Odpowiednie dobranie słów kluczowych ma fundamentalne znaczenie dla powodzenia wszystkich późniejszych działań pozycjonujących. I choć jedna fraza kampanii SEO nie czyni, to prawidłowo wykonany audyt treści, analiza fraz i posegmentowanie słów kluczowych położą fundament pod przyszły sukces pozycjonowania. Sprawdź, jak właściwie dobrać słowa kluczowe, na co zwrócić uwagę i z jakich narzędzi skorzystać.
Krótki przegląd typów słów kluczowych
Na samym początku powinieneś poznać podstawowe typy słów kluczowych. Wśród nich należy wymienić frazy z krótkiego ogona (z ang. Short Tail), długiego ogona (z ang. Long Tail), frazy niebrandowe, brandowe, ogólne, lokalne czy intencyjne.
Frazy kluczowe typu „Short Tail”
Słowa kluczowe z krótkiego ogona to najczęściej ogólne i bardzo konkurencyjne frazy składające się z jednego, dwóch wyrazów. Zwykle frazy te ogólnie opisują dany temat, nie wskazują intencji użytkownika i mogą gromadzić ruch z każdego etapu lejka sprzedażowego. Oznacza to, że ogólne frazy z krótkiego ogona mogą wpisywać w wyszukiwarkę zarówno osoby, które dopiero poznają dany temat i szukają rozwiązań, jak i klienci zmotywowani do nabycia wybranych usług lub produktów.
Przykłady fraz z krótkiego ogona:
- Opony
- Opona
- Opony samochodowe
Frazy kluczowe typu „Long Tail”
Słowa kluczowe z długiego ogona składają się zwykle 3-5 wyrazów i są o wiele bardziej precyzyjne. Na podstawie fraz kluczowych typu „Long Tail” możliwe jest określenie intencji, jakie miały osoby wpisujące dane zapytanie w wyszukiwarkę. W konsekwencji tego typu frazy mają o wiele większy potencjał biznesowy, umożliwiając kierowanie na stronę dobrze konwertującego ruchu.
Jednocześnie słowa kluczowe z długiego ogona są mniej konkurencyjne. Oznacza to, że łatwiej będzie Ci wypozycjonować stronę na konkretną frazę typu „Long Tail”, ponieważ mniejsza liczba podmiotów pozycjonuje na nie swoje witryny, sklepy czy blogi.
Wynika to z faktu, że frazy kluczowe z długiego ogona gromadzą zdecydowanie mniejszą średnią miesięczną liczbę wyszukiwań względem fraz z krótkiego ogona. Liczba wyszukiwań jednej frazy z długiego ogona może być 5-, 10- czy 15-krotnie mniejsza względem bardziej ogólnej frazy z krótkiego ogona, która opisuje Twoją działalność. Niemniej, pozycjonowanie się na kilka fraz z długiego ogona pozwoli Ci znacząco zwiększyć widoczność witryny, skutecznie agregując lepiej konwertujący ruch z różnych zapytań dotyczących Twojego biznesu.
Reasumując: pozycjonowanie na frazy typu „Long Tail” to dobra strategia, dzięki której możliwe jest wygenerowanie dużego ruchu na frazy o niskiej konkurencyjności.
Przykłady fraz typu „Long Tail”:
- Jakie opony samochodowe wybrać
- Dobre opony zimowe do samochodu
- Ciśnienie w oponach samochodowych
Frazy kluczowe niebrandowe
Frazy niebrandowe to inaczej ogólne frazy, w których nie pada nazwa marki lub produktu. Jeżeli Twoja marka nie jest rozpoznawalna lub oferujesz usługi lub produkty firm o małej popularności wśród konsumentów, powinieneś pozycjonować się przede wszystkim na frazy niebrandowe.
Przykłady fraz niebrandowych:
- Komputery do nauki
- Laptop do grania
- Dobry notebook
Frazy kluczowe brandowe
Brandowe słowa kluczowe to wyrażenia zawierające nazwy marek lub produktów. Na frazy te warto pozycjonować głównie podmioty działające w sektorze e-commerce, które oferują produkty powszechnie znanych marek. Niemniej, frazy te wykazują również dużą konkurencyjność, wobec czego strategia dotycząca doboru fraz kluczowych powinna być dokładnie przemyślana i sprecyzowana.
