Jednym z podstawowych zadań przy optymalizacji sklepów internetowych jest określenie, które frazy na które podstrony kierujemy.

Podejmujemy decyzje, że pewne frazy powinny trafić na stronę główną (zwykle to tak zwany ?head?), inne na najważniejsze strony kategorii, jeszcze inne na strony produktów (to już zwykle ?long tail?), a jeszcze inne np. na strony tagów (bardzo długi ?long tail?).

Jak jednak potem zweryfikować skuteczność naszych działań, jeśli nagle w Google Analytics mamy listę kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy fraz sprowadzających ruch do sklepu?

Załóżmy, że chcemy odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań, oddzielnie dla fraz głównych (head), pośrednich (2-3 wyrazy) i fraz z długiego ogona (4 lub więcej wyrazów). Przykładowe pytania to:

  • Ile sprzedaży generują frazy główne, a ile długi ogon
  • Jaki jest współczynnik odrzuceń dla fraz headowych, a jaki dla długiego ogona
  • Jaka jest średnia wartość wizyty dla każdego z tych segmentów
  • Jaki jest współczynnik konwersji dla każego z tych segmentów

Oczywiście pytania można mnożyć, a przynajmniej część z nich będzie miała charakter indywidualny, dopasowany do charakteru danego sklepu.

Czy da się to zrobić w Google Analytics?

Jak najbardziej, wystarczy utworzyć sobie kilka zaawansowanych segmentów z użyciem wyrażeń regularnych. Potem, korzystając z tych segmentów, możemy sobie odfiltrować wybrany fragment ruchu.

Ja w swojej pracy korzystam z 4 segmentów:

  • frazy 1-wyrazowe
  • frazy 2-wyrazowe
  • frazy 3-wyrazowe
  • frazy 4-wyrazowe lub dłuższe

Oto krok po kroku, jak to zrobić w praktyce.

Interfejs do zarządzania segmentami zaawansowanymi jest dostępny prawie z każdego ekranu GA (w górnej części). Wystarczy sobie go rozwinąć i wybrać „Nowy segment niestandardowy”.

Pojawi się interfejs tworzenia nowego segmentu, który wygląda tak:

Wybieramy opcje ?Uwzględnij?, ?Słowo kluczowe? i tryb ?Dopasowanie do wyrażeń regularnych?. Cała magia właśnie w wyrażeniach regularnych, których użyjemy. Wyglądają one następująco.

Aby:

wybrać 1 wyraz: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){0}\s*$
wybrać 2 wyrazy: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){1}\s*$
wybrać 3 wyrazy: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){2}\s*$
wybrać 4 wyrazy lub więcej: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){3,}\s*$

Gdy zdefiniujemy już takie segmenty, wystarczy następnie przejść do raportu słów kluczowych („Wyszukiwanie bezpłatne„) i uaktywnić wybrany segment zaawansowany. Przykładowo, efekt uaktywnienia segmentu 3-wyrazowego wygląda tak:

Jak widać, mamy tutaj wyłącznie frazy składające się z trzech słów.

Uważam, że taka segmentacja jest niezwykle użyteczna przy analizie ruchu w sklepach internetowych, nie tylko na potrzeby optymalizacji konwersji, ale także do optymalizacji działań SEO.

Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii. Jeśli macie inne zaawansowane segmenty, z których korzystacie w analizie danych w GA, napiszcie proszę o nich w komentarzach!

Marcin Lejman

Marcin Lejman

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Wybacz Paweł ale coś mi nie pasował ten wpis do Twojego bloga dopiero gdy dotrałem do stopki i podpisu autora wszystko stało się jasne :). Marcin Lejman szykuje także wpis gościnny na Sprawny?

  2. Po świetnym artykule u Lexy widzę, że nie zwalniasz stępa. Maga przydatny tip. Czekam na kolejne wartościowe publikacje.

  3. Świetny tekst. Dzięki, że się tą wiedzą podzieliłeś. Trzeba ją teraz wypróbować w praktyce 🙂

    Trochę poza konkursem teraz będzie:

    Zauważyliście, że Ahrefs zaliczyło dziś solidnego update’a? Pewnie się mylę, bo daleko mi do wiedzy profesjonalistów w tej kwestii, ale zdaje się, że mają teraz chyba największą bazę backlinków (to moja prywatna obserwacja). Chętnie przeczytam co eksperci o tym uaktualnieniu myślą. Może być w formie długiego i obszernego testu tego narzędzia 😉

  4. Świetny artykuł.

    Jak rozumiem pierwsze 2 segmenty mogą być skrócone do:
    wybrać 1 wyraz: ^\s*[^\s]+\s*$
    wybrać 2 wyrazy: ^\s*[^\s]+\s+[^\s]+\s*$

    ?

    pozdrawiam

    • Tak, można oczywiście skrócić te regexy :-). Można też sobie regexy z artykułu dowolnie modyfikować, np. zrobić segment, który zbierze wszystkie zapytania 2- i 3-wyrazowe. Wtedy mielibyśmy:
      ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){1,2}\s*$

  5. Dla dwóch słów kluczowych dobrze by było jeszcze wykluczyć:
    ^(not provided)$
    co by raport nie był przekłamany i ew. dodać go w kolejnym segmencie oddzielnie

  6. A ja mam pytanie z innej beczki. Czy można połączyć konto Analytics z kontem Webmaster Tools jeżeli zostały założone na 2 innych mailach?

  7. Bardzo przydatne informacje, Marcin czy mógłbyś podać jak wyglądałyby te regexy ale z wykluczeniem fraz brandowych?

    Czyli np żeby brało jednowyrazowe z wyłączeniem fraz typu: nazwabrandu, nazwabrandu.pl, nazwabrandufrazabezspacji itp…

    Podobnie dla pozostałych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły