Oferta firm świadczących usługi hostingowe w Polsce jest bardzo szeroka. Biorąc pod uwagę tylko najpopularniejsze rozwiązanie, jakim jest serwer współdzielony, możemy wybierać spomiędzy kilkuset propozycji, które różnią się między sobą znacząco, jeśli chodzi o oferowane parametry. Nic dziwnego, że w wielu przypadkach wybór najlepszego hostingu może nastręczać nie lada trudności. Tymczasem to właśnie od hostingu zależy, czy Twoja strona internetowa będzie zawsze dostępna, funkcjonalna i atrakcyjna dla odbiorcy – czy pozwoli Ci skutecznie promować swoją firmę i czerpać zyski ze swojej działalności. Przedstawiam 6 najważniejszych kwestii, które musisz sprawdzić, zanim wybierzesz hosting.

Na co zwracać uwagę wybierając hosting współdzielony?

Hosting współdzielony to najpopularniejsza forma korzystania z serwera, która umożliwia stworzenie swojej strony internetowej przy niewielkich kosztach. W tym wypadku zasoby, z których korzystamy, są współdzielone z innymi użytkownikami w ramach jednego, bardzo wydajnego serwera. To pozwala na utrzymanie przystępnych cen. Serwer jest w pełni administrowany przez firmę hostingową, a użytkownicy mogą wygodnie korzystać ze wszelkich funkcji za pomocą łatwego w obsłudze panelu. 

Jeśli pierwszy raz tworzysz własną stronę, zapewne hosting współdzielony będzie dla Ciebie najodpowiedniejszy – pozwala na stworzenie witryny firmowej, portfolio, bloga czy średniej wielkości sklepu internetowego. Jeżeli nie tworzysz skomplikowanych rozwiązań, wymagających niestandardowych rozwiązań, ani nie obsługujesz stron odwiedzanych przez setki tysięcy użytkowników dziennie, najprawdopodobniej hosting współdzielony będzie dla Ciebie odpowiedni.

Analizując wady i zalety poszczególnych hostingów, warto zaznaczyć, że nie ma jednego najlepszego rozwiązania dla wszystkich. Dla fotografa, który chce umieszczać w sieci wszystkie wykonywane przez siebie zdjęcia i filmy, najważniejszym aspektem może być dostępna przestrzeń dyskowa, podczas gdy przedsiębiorca prowadzący małą firmę i pragnący stworzyć po prostu swoją „wizytówkę” w sieci wcale nie chce płacić za niewykorzystane gigabajty, natomiast chętnie skorzystałby z większej ilości kont pocztowych. Rozwiązanie, które poleca Twój znajomy, niekoniecznie sprawdzi się w Twoim przypadku. Z tego powodu nie odpowiem na pytanie, który hosting jest najlepszy. Zamiast tego wskazujemy kwestie, które zawsze warto sprawdzić przed wyborem.

1. Uptime – czas bezawaryjnego działania

Pod tym terminem kryje się czas bezawaryjnego działania, czyli po prostu niezawodność hostingu. Gdy zakładasz stronę internetową, zależy Ci na tym, by była zawsze dostępna. Wyobraź sobie, że rozpoczynasz długo planowaną promocję w swoim sklepie internetowym lub udostępniasz potencjalnym klientom linki do swojego portfolio… i  z powodu awarii serwerów strona właśnie jest niedostępna. Nie ulega wątpliwości, że nawet jeśli awaria trwa krótko, może oznaczać dla przedsiębiorcy bardzo poważne straty finansowe. 

Jeszcze kilka lat temu przerwy w działaniu serwerów bywały codziennością, dlatego też najlepsi dostawcy wprowadzili pojęcie uptime, by wyróżnić się spośród konkurencji. To wartość wyrażana w procentach i podawana często jako SLA. Przykładowo, uptime / SLA 99% oznacza, że serwery działają bez zakłóceń przez 99% czasu. Obecnie renomowane firmy hostingowe oferują już uptime / SLA zwykle na poziomie 99,7 – 99,9%. Nie zawsze jednak w ogóle znajdziemy tę informację –  w niektórych przypadkach dostawcy usług hostingowych są pewni co do niezawodności oferowanych technologii i przygotowani na to, by w rzadkich sytuacjach awaryjnych wypłacać odszkodowania.

2. Dostępna przestrzeń dyskowa

Jednym z najważniejszych czynników, na jakie powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze hostingu, jest również dostępna przestrzeń dyskowa – ilość miejsca na serwerze, które będziemy mieć na przechowywanie wszelkiego rodzaju plików niezbędnych do funkcjonowania strony internetowej

W przypadku, gdy już posiadasz swoją witrynę i jedynie chcesz ją przenieść na inny serwer, możesz łatwo sprawdzić, ile przestrzeni dyskowej wykorzystywałeś. Nie powinno być problemu z uzyskaniem dostępu do danych historycznych. Trudniejsze będzie jednak oszacowanie potrzeb, jeśli dopiero zakładasz swoją pierwszą stronę internetową. 