Przykłady fraz brandowych:
- Komputery do nauki HP
- Laptop do grania Asus
- Notebook nVidia
Frazy kluczowe lokalizacyjne
Słowa kluczowe lokalizacyjne (regionalne) to frazy zawierające nazwę regionu, miasta czy dzielnicy. Takie frazy kluczowe doskonale sprawdzają się podczas pozycjonowania lokalnego biznesów o niskim zasięgu terytorialnym.
Przykłady fraz lokalizacyjnych:
- Mechanik Kraków
- Cena dentysta Ursynów
- Jaka ekipa remontowa w lubelskim
Frazy kluczowe intencyjne (search intent)
Frazy intencyjne to specyficzny rodzaj słów kluczowych powiązanych z problemem lub potrzebą użytkownika wpisującego zapytanie w wyszukiwarce. Warto wykorzystać te frazy, tworząc treść użyteczną dla odbiorcy. W ten sposób możesz przyciągnąć na stronę osoby, które poszukują konkretnych informacji czy chcą rozwiązać zdefiniowany problem.
Zwróć uwagę, że frazy intencyjne wynikają z tzw. mikromomentów, czyli chwil, w których użytkownik kieruje się aktualnymi; chwilowymi emocjami i potrzebami. Warto wykorzystać te mikromomenty, prosto i konkretnie odpowiadając na potrzeby użytkowników, a tym samym spełniając ich spontaniczne potrzeby informacyjne, nawigacyjne lub transakcyjne.
Przykłady fraz intencyjnych:
- gdzie kupić dobrą szynkę Kraków
- jubiler Złote Tarasy
- prompter sklep internetowy
Słowa kluczowe możesz analizować w narzędziach SEMSTORM oraz Senuto.
Jak w ogóle zabrać się do doboru słów kluczowych?
Jeżeli zastanawiasz się, jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania, to ten fragment tekstu powinien nakierować Cię na właściwe tory.
Jeszcze przed analizą rodzajów fraz kluczowych, doborem narzędzi czy weryfikowaniem działań konkurencji, zatrzymaj się na chwilę i pomyśl o swoim biznesie. To on stanowi punkt wyjścia do wszelkich działań marketingowych (w tym działań SEO).
Zastanów się, jakie słowa opisują Twoją działalność, jakich informacji szukają Twoi klienci, jakie mają problemy, obawy, oczekiwania czy też jakich usług lub produktów poszukują. Nie ograniczaj się wyłącznie do przewertowania swojej witryny, bloga czy sklepu internetowego. Spójrz szerzej.
Takie zatrzymanie się i zrewidowanie swojego biznesu z lotu ptaka da Ci pewną perspektywę i pozwoli określić, w jaki sposób możesz skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. Pamiętaj, że ludzie są różni i szukają tych samych rzeczy w odmienny sposób.
Dlatego też przed doborem słów kluczowych i dalej określaniem strategii marketingowych, najpierw wykonaj audyt swojego biznesu oraz spróbuj wejść w buty swoich klientów.
Sprawdź konkurencyjność słów kluczowych
Pierwszą techniczną na etapie doboru słów kluczowych, jest określenie konkurencyjności fraz. Jest to najważniejszy parametr determinujący łatwość wypozycjonowania się na konkretne słowa kluczowe.
Konkurencyjność określa, jak wiele podmiotów walczy o wysokie pozycje swoich podstron na konkretne słowa kluczowe. Im bardziej konkurencyjne frazy kluczowe, tym trudniej będzie Ci wypozycjonować stronę na wyższych pozycjach. Z kolei im mniej konkurencyjne słowa, tym łatwiej osiągnąć na nie dobrą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Konkurencyjność fraz kluczowych możesz określić za pomocą narzędzi Ahrefs lub Senuto. Ale możesz także poradzić sobie bez tych narzędzi i sprawdzić konkurencyjność frazy, weryfikując jej stawkę CPC w Google Ads. Stawka CPC określa koszt za kliknięcie reklamy i jest określana głównie w wyniku aukcji ofert reklamodawców. Im wyższa stawka CPC, tym liczba reklamodawców i reklam na aukcji ofert jest większa. To z kolei wyraźnie wskazuje konkurencyjność danej frazy kluczowej.
Przy doborze słów kluczowych zwróć uwagę na częstotliwość wyszukiwania
Częstotliwość wyszukiwania fraz kluczowych określana jest jako średnia miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy przez użytkowników wyszukiwarki. Na podstawie częstotliwości wyszukiwania frazy określa się jej potencjał.
Większą częstotliwością wyszukiwań odznaczają się ogólne frazy z krótkiego ogona. Z kolei bardziej precyzyjne słowa kluczowe z długiego ogona mają o wiele mniejszą częstotliwość wyszukiwań.
