Dynamiczny rozwój branży budowlanej sprawia, że coraz więcej firm poszukuje nowych możliwości reklamy. Strona internetowa i promowanie swoich usług w Internecie staje się już koniecznością. Jeśli jednak chce się poprzez marketing internetowy osiągnąć lepsze efekty niż konkurencja, to trzeba zadbać o pozycjonowanie witryny. W branży budowlanej jest ono specyficzne. Zobacz, na czym polega strategia SEO dla firmy budowlanej lub remontowej.
Reklama firmy budowlanej – czy online się sprawdza?
Jeszcze do niedawna branża budowlana uważała, że najskuteczniejszym sposobem reklamy są działania offline. Banery, reklamy na bilbordach, a w przypadku mniejszych firm drukowane anonse na tablicach ogłoszeń. To te metody miały zwiększyć liczbę klientów, a także przyczynić się do rozpoznawalności marki. Wiele uwagi branża budowlana poświęcała też poleceniom od klientów. Dziś takie podejście do marketingu firm budowlanych to już historia. Coraz więcej firm budowlanych przenosi swoją promocję do Internetu. Na aktywne promowanie się w sieci decydują się zarówno duże, jak i małe przedsiębiorstwa. Duża konkurencja sprawiła, że aby przebić się w wynikach wyszukiwania organicznego, należy zadbać o SEO strony. Jak to zrobić? Tu odpowiedź nie jest jednoznaczna, bowiem zależy od tego, jaki tym działalności prowadzi przedsiębiorstwo, a więc i co chce osiągnąć poprzez swoją obecność w sieci.
Strona www firmy budowlanej – specyfika, rodzaje
Strony internetowe wykonywane dla branży budowlanej można podzielić na dwie kategorie. Już na wstępie należy zaznaczyć, że każda z nich wymaga innego podejścia w zakresie pozycjonowania oraz szeroko rozumianego marketingu internetowego.
- Pierwszym typem stron, który można wskazać to sklepy internetowe, które prowadzą w sieci sprzedaż materiałów budowlanych – hurtowo i/lub detalicznie.
- Drugi rodzaj witryn internetowych w branży budowlanej to strony -wizytówki, prezentują one ofertę firm usługowych, które wykonują prace budowlane dla klientów indywidualnych i/lub deweloperów. Jasne określenie typu strony oraz celów, jakie ma realizować, jest kluczem do budowy dobrej strategii SEO (o pozycjonowaniu deweloperów niebawem w innym odcinku)
Jak pozycjonować sklep online z materiałami budowlanymi?
Sklep internetowy z materiałami budowlanymi pozycjonuje się w taki sam sposób jak każdy inny sklep działający w sieci. Oznacza to, że jednym z najważniejszych zadań jest dobranie fraz kluczowych, a na kolejnym etapie utworzenie contentu. Konieczne jest zadbanie, aby w sklepie pojawiły się opisy kategorii oraz produktów. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku lokalnego biznesu ciężko będzie się wypozycjonować na mocno konkurencyjne frazy takie jak płytki, panele, farby itp. Na pierwszych miejscach na takie frazy kluczowe pojawiają się bowiem duże markety budowlane, które również prowadzą sprzedaż online. Mały, lokalny biznes nie jest mu w stanie dorównać, chociażby ze względu na o wiele niższe środki finansowe, które można przeznaczyć na SEO. Najlepszym rozwiązaniem lokalnych sklepów z materiałami budowlanymi postawienie na pozycjonowanie long tail, czyli długiego ogona. W praktyce oznacza ono skupienie się na szczegółowych frazach związanych z konkretnym produktem, które są mniej konkurencyjne.
Jak pozycjonować strony-wizytówki firm budowlanych?
Pozycjonowanie stron – wizytówek firm remontowych/budowlanych opiera się na prezentacji świadczonych usług w sposób jak najbardziej przyjazny Google, a także użytkownikom Internetu. Nie zaleca się więc stawiania na strony typu one page, a tworzenie bardziej rozbudowanych serwisów dostarczających większej ilości informacji. Za absolutne minimum można uznać podstrony z opisem poszczególnych usług, blog, galerię zdjęć realizacji. Dzięki temu zaprezentowana oferta będzie dla klienta przejrzysta i jasna – przedstawi zakres wykonywanych prac i zasady współpracy, ceny, terminy wykonania, możliwość kontaktu/konsultacji. Teksty opisujące zakres działań przedsiębiorstwa powinny zawierać słowa kluczowe. To jednak nie wszystko ważne jest również wewnętrzne i zewnętrzne linkowanie. To wewnętrzne linkowanie kierować będzie do poszczególnych podstron serwisu. Zewnętrzne linkowanie polega na umieszczaniu linków do strony w serwisach związanych z branżą budowlaną.
