargonem błąd http 404 lub Not Found to kod błędu odpowiedzi http, wskazujący na to, że niemożliwe jest komunikowanie się z serwerem, a przez to odnalezienie zadanego pliku. Możliwe jest też, że serwer został skonfigurowany tak, że nie może spełnić żądania i nie wyświetla informacji.
Prostsza definicja to: 404 to kod błędu mówiący o tym, że szukanej strony nie znaleziono. Oznacza to, że witryna, na którą chce się wejść lub której się szuka, nie istnieje.
Najczęściej z błędem 404 ma się do czynienia, kiedy wyszukuje się przez Google konkretny produkt np. buty trekkingowe. Oglądając wyniki, chce się przejść do podstrony produktu budzącego zainteresowanie i wtedy… pojawia się komunikat 404. Strona się nie ładuje, a potencjalny klient musi obejść się smakiem.
Kiedy występuje błąd 404?
Pojawienie się kodu błędu 404 może być spowodowany kilkoma zdarzeniami. Najczęściej komunikat ten powiązany jest ze zmianami na stronie internetowej lub niepoprawnym wpisaniem adresu URL przez internautę. Przyczynę powstawania błędu 404 w witrynie warto dokładnie zbadać. Pozwoli to na jej wyeliminowanie.
Szukając przyczyny błędu 404, pod uwagę należy wziąć:
- Chwilową niedostępność witryny z uwagi na jej modernizację lub budowę,
- Złe przekierowanie domeny na katalog, który został umieszczony na innym serwerze,
- Usunięcie podstrony lub całej strony,
- Brak wyczyszczenia pamięci podręcznej i tzw. ciasteczek,
- Niewłaściwe wpisany adres URL podstrony lub strony,
- Nieposiadanie uprawnień do zmiany praw dostępu do pliku w systemach uniksowych,
- Wprowadzanie zmian w zawartości pliku. Htaccess,
- Wyłączenie modułu serwera Apache,
- Działanie złośliwego oprogramowania, które wymusza komunikat błędu 404 stronie lub jej podstronach,
- Zdefiniowanie podstrony jako błędnej.
Jak widać lista przyczyn błędu 404, jest długa. Z doświadczenia można jednak wskazać, że najczęściej ten komunikat kodu błędu pojawia się w sklepach internetowych. Jest to powiązane z usuwaniem produktów, które zostały np. wycofane ze sprzedaży. W takiej sytuacji wielu właścicieli e-sklepów decyduje się na szybkie i proste rozwiązanie, czyli wyłączenie podstrony, która prezentowała produkt. Takie działanie nie sprawia jednak, że Internet zapomniał o produkcie. Wyszukiwarka Google nadal będzie go pokazywać, a Internauta trafiający na podstronę tego produktu otrzyma właśnie komunikat kodu 404 – strony nie znaleziono.
Jak wykryć, które podstrony zwracają kod 404?
Błąd 404 można i należy usunąć. Są one irytujące dla użytkowników sieci. Irytują i sprawiają, że stracić można klientów czy czytelników. Błędy 404 nie służą również pozycjonowaniu. Zanim jednak przystąpi się do usuwania błędu, trzeba wykryć, na jakich podstronach od występuje. Można to robić za pomocą dwóch metod, przy czym najskuteczniejsze jest połączenie obydwóch rozwiązań. Zwiększy to pewność, że wszystkie podstrony z błędami zostały wykryte.
Klasycznym narzędziem do wykrywania błędu 404 na podstronach jest Google Search Console. Ta metoda usuwania adresów zawierających kod 404 jest bezpłatna. Wykaz stron zwracających kod błędu znajduje się w sekcji ustawień, w zakładce Stan – > Błąd oraz Stan -> Wykluczono. Tu zgromadzone są konkretne URL, a także liczba stron, których użytkownicy Internetu nie byli w stanie odnaleźć. Trzeba tu jednak wspomnieć, że Google Search Console nie daje pełnej listy podstron zwracających kod 404. To, dlatego konieczne jest wspieranie się innymi narzędziami.
Drugim sposobem na wykrycie podstron z błędem 404 są płatne narzędzia SEO. Ich zaletą jest dokładność w wykrywaniu błędów. Do monitorowania poprawności wyświetlania się podstron wykorzystać można np. Screaming Frog, Sitebulb, XENU czy Ahrefs. Programy te są w stanie przeskanować wszystkie adresy URL w obrębie serwisu i stworzyć listę z tymi o nieprawidłowym kodem odpowiedzi.