Uwaga: ogólne i popularne frazy kluczowe często mają sztucznie zawyżoną liczbę wyszukiwań. Wynika to z faktu, że niegdyś podmioty prowadzące działania SEO podczas monitorowania fraz kluczowych, sztucznie nabijały ich wyświetlenia. Takie działania spowodowały, że obecna średnia miesięczna liczba wyszukiwań najbardziej „chodliwych” fraz jest zawyżona nawet o 1500-2000 wyszukiwań w skali miesiąca.
Wybierając słowa kluczowe sprawdź i określ sezonowość wyszukiwań
Liczba wyszukiwań wielu fraz kluczowych zmienia się w zależności od sezonu. Ma to fundamentalne znaczenie zwłaszcza dla biznesów działających wyłącznie w sezonie zimowym bądź letnim czy w jeszcze krótszym oknie czasowym – np. tylko w wakacje czy przed wybranymi świętami.
Sezonowość fraz ma także duże znaczenie dla firm, które sprzedają towary lub usługi o zmieniającym się sezonowo popycie.
Jak dobrać słowa kluczowe uwzględniając intencje uzytkownika?
Spójrz na frazy kluczowe przez pryzmat osób, które wpisują je w wyszukiwarkę. Pamiętaj, że za każdym słowem kluczowym kryje się żywa osoba – a być może nawet Twój przyszły klient. Search intent (z ang. intencje wyszukiwania) mają ogromny wpływ zarówno na SEO, jak i bezpośrednio na sprzedaż.
Właściwie dobrane słowa kluczowe mogą gromadzić ruch z całego lejka sprzedażowego. Oznacza to, że odpowiednia strategia pozycjonowania pozwoli Ci docierać zarówno do użytkowników, którzy są na pierwszym etapie lejka i nie mają jeszcze zdefiniowanego problemu oraz jego rozwiązania (nie wiedzą, czego nie wiedzą), jak i do użytkowników, którzy doskonale wiedzą, jakiego produktu lub usługi poszukują i są zmotywowani do skorzystania z Twojej oferty tu i teraz.
Odpowiednie zinterpretowanie intencji potencjalnych klientów na każdym etapie lejka oraz dostosowanie się do nich zapewni Ci nie tylko odpowiednią ilość dobrej jakości ruchu organicznego, ale także umożliwi Ci uzyskanie o wiele wyższych współczynników konwersji.
Intencje użytkowników wyszukiwarki stają się dla Google coraz istotniejszym czynnikiem rankingowym. Google stara się odgadywać intencje internautów, filtrując i dopasowując do nich wyniki wyszukiwania.
Dlatego też, aby zapewnić sobie większą szansę na uzyskanie wyższych pozycji, postaraj się rzeczowo i konkretnie odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników i spróbuj dostosować treść podstron do ich intencji.
Wśród 6 kanonicznych potrzeb konsumentów wymienia się:
- Zaskocz mnie
- Zafascynuj mnie
- Zaimponuj mi
- Naucz mnie
- Upewnij mnie
- Pomóż mi
Źródło: https://www.bluerank.pl/search-intent-czyli-seo-kierowane-emocjami/
Z kolei mikromomenty kategoryzuje się na:
- Chcę zrobić
- Chcę wiedzieć
- Chcę kupić
- Chcę pójść
Intencje, mikromomenty oraz potrzeby użytkowników łatwiej będzie Ci sprecyzować po stworzeniu ich persony – modelowego awatara idealnego klienta lub segmentu klientów.
Jak dobrać słowa kluczowe – darmowe narzędzia
Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych od Google to podstawowe narzędzie, które pozwoli Ci uzyskać informacje dotyczące średniej miesięcznej liczby wyszukiwań oraz stawki CPC. Warto skorzystać z Planera słów kluczowych do odnajdowania nowych fraz kluczowych zarówno do kampanii Google Ads, jak i do działań SEO. Jeśli nie prowadzisz aktywnej kampanii reklamowej, wówczas dane widoczne w Planerze słów kluczowych będą znacząco okrojone.
Google Search Console
Mało kto wie, że w Google Search Console również można wykonać analizę fraz kluczowych. W tym celu przejdź do modułu „analityka wyszukiwania”, który znajdziesz w zakładce „ruch związany z wyszukiwaniem”.