Pozycjonowanie lokalne dla branży budowlanej
W branży budowlanej SEO opiera się przede wszystkim na pozycjonowaniu lokalnym. Ma ono duże znaczenie w przypadku firm, które swoje usługi świadczą na niewielkim, ograniczonym obszarze. A tak właśnie w większości działają firmy budowlane i remontowe. Przedsiębiorstwo z Krakowa rzadko, kiedy podejmie się remontu mieszkania w Gdańsku. Lokalnie działa też wiele sklepów i hurtowni z materiałami budowlanym. Wynika to z tego, że klienci najczęściej chcą kupić materiały budowlane jak najbliżej miejsca wykonywanych prac, aby ograniczyć drogi i trudny transport. Lokalne SEO pozwala więc dotrzeć do osób faktycznie zainteresowanych usługami. Dodatkowym plusem postawienia na lokalne pozycjonowanie jest również to, że nie trzeba o tych klientów konkurować z wielkimi marketami typu OBI czy Castorama.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Na początku warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest pozycjonowanie lokalne. Ten rodzaj SEO można określić, jako usługę dedykowaną firmom, które chcą mieć całościową widoczność w wynikach regionalnych (lokalnych) na wybrane miejscowości (regiony) w kraju. Swoją ofertę może pozycjonować na kilkaset fraz kluczowych. Korzyści, jakie osiąga się z lokalnego SEO to:
- Pozyskanie klientów z bezpośredniej okolicy działania firmy,
- Niskie koszty pozyskania klientów,
- Prosty sposób na dotarcie do grupy docelowej.
Pozycjonowanie regionalne jest znakomitym narzędziem dla firm działających na lokalnych rynkach, które swoje usługi chcą świadczyć klientom głównie pochodzącym z okolicy. Do takich przedsiębiorstw zaliczają się właśnie firmy remontowe i budowlane.
Pozycjonowanie lokalne powiązane jest z pewnymi działaniami, które należy podjąć w obrębie samej witryny, a także poza nią. Jednym z głównych zadań jest optymalizacja strony www. Jej celem jest uwzględnienie w publikowanych treściach fraz kluczowych, które będą wzbogacone oznaczaniem konkretnego regionu lub miasta. Kolejnym ważnym działaniem jest dokładne uzupełnienie adresu firmy na stronie internetowej – po nim algorytmy Google będą mogły pokazywać najbardziej trafne wyniki Internautom szukających lokalnych biznesów. Przedsiębiorstwa budowlane, które działają w małych miejscowościach, powinny w swoim adresie zamieścić wzmiankę o większym mieście, które znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie. Pozostałe dobre praktyki wzmacniające lokalne SEO to:
- Utworzenie osobnej, dedykowanej zakładki OFERTA, pozwali ona dokładnie opisać profil działalności przedsiębiorstwa oraz jego mocne strony, realizowane usługi; trzeba tu jednak zaznaczyć, że każda usługa powinna mieć własną podstronę np. malowanie, tapetowanie, gruntowanie, układanie płytek i glazury, układanie podłóg drewnianych i paneli, skuwanie płytek, montaż sufitu podwieszanego itd.
- Tworzenie unikalnych tekstów – te powinny znaleźć się na każdej podstronie witryny; duplikaty są uznawane jako te o małej wartości dla użytkowników; teksty powinny również posiadać odpowiednią długość, być podzielone na akapity i widoczne na stronie w całości; warto pamiętać, że content marketing to jeden z największych przyjaciół lokalnego pozycjonowania.
- Przyjazne adresy podstron – adresy URL powinny być przyjazne i zwięzłe; najlepiej jak zawierają słowa kluczowe dedykowane branży budowlanej i powiązane są z ofertą firmy oraz miejscem świadczenia usług; prawidłowy adres url powinien wyglądać następująco: www.nazwa-firmy.pl/tapetowanie-gdansk dla podstrony dedykowanej tapetowaniu.