Przykłady, na które warto zwrócić uwagę – przykłady:
- canonical wskazuje stronę z błędem 404
- przekierowanie 30x jest wykonane na stronę z błędem 404
- do strony 404 jest generowany ruch np. organiczny
- linkowanie wewnętrzne generuje 404
Jak błąd 404 wpływa na SEO?
Podstrony z kodem odpowiedzi 404 mają wiele negatywnych konsekwencji dla całego serwisu. Jednym z nich jest niekorzystne wpływanie na SEO. Błędy 404 mogą przełożyć się m.in. na to, że pozycja na kluczowe słowa spadnie w wyszukiwarce i to nawet o kilka miejsc. Dzieje się tak przede wszystkim, jeśli błąd 404 zaczyna pojawiać się na podstronie, która do tej pory osiągała dobre wyniki na konkretną frazę kluczową. Jest to efektem tego, że roboty Google analizując serwis, zwracają uwagę na wszystkie podstrony. Te oznaczone jako błąd będą obniżać wartości witryny.
Ponadto strony z błędem 404 oznaczają też mniejszy site, czyli objętość serwisu. W przypadku, gdy ilość podstron w wyszukiwarce się zmniejsza, to odbija się to na rankingach.
Jak błąd 404 wpływa na klienta?
Błąd 404 równie negatywnie jak na SEO wpływa też na klientów lub czytelników. W większości przypadków Internautów, którzy natrafiają na stronę z błędem 404, wychodzą z witryny i udają się do konkurencji. W ten sposób traci się potencjalnego klienta/czytelnika. Opuszczając stronę, użytkownik powiększa również bounce rate (współczynnik odrzuceń) serwisu, co jest sygnałem, że nie jest on dla nich atrakcyjny.
Błąd 404 może więc generować duże straty zarówno wizerunkowe, jak i finansowe. Dobrze jest więc jak najszybciej rozprawić się z podstronami, na których się znajduje.
Czy klient zawsze odejdzie mimo błędu 404?
Tutaj warto jeszcze nadmienić, że w niektórych przypadkach (a dokładnie w przypadkach kreatywnych firm) błąd 404 na podstronach np. produktów nie musi mieć negatywnych konsekwencji. Jeśli jest się właścicielem dużego serwisu, który często zmienia asortyment, usuwanie błędu 404 na bieżąco może być trudne. W takiej sytuacji warto podjąć działania, które pozwolą zatrzymać Internautę w serwisie, nawet jeśli po wejściu do niego otrzyma komunikat – strony nie znaleziono. Jak to zrobić? Wystarczy zadbać o to, aby podstrona 404 była dla Internauty atrakcyjna. To, co się na niej znajdzie powinno wzbudzać zainteresowanie, zachęcać do pozostania w serwisie, czasem bawić, czasem szokować. Atrakcyjna podstrona 404 powinna zawierać:
- Hasło przyciągające uwagę i wyjaśniające, dlaczego nie został przekierowany do treści, której szukał,
- Linki pozwalające przejść do innych podstron lub strony głównej witryny,
- Wewnętrzną wyszukiwarkę pozwalającą znaleźć informacje, po które Internauta przyszedł na stronę,
- Inne elementy przyciągające uwagę.
Kreatywna podstrona błędu 404 jest bardzo ważna. Nie zapominajmy jednak, że najlepiej jest eliminować je na bieżąco. To będzie najlepsze zarówno dla klientów/czytelników/odwiedzających, jak i dla SEO.
Przekierowanie 301 – w czym może pomóc?
Jednym z najlepszych sposobów na błąd 404 jest przekierowanie 301. Informuje ono przeglądarkę, że strona już nie istnieje, ale została przeniesiona na inny adres. Tym samym wskazuje ona robotom indeksującym ścieżkę, którą mają podążać. Choć przekierowanie 301 to polecane rozwiązanie, to pamiętajmy o jego błędach. Sprawia ono, że zachowuje się tylko część mocy starego linku. Traci się, więc jeśli wyłączona strona była wartościowa i znajdująca się wysoko w rankingach. Na przekierowaniu cierpieć może więc SEO. Stąd też najlepszym sposobem na poradzenie sobie z błędem 404 jest ręczne naprawienie niedziałającego adresu URL.
Jak sobie radzić z usuwanymi produktami ze sklepu? 4 dobre praktyki
Wyłączanie czy usuwanie produktów ze sklepu, a tym samym generowanie błędu 404 to nie najlepszy pomysł. Z podstronami produktów, które zostały wycofane ze sprzedaży, można poradzić sobie o wiele lepiej i korzystniej dla SEO oraz potencjalnego klienta. Jakie są dobre praktyki w tym zakresie?