Answer The Public
Answer The Public to świetne darmowe narzędzie, które pozwoli Ci nie tylko poznać nowe frazy kluczowe, ale również najczęstsze pytania związane z danymi frazami. Narzędzie to pozwoli Ci więc poznać największe bolączki Twoich przyszłych klientów. Opublikuj treść, która odpowie na ich pytania, a znacząco zwiększysz swoje szanse na zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Ubersuggest
Ubersuggest to darmowy kombajn, który w darmowym planie cenowym pozwoli Ci wykonać podstawową analizę fraz kluczowych, poznać ich konkurencyjność, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań oraz sezonowość. Narzędzie to również może zwrócić Ci najczęściej zadawane pytania powiązane z konkretnymi frazami.
Jak dobrać słowa kluczowe – płatne narzędzia
Senuto
Senuto jest obecnie jednym z dwóch najpopularniejszych polskich narzędzi analitycznych wykorzystywanych do monitoringu pozycji, doboru fraz czy badania konkurencyjności. Trudno byłoby opisać wszystkie funkcje zapewniane przez to rozbudowane narzędzie SEO.
Semstorm
Semstorm to drugie równie popularne narzędzie chętnie wykorzystywane przez pozycjonerów. Podobnie jak Senuto, Semstorm również pozwoli Ci kompleksowo dobrać i przeanalizować frazy kluczowe pod kątem ich kluczowych parametrów.
Surfer SEO
Surfer SEO to rozbudowane narzędzie analityczne służące tworzeniu odpowiednio zoptymalizowanego contentu. Narzędzie ułatwi Ci dobór fraz, a zintegrowany z platformą content editor zadba o odpowiednie zoptymalizowanie treści pod kątem SEO.
Cont.AI
Cont.AI to konkurencyjne rozwiązanie dla Surfera. Narzędzie pozwoli Ci wykonać analizę konkurencji, zaplanować strategię SEO oraz odpowiednio zoptymalizować tworzoną treść.
Jak dobrze dobrać słowa kluczowe – analiza słów krok po kroku
No dobrze, to jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania sklepu, bloga czy strony internetowej? Przejdźmy przez proces analizy i doboru słów kluczowych krok po kroku.
1. Wykonaj audyt treści swojej witryny – sprawdź, na jakie frazy jesteś widoczny
Zacznij od określenia widoczności swojej witryny. Sprawdź, na jakie frazy jesteś widoczny. Taki audyt stanowi punkt wyjścia do opracowania odpowiedniej strategii pozycjonowania. Widoczność witryny na konkretne frazy kluczowe możesz wykonać np. za pomocą Senuto lub Semstorma czy przy użyciu Google Search Console.
Przejrzyj uzyskane podczas audytu słowa kluczowe i usuń wszystkie frazy, które nie są powiązane z Twoją działalnością.
2. Przeanalizuj swoją ofertę i dobierz odpowiednie słowa kluczowe do produktów lub usług
Wiesz już, na jakie frazy jesteś widoczny. Teraz dobierz te słowa kluczowe, na które chcesz stać się widocznym.
Wypisz wszystkie możliwe wyrażenia opisujące Twój biznes oraz oferowane przez Ciebie usługi lub produkty. Podczas tworzenia listy potencjalnych fraz kluczowych postaraj się używać synonimów i spróbuj wejść w buty klienta. Zastanów się, jak potencjalny klient szukałby Twojej firmy w wyszukiwarce.
Jeżeli oferujesz produkty znanych marek, pamiętaj o wypisaniu fraz brandowych. A jeśli prowadzisz lokalny biznes, dodaj frazy związane z obszarem prowadzonej działalności.
Skorzystaj również z sugestii, które podpowie Ci Google. Przełącz się na tryb incognito w wyszukiwarce i wpisz parę głównych fraz kluczowych. U dołu pierwszej strony znajdziesz podpowiedzi, które zasugeruje Ci Google. Wykorzystaj je podczas dobierania fraz kluczowych do pozycjonowania. Podpowiedzi znajdziesz również bezpośrednio w pasku wyszukiwarki.
Kompleksową listę rekomendowanych słów kluczowych uzyskasz również przy wykorzystaniu darmowych narzędzi: Ubersuggest, Google Search Console czy Planer słów kluczowych oraz narzędzi płatnych: Senuto, Semstorm, Ahrefs etc.
Postaraj się dobrać zarówno frazy z długiego, jak i krótkiego ogona. Pamiętaj, aby słowa kluczowe były dobierane tak, aby odpowiadały intencjom użytkowników znajdujących się na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki temu dotrzesz do szerszej grupy potencjalnych klientów.