- Używanie nazw miejscowości – nazwa miejscowości, w której chce się promować firmę i w kontekście, której będzie prowadzone pozycjonowanie lokalne, obowiązkowo powinna znaleźć się w publikowanych treściach.
- Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych – klienci muszą mieć możliwość szybkiego kontaktu przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych; warto zadbać, aby kontakt był możliwy również telefonicznie i to bez konieczności osobnego wybierania numeru; to rozwiązanie znacznie wpływa na wzrost konwersji.
- Umieszczenie wskazówek dotarcia – poinstruują one jak dotrzeć do siedziby firmy, co jest szczególnie ważne w kontekście przedsiębiorstw lokalnych; na stronie warto umieścić informacje o możliwości dotarcia do firmy komunikacją publiczną, okolicznych parkingach itp.
- Opublikowanie opinii klientów o firmie – są one nie tylko dodatkowym źródłem treści na stronie internetowej, ale i contentem części aktualizowanym, co jest dla robotów Google sygnałem, że warto ją ponownie odwiedzić; opinie i referencje to także dodatkowa zachęta dla klientów do skorzystania z oferty danej firmy.
Poniżej krótki film o pozycjonowaniu lokalnym – jeśli będą pytania po obejrzeniu filmu zapraszam do kontaktu.
Google Moja Firma i Google Maps w lokalnym SEO
Jednym z ważniejszych elementów regionalnej promocji firmy jest konto Google Moja Firma. Stanowić ma ono lokalną wizytówkę firmy budowlanej i ułatwić kontakt klientom. Profil pozwala na zamieszczenie adresu firmy w Google Maps wraz z opisem działalności, a także godzin otwarcia. Celem zakładania Google Moja Firma jest zwiększenie widoczności przedsiębiorstwa w Internecie, konto nie ma jednak wpływu na pozycjonowanie.
Ilość lokalnych konwersji zwiększy również obecność firmy w Google Maps. Jak to działa? Wpisując w wyszukiwarce słowo kluczowe uwzględniające konkretny obszar (np. firma budowlana Poznań), to wyszukiwarka pokazuje kilka różnych wyników: na samej górze wyświetlają się reklamy, następnie mapka Google z wizytówkami kilku firm, na samym dole wyniki organiczne. To, czy firma budowlana pojawi się wśród wyników Google Maps, jest uzależnione od kilku czynników m.in. jakości strony www, ilości linków przychodzących, optymalizacją profilu Google Moja Firma.
Blog firmowy w pozycjonowaniu firmy budowlanej
Branża budowlana daje duże możliwości w zakresie budowania swojej pozycji w oparciu o fachową wiedzę, profesjonalizm i eksperckie porady. Te firmy budowlane świadczyć mogą online, za pośrednictwem bloga firmowego. Jego prowadzenie poleca się nawet lokalnym przedsiębiorstwom budowlanym i remontowym. Publikowanie poradników czy filmów instruktażowych pozwoli przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów oraz zdobyć ich zaufanie. Blog dla branży budowlanej pozwala na pochwalenie się wiedzą i daje możliwość małoinwazyjnego zaprezentowania oferty. Nie bez znaczenia jest również to, że pozytywnie wpływa na pozycjonowanie lokalne. Tworząc treści, należy stosować słowa kluczowe akcentujące lokalne działanie.
Ile kosztuje pozycjonowanie firmy budowlanej?
Koszt pozycjonowania firmy budowlanej nie jest stały. Na cenę wpływa wiele czynników takich jak obrana metodyka, konkurencyjność fraz i ich liczba, jakość strony www i jej zawartość. Cena uzależniona jest też od tego, czy pozycjonowanie zleci się zewnętrznej firmie lub freelancerowi, czy też powierzy to zadanie osobie specjalnie do tego zatrudnionej w przedsiębiorstwie. Większość firm budowlanych nie posiada wewnętrznych działów odpowiedzialnych za promocję, dlatego najlepszym wyjściem dla nich jest zlecenie usługi outsourcingowo.