- Poinformuj o niedostępności produktu – zamiast wyłączać podstronę danego produktu i tracić przez to ruch w serwisie oraz zmniejszając jego wielkość, wystarczy dodać w opisie informacje o nie dostępności;
- Zaproponuj inne podobne produkty/ usługi – informacja o czasowej niedostępności lub wycofaniu ze sprzedaży to nie wszystko, co można zaproponować klientowi; dobrym rozwiązaniem jest pokazanie alternatywnych produktów, które mogą go zainteresować i wiążą się z tym wyszukiwanym; dzięki temu również nie trzeba usuwać podstrony i narażać się na błąd 404;
- Przekieruj – sposobem na wyeliminowanie błędu 404 mogą być przekierowanie np. na stronę danej kategorii lub stronę główną witryny; trzeba jednak pamiętać, że takie działanie może zdezorientować użytkownika – szuka on konkretnego produktu i nagle znalazł się na stronie kategorii i to bez żadnego wyjaśnienia; wiele osób reaguje na takie działania opuszczeniem serwisu; decydując się na przekierowanie, trzeba więc je jak najlepiej dopasować; Internauta powinien trafić na stronę maksymalnie zbliżoną do tej, którą był zainteresowany;
- Archiwizuj – stworzenie archiwum do dobry pomysł, kiedy ma się produkty, które już nigdy nie wrócą do sprzedaży; w takiej sytuacji ich podstrony można przenieść do archiwum; znajdują się one tam, nie zmniejszając site; zachowają też swoje metadane i opisy, przez co nie szkodzą SEO; jednocześnie archiwum pozwala na zachowanie porządku w sklepie.
Błąd 404 to ten, który pojawia się na większości stron. Jego przyczyną są zmiany w obrębie witryny, błędy lub zazwyczaj nieuwaga. Na szczęście z kodem 404 można sobie prosto poradzić. Kreatywnych sposobów tu nie brakuje. Warto je wdrażać na bieżąco, dzięki temu nie tylko zadba się o SEO serwisu, ale i o zadowolenie potencjalnych klientów.
Jak wykorzystać błąd 404 do dobrych celów?
Linkbuilding
Błędy 404 można wykorzystać w celu np. linkbuildingu. Jeśli analizuję swoją konkurencję i widzę, że w jakimś artykule poradnikowym odnośnik generuje błąd 404 to nic nie stoi na przeszkodzie aby skontaktować się z właścicielem i „ładnie poprosić” o podmianę. Jeśli „ładnie” nie skutkuje zawsze można zaproponować gratyfikację finansową 😉
Odzyskiwanie ruchu
Błędy 404 nierzadko powstają w trakcie przebudowy serwisu. Wykonując analizę narzędziem np WebArchive możemy zweryfikować czy stara struktura serwisu została poprawnie przekierowana na nowe adresy URL. Jeśli nie – wykonujemy stosowane przekierowania 301. Dzięki temu:
- odzyskujemy ruch organiczny
- poprawiamy indeksację serwisu
- zwiększamy możliwość sprzedaży usług czy produktów
Analiza takimi programami jak Sitebulb czy Ahrefs może dostarczyć tez informacji, że strony generujące błąd 404 generują ruch organiczny – tym bardziej zasadne jest nadzorowanie błędów 404 i wykonywanie przekierowań 301.
Zarządzanie starym produktem
Ciekawym rozwiązaniem jest przekierowanie usuwanego, starego produktu, do archiwum. Jeśli posiadamy produkty, które przez długi czas po zaprzestaniu produkcji, będą wyszukiwane bo klienci szukają części lub zamienników – warto wtedy takie archiwum zbudować.
Szukając kamery cyfrowej JVC GZ-MG575 trafimy na stronę, która informuje klienta o tym, że dany model nie jest już produkowany, natomiast w zakładce „produkty podobne” można zobaczyć asortyment do kupienia zamiast danego poszukiwanego produktu. Działa? Działa 🙂
Strona 404 sprzedaje
Jeśli produkty, które oferujesz, rotują i musisz pokazywać stronę z błędem 404 postaraj się tak ją zaprojektować aby sprzedawała:
- podaj informację, że produktu nie ma
- zainstaluj widget, który pokazuje kilka produktów, zachęcając tym samym do kliknięcia
- pokaż specjalny kupon rabatowy, dzięki któremu zachęcisz do zakupu
- oraz inne tricki umożliwiające konwersję
Pamiętaj: przekierowanie na stronę główną to ostateczność i na ile możesz – nie rób tego.
A na zakończenie:
Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.