3. Sprawdź konkurencję i zbadaj, na jakie frazy kluczowe się pozycjonuje
Zastanawiasz się, jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Sprawdź swoją konkurencję. Za pomocą np. Senuto lub Semstorma w prosty sposób wykonasz analizę fraz kluczowych, na które Twoja konkurencja osiąga wysokie pozycje. Wybierz 2-5 konkurentów, sprawdź, na jakie frazy się pozycjonują i porównaj te frazy z aktualnym spisem Twoich słów kluczowych.
Dzięki zbadaniu działań konkurencji łatwiej będzie Ci określić kontekst przyszłych działań pozycjonujących. Poza tym ułatwisz sobie dobór fraz. Nie ma przecież sensu wywarzać otwartych drzwi, prawda?
4. Podziel słowa kluczowe
Masz już pokaźną listę fraz kluczowych, na które chcesz się pozycjonować? Żeby ułatwić sobie późniejsze działania content marketingowe i nie pogubić się w gąszczu rekordów, powinieneś teraz posegmentować słowa kluczowe według określonego klucza uzależnionego od specyfiki Twojej działalności.
Frazy kluczowe możesz pogrupować m.in. na podstawie:
- zakresu produktowego lub usługowego,
- brandów,
- intencji użytkowników i etapu lejka sprzedażowego,
- lokalizacji.
Dla przykładu: poniższe frazy dotyczą tej samej intencji – użytkownik chce poznać cenę usługi. Zatem wszystkie poniższe frazy możesz umieścić w jednej grupie fraz.
- Cena kurs copywriterski
- jaka jest cena kursu copywriterskiego
- szkolenie copywriterskie cena
5. Stwórz strategię pozycjonowania na podstawie dobranych słów kluczowych
Frazy dobrane i posegmentowane? W takim razie stwórz strategię pozycjonowania. Polega ona na przypisaniu do konkretnych podstron witryny wybranych grup fraz kluczowych.
Niezwykle ważne jest, żebyś nie umieszczał tych samych słów kluczowych na różnych podstronach. Wówczas dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych, co – w skrócie – doprowadzi do obniżenia widoczności podstron witryny na wybrane frazy.
Aby dobrze dobrać słowa nalezy przeanalizować swoją konkurencję, która jest już wypozycjonowana oraz skorzystać z dostępnych narzędzi.
W analizie należy uwzględnić: konkurencyjność, liczbę wyszukań oraz sezonowość. Im większa konkurencja tym trudniej (drożej) będzie się wypozycjonować.
Najlepiej i najszybciej można wypozycjonować się na słowa niszowe (niewystępujące u konkurencji) oraz słowa z długiego ogona.
Bardzo często frazy w liczbie pojedynczej i mnogiej mają taką samą liczbę wyszukiwań np. szafy strażackie, szafki strażackie. Nawet top 10 jest takie same (nie biorąc pod uwagę pozycji stron w top 10).
Czy to tylko przypadek? Czy może Google traktuje te frazy tak samo i pozycjonując stronę do topów na jedną łatwo wejdę na drugą?
Sprawdź intencję tzn sprawdź jak układają się wyniki w wyszukiwarce i na tej podstawie podejmij decyzję. Pomimo, iż wyniki dla słowakluczowego sa identyczne może warto sprawdzic tez lokalnie jak sie układają.Podpytaj tez ludzi jakby wpisywali daną frazę. Jeszcze można popatrzeć jak rozkładają sie poszukiwania danego słowa w miesiacach – bo to, iż średnia jest taka sama, nie oznacza że cały czas będzie tak samo.
Wyszukując szafy strażackie wszystkie strony mają title „szafy strażackie”. Natomiast wyszukując szafki strażackie prawie wszystkie strony mają title „szafy strażackie” jedna tylko ma „szafki strażackie”). Czyli to takie same frazy bo dla Google to jeden produkt? W którą fraz prawidłowo iść?
Tak zrobił z intencją 🙂 Zdarza się 😀 Iśc w tę frazę, której produkty sprzedajesz 🙂
Porównując szafa strażacka do szafy strażackie. Ta druga fraza jest częściej wyszukiwana i serp jest już bardziej inny.
Szafy strażackie w związku z większą liczbą wyszukiwań są lepszą frazą?
Natomiast frazy „szafa strażacka” i „szafka strażacka” podobnie jak „szafy strażackie” i „szafki strażacka” mają taką samą liczbe wyszukiwań i tak samo nadają się do pozycjonowania? Czym spowodowana jest taka sama liczba wyszukiwań? To chyba raczej mało pradopodobne żeby ludzie tak samo wyszukiwali te grupy fraz?
Ludzie mogą uzywać tych fraz zamiennie. Natomiast ja bym szedł w liczbę mnogą. Bo chyba kupuje sie kilka szafek a nie jedną?
szafki strażackie 260
szafy strażackie 260
szafa strażacka 110
szafka strażacka 110
SEMSTORM pokazuje tak – więc wynik jest jasny. Idziemy w liczbę mnogą.
Czy szafki strażackie nie są lepsze do pozycjonowania od szafy strażackie ze względu mniejszą konkurencję (bo w top 10 w title konkurencja ma głównie szafy strażackie) oraz ze względu na lepszy długi ogon np. szafki strażackie matalowe, szafki ubraniowe osp?
Odwróćmy pytanie: co sie lepiej sprzedaje? Bo ciągle pytasz o to samo a może warto poszukać rozwiązania biznesowego a nie seowego. Bo co chwile będziesz pytać o liczbę pojedynczą i mnogą.
Odpowiadam: nie wiem – musze to przetestować. Skoro frazy są równoważne pozycjonuje obie i potem sprawdzam jak to wygląda. A jeśli nie wiem – patrzę co sie lepiej sprzedaje. Zrób pierwszy krok – przetestuj.
A w którą frazę byś szedł porównując zbiornik buforowy i zbiorniki buforowe. Zbiornik się jeden kupuje, ale wydaje mi się, że liczbę pojedynczą ludzie wyszukują w celach informacyjnych. Ta druga jest zdecydowanie rzadziej wyszukiwana, ale czy może lepiej sprzedawać? Czy bez testu można to jakoś stwierdzić, aby nie marnować zasobów na 2 frazy?
Pytasz się o rzeczy biznesowe, na które ja nie znam odpowiedzi. Natomiast jeśli coś ma mniejsza liczbę wyszukań to się to optymalizuje w treści a tę z większa liczbą w nagłówkach i meta. Jak mają tę samą statystykę to wykonujesz testy. I tyle. Tu nie ma żadnej filozofii – trzeba testować rozwiązania.
Wspomniałeś na początku żeby patrzeć się na intencję, czy możesz dokładniej wytłumaczyć o co chodzi? Czy chodzi tylko o to, że google nawet poczas wyszukiwania liczy pojedyncznej wyświetla strony zoptymalizowane na liczbę mnogą, czyli na szafy strażackie dlatego patrząc się m.in. na intencję liczba mnoga jest bardziej właściwa?
Czy w przypadku fraz czyszczenie dachówki, mycie dachówki, mycie dachów i czyszczenie dachów dobrym, rozwiązaniem jest optymalizacja na te 2 ostatnie frazy 1 strony np. tytuł: mycie dachów, czyszczenie dachów
Natomiast frazy czyszczenie dachówki i mycie dachówki na oddzielną stronę?
Tak.
A jak to jest z długim ogonem np. jest tytuł: „mycie dachów, czyszczenie dachów” i chce zoptymalizować na cenę.
np. wyszukiwane są takie frazy (posortowane malejąco wg. liczby wyszukiwań): mycie dachu cena, mycie dachów cena, czyszczenie dachów cena. Jak to zrobić najlepiej? Zoptymalizować na tą najczeciej wyszukiwaną np. „mycie dachu cena” m.in. dodać do śródtytułu i wzmocni ona pozostałe, czy może lepiej użyć „mycie dachów cena” bo jest ona zgodna z tytułem i z tego podwodu będzie najlepiej wzmocniona?
Weź dowolne narzędzie np. google planer (darmowy) lub płatne (senuto – ten link https://bit.ly/kup-senuto, semstorm), wpisz główne słowo kluczowe i zobacz jakie wygenerowało grupy i dodatkowe długo ogonowe słowa.
Mycie dachu cena to nie jest fraza długoogonowa. To jest 3-wyrazowy money keyword.
Czy jak jest tytuł np. „mycie dachów, czyszczenie dachów” i chce zoptymalizować stronę na frazę „mycie dachu cena” (bo jest ona cżęściej wyszukiwana od „mycie dachów cena”) to ta fraza będzie gorzej działać od „mycie dachów cena” bo „mycie dachu” jest mniej zgodne z tytułem (bo jest w liczbie pojedynczej)?
Co to znaczy „gorzej działać”? Optymalizujesz tekst pod frazę główną i do niej doklejasz frazy z mniejszym potencjałem odpowiednio pisząc i optymalizując tekst. Jeśli TITLE=H1=fraza główna, to śródtytuł=H2=fraza pomocnicza. Chyba, że frazy chcesz rozdzielić i cennik będzie osobną stroną. Więc sprawa jest prosta ale wchodzić może kanibalizacja.