Internet to dla firm budowlanych kolejne miejsce do pozyskiwania klientów. Dobre wyniki osiągnie się jednak, przykładając się do pozycjonowania. Pozwoli ono wyprzedzić konkurencję oraz osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce. Pozycjonowanie firm budowlanych skupiać powinno się przede wszystkim na lokalnym SEO, optymalizacji profilu Google Moja Firma oraz pozycjonowaniu w Google Maps. Nie można też zapominać o precyzyjnym przekazywaniu klientom informacji o swoich usługach, a także stałej aktywności – w tym pomogą social media oraz firmowy blog.
Najczęstsze problemy przy pozycjonowaniu firmy budowlanej.
- thin content
Kiedyś było tak:
Teraz jest tak:
- brak fragmentów rozszerzonych typu LocalBusiness, Product, ItemList
- duplikacja treści – szczególnie widoczna na wariantach kolorystycznych danego produktu
- słaba wydajność i prędkość serwisu
W przypadku firm usługowych (nie sklepów) z branży budowlanej dochodzą następujące problemy:
- słaba jakość opisów usług oferowanych w firmie – trzeba praktycznie od podstaw napisać wszystkie teksty
- brak poradnika, inspiracji oraz case studies ze zrealizowanych prac
- słaba nawigacja w obrębie serwisu
- brak numeru telefonu „na widoku” – telefon musi być „pod ręką”
- strony nie są mobile friendly – nadal!
Jaką przyjąć strategię – podsumowanie.
W kilku punktach co można zrealizować – nawet samemu:
- zweryfikować czy strona w ogóle nadaje się do pozycjowania. Napiszę „audyt seo” jak zwykle i zawsze – ale to pozwoli na poznanie mocnych i słabych stron serwisu oraz przeanalizować konkurencję
- zainwestować w Social Media oraz Ads – to one dają praktycznie od ręki zamówienia do realizacji
- SEO realizować równolegle wiedząc, że ruch organiczny pojawi się po kilku miesiącach – z naciskiem na pozycjonowanie lokalne i od pozycjonowania lokalnego wystartować
- Dokładnie określić KPI do pomiaru każdego kanału czyli raportowanie ile zamówień, telefonów, formularzy pojawiło się z każdego kanału komunikacji
Jeżeli macie pytania lub uwagi zapraszam do kontaktu.
Solidnie i fajnie rozpisane. Dodałbym jeszcze do tego inwestycję w solidny content – czy to w formie porządnie prowadzonego bloga firmowego, czy podcastu lub kanału na YouTube (najlepiej wielokanałowo).
Obecnie coraz częściej zauważam, że to właśnie wysokojakościowa treść najlepiej sprzedaje,bo:
* pozycjonuje markę w umysłach klientów,
* kreuje ją jako specjalistów w branży,
* klienci są wdzięczni firmie za treści udostępniane za darmo,
* taką treścią można docierać do leadów na każdym poziomie lejka sprzedażowego i o każdym poziomie wiedzy o produkcie.
Zgadzam się. Też zainwestowałbym w rozwój bloga i za pomocą wpisów w nim umieszczanych, pomagałbym rozwiązywać problemy klientów, a przy okazji zagnieździłbym frazy główne, poboczne i long taile. Dodatkowo linkowałbym z bloga sprzedawane produkty, tworząc tym samym linkowanie wewnętrzne i reklamę własnych produktów.
„Strona internetowa i promowanie swoich usług w Internecie staje się już koniecznością.” – nie w branży budowlanej. „W branży budowlanej jest ono specyficzne.” – to branża budowlana jest specyficzna.
Obecnie, w szczególności w dużych miastach, budowlańcy nie potrzebują strony internetowej, a tym bardziej reklamy. Kto jest jakimś specjalistą, np. brukarzem, glazurnikiem czy hydraulikiem ma tylu klientów, że nie ma potrzeby inwestować w reklamę. Kto zna się na robocie, jest solidny i terminowy, nie potrzebuje szukać klientów, raczej można powiedzieć, że się od nich odpędza bo jest ich obecnie zbyt wielu.
„Wiele uwagi branża budowlana poświęcała też poleceniom od klientów. Dziś takie podejście do marketingu firm budowlanych to już historia.” – NIE, to w ciąż aktualne i dla dobrych fachowców polecenie to jedyne źródło pozyskiwania klientów.
Piszę przede wszystkim o pojedynczych specjalistach, ewentualnie małych firmach budowlanych.
Ale żeby dojść do poleceniem trzeba wypracować markę, czyli wracasz do początku. I tyle w temacie 🙂