Dobór słów kluczowych jest istotny ale trzeba wiedzieć nie co jest długim ogonem tylko jaka jest strona docelowa dla danego słowa. Opracuj tabelkę pod słowa kluczowe na zasadzie słowo w kolumnie A, strona docelowa do słowa w kolumnie B i otrzymasz cały schemat jak dobrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego czy firmy usługowej.
Strona tnijurl.com/30bff089bbae/ jest w top 10 na frazę „filtr do rynny” i jak chcę pozycjonować na inną frazę – czyszczak do rynny to lepiej będzie:
zoptymalizować „mocną” stronę główną zmieniając jej tytuł na „filtr do rynny czyszczak”, czy może utworzyć nową podstronę z tytułem „czyszczak do rynny”?
Według obrazków czyszczak i filtr to sa dwa inne urządzenia. Więc to powinno iść na dwie różne podstrony. Tak rozumiem te części do rynien.
Zależy mi na frazach: „Rury polibutylenowe,”rury z polibutylenu cena”, „rury z polibutylenu opinie”.
Czy jak wybiorę tytuł „Rury polibutylenowe – cena, opinie” to będzie on dobry do objęcia wszystkich fraz?
Czy lepiej wybrać „rury z polibutylenu cena, opinie”, aby większą moc miały frazy „rury z polibutylenu cena”, „rury z polibutylenu opinie”?
TITLE to nie wszystko – jeszcze kwestia optymalizacji treści. Ale na start wystarczy.
Czyli lepszy ze względu na większą liczbę wyszukiwań frazy „rury polibutylenowe” będzie tytuł „Rury polibutylenowe – cena, opinie” i frazy pomocnicze do śródtytułów „rury z polibutylenu cena” i „rury z polibutylenu opinie”?
Dokładnie jak piszesz.
Jest strona …… i chcę pozycjonować ją na „żłobek gdańsk morena”, „żłobek gdańsk zaspa”.
Jak widać strona główna jest obecnie blisko 10 pozycji na te frazy. Które rozwiązanie będzie lepsze?
– utworzenie podstron zoptymalizowanych na „żłobek gdańsk morena” i „żłobek gdańsk zaspa”.
– zoptymalizowanie strony głównej na te frazy np. title: „żłobek gdańsk zaspa, morena” bo może być kanibalizacja w przypadku utworzenia podstron.
Jeśli był tam link to on nie działał i go usunąłem.
Czy Zaspa i Morena to dwie różne dzielnice i/lub dwa różne adresy? Jeśli tak – to powinny być dwie różne podstrony.
Czy utworzenie podstron może spowodować kanibalizację bo strona główne jest blisko top 10 na te frazy?
Strona główna ma w title żłobek gdańsk i w tekście jest raz wymieniona nazwa osiedla.
Strony lokalne by miały w title „żłobek Gdańsk morena”, „żłobek Gdańsk zaspa”.
moze spowodować kanibalizację ale jeśli zoptymalizujesz linki wewnetrzne to jej nei powinno być.
czyli np. dodać do stopki linki wewnętrzne do stron lokalnych w takiej formie „żłobek Gdańsk morena”, „żłobek Gdańsk zaspa”?
Jeśli tak czy to nie spowoduje kanibalizacji na frazę „żłobek Gdańsk” ze stroną główną (wzmacniana backlinkami będzie tylko strona główna)?
„żłobek gdańsk” to zupełnie inna fraza – więc sam musisz zdecydować, która podstrona będzie docelową dla frazy ogólnej, i pod to wykonać zarówno linkowanie wewnętrzne jak i zewnętrzne.
Czy link w stopce z anchorem „żłobek gdańsk” na stronę główną załatwi sprawę?
Czy do podstron dot. osiedli nawet nie trzeba dodawać linku lub dać jakiś mniej dokładny z anchorem bez członu „żłobek gdańsk” np. z samą nazwą osiedla, aby zmniejszyć ryzyko kanibalizacji?
Czy powyższe działania wystarczą aby uniknąć kanibalizacji ze stroną główną, która jest blisko top 10 na frazy związane z osiedlami?
Link na taką frazę nie musi rozwiązać sprawy. Linki w stopce do pozostałych lokalizacji wystarczą bo to są bardzo niszowe frazy. Do osiedlowych może ich w stopce nie być bo są to frazy (a pewnie są) o potencjale zerowym. Kwestia czy zrobisz do tego jeszcze wizytówki GMF>
Kanibalizacji nie unikniesz – moze się czasem pojawić przy strukturze, którą chcesz zrealizwoać dla żłobków.
Są takie frazy: okna warszawa, okna pcv warszawa
okna pcv warszawa cennik, okna warszawa cena
Które rozwiązanie będzie lepsze?
utworzenie 2 stron:
1.okna warszawa z frazą pomocniczą okna warszawa cena
2.okna pcv warszawa z frazą pomocniczą okna pcv warszawa cennik
utworzenie 4 stron:
1.okna warszawa
2.okna warszawa cena
3.okna pcv warszawa
4.okna pcv warszawa cennik
Optymalizacja 1 stron na wszystkie frazy:
„okna warszawa pcv” z frazami pomocniczymi: okna warszawa cena,okna pcv warszawa cennik
Odpowiem Ci tak: kup senuto i wrzuć to w opcję „grupowanie fraz” i zobaczysz jak narzedzie to sugeruje a w 99% robi to dobrze.
To są te same frazy ułożone parami. Wynika to takze z liczby wyszukań miesięcznych oraz logicznego faktu, że okna nie musza byc „pcv” a moga byc drewniane.
1.okna warszawa + okna warszawa cena
2.okna pcv warszawa + okna pcv warszawa cennik
Grupa 1:
okna warszawa – 1000 – 5,93 zł
okna warszawa cena – 30 – 3,00 zł
Grupa 2:
okna pcv warszawa – 390 – 7,76 zł
okna pcv warszawa cennik – 70 – 2,76 zł
Czy tak będzie dobrze dla fraz bramy garażowe warszawa, bramy garażowe warszawa i okolice, bramy garażowe warszawa cena, okna plastikowe warszawa,okna plastikowe warszawa cennik, okna plastikowe cena z montażem warszawa?
podstrona 1
bramy garażowe warszawa
frazy pomocnicze:
bramy garażowe warszawa i okolice
bramy garażowe warszawa cena
podstrona 2
bramy garażowe z montażem warszawa
podstrona 3
okna plastikowe warszawa
frazy pomocnicza:
okna plastikowe warszawa cennik
podstrona 4
okna plastikowe cena z montażem warszawa
Już odpowiedziałem co trzeba zrobić. Prosze nie pytać co chwilę o to samo.
W moim przypadku są takie frazy: okna bydgoszcz, okna Bydgoszcz cennik, najtańsze okna bydgoszcz, bydgoszcz okna z montażem
Czy warto na wyszystkie zoptylizować jedną stronę np. title: najtańsze okna bydgoszcz z montażem – cennik?
Czy lepiej rozbić na 3 strony?
1. okna bydgoszcz, okna bydgoszcz cennik
2. najtańsze okna bydgoszcz
3. bydgoszcz okna z montażem
W komentarzach odpowiedziałem już na tego typu pytania. Prosze się zastosować do nich.
dla grupy okna bydgoszcz widzę:
najtańsze okna bydgoszcz
okna bydgoszcz cena
Czy to znaczy, że dla tych fraz jedynie mogę zoptymalizować 1 podstrone np. tytuł: najtańsze okna bydgoszcz cena?
A fraza bydgoszcz okna z montażem na oddzielną podstronę bo nie tworzy grup?
Czy dobrym wyborem jest wybieranie tylko do 2 fraz pomocniczych do tytułu by nie osłabiać frazy głównej?
Odpowiedziałem już na te pytania. Nie ma sensu uszczegóławiać co chwilę pytań o kolejne słowa kluczowe tworzące długi ogon należący do tej samej podstrony i które mają mniejsze potencjały. Nie widzę sensu pytać cały czas o to samo czy tworzyć osobno następną podstronę z tymi samymi słowa kluczowymi, które są głównymi a dla długiego ogona tworzyć nowe podstrony. Serio. To jest logiczne, że nowych podstron się nie tworzy.
Nie ma czegoś takiego jak osłabianie podstron bo doda się następny wyraz tworzący więcej wariantów fraz, na które dana podstrona będzie widoczna. W SENUTO jest edytor tekstów lub można skorzystać z surferseo – one dokładnie pokażą, że są to grupy i robi się to wszystko na jednej podstronie. Jest wręcz przeciwnie – podstronę uzupełnia się o nowe słowa kluczowe pojawiąjace się w GSC powodując, ze JEDNA podstrona jest widoczna na więcej fraz.