Pamiętaj, że miejsce zajmują:

  • pliki szablonu strony i oprogramowania – skrypty PHP, HTML, JavaScript – sama instalacja WordPressa bez szablonu i wtyczek to 50-60 MB, oprogramowania PrestaShop do tworzenia sklepów internetowych – 70-80 MB;
  • pliki graficzne, zdjęcia, video. – typowe zdjęcie ze smartfona to 1,5 – 6 MB – ze względu na miniaturki tę ilość należy pomnożyć razy dwa, 10- minutowy filmik w jakości 480 pikseli może zajmować nawet do 150 MB.
  • bazy danych – będą zawierały wszystkie treści, które publikujesz na swojej stronie w formie tekstowej, na przykład wpisy na blogu, a także dane dotyczące konfiguracji motywów czy wtyczek.
  • konta pocztowe –  pamiętaj, że każda wiadomość zabiera miejsce na Twoim serwerze. Dotyczy to zarówno wiadomości wysłanych, odebranych, jak i niechcianej korespondencji z folderu SPAM. Zwłaszcza w sytuacji, gdy masowo wysyłasz i odbierasz duże ilości maili od klientów lub posiadasz wiele skrzynek, może przełożyć się to na duże zużycie przestrzeni dyskowej;
  • logi i własne kopie zapasowe – też mogą zajmować dodatkowe miejsce na dysku

3. Transfer danych

Oprócz przestrzeni na Twoje pliki na dyskach zwróć uwagę również na dostępny transfer. To informacja, z której dowiemy się, jakie ilości danych możemy pobrać i wysłać na serwer w każdym miesiącu. Ta liczba uwzględnia wszystkie wyświetlenia strony zarówno przez użytkowników, jak i przez boty. 

W tym przypadku również oszacowanie przyszłych potrzeb może przysporzyć nam trudności, jeżeli nie mamy możliwości bazowania na informacjach z przeszłości.  Istnieją jednak strony, które pozwalają „zważyć” pod tym względem istniejące już strony internetowe, jak na przykład tools.pingdom.com. Możesz sprawdzić na przykład stronę konkurencji i na tej podstawie spróbować oszacować swoje potrzeby, mnożąc „wagę” strony przez ilość wyświetleń w miesiącu.

Niektóre firmy hostingowe oferują nieograniczony transfer bez limitu. Pamiętaj jednak, że taki hosting bez limitu dotyczy wyłącznie stron internetowych i materiałów, które są na tych stronach. Zazwyczaj w regulaminie znajdziesz zapisy, które zabraniają nadużywania nielimitowanego transferu.

4. Szybkość hostingu

Zdecydowana większość użytkowników opuszcza stronę internetową, jeżeli ta nie załaduje się w przeciągu kilku sekund. Jedynie najbardziej zdeterminowani czekają dłużej. Z tego powodu szybkość ładowania ma fundamentalne znaczenie podczas wyboru hostingu

Wolne ładowanie się strony czy problemy z wyświetlaniem niektórych elementów zniechęcą potencjalnych elementów. Z tego powodu warto zwrócić uwagę m.in. na rodzaj wykorzystywanych dysków.

W ramach usługi hostingowej możesz spotkać następujące rodzaje dysków:

  • standardowe dyski HDDHard Disc Drive – klasyczne dyski talerzowe,
  • szybkie dyski SSDSolid State Drive – dyski półprzewodnikowe,
  • superszybkie dyski SSD NVMe – najnowocześniejsze dyski nawet 10 razy szybsze od dysków SDD.

I chyba już wiesz, który z nich będzie najlepszym wyborem, prawda? Tak. Warto postawić na SSD, lub SSD NVMe.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na IOPS – skrót ten oznacza ilość operacji wykonywanych na sekundę. Niektóre hostingi, mimo wykorzystywania dysków SSD (lub SSD NVMe), limitują szybkość odczytu i zapisu na dysku (podawaną w MB/s) lub IOPS. Warto na to uważać. Tak samo, jak warto unikać firm, które mają dyski SSD, ale tylko dla części danych (np. dla baz MySQL, podczas gdy cała reszta jest na talerzowych, wolnych dyskach HDD.

Porównując szybkość hostingów, nie można też zapomnieć o parametrach takich jak ilość procesów PHP, które mogą być uruchamiane jednocześnie oraz dostępna moc procesora (CPU) i RAM. Tutaj obowiązuje prosta zasada – im więcej, tym lepiej. Dobrym minimum jest 10 procesów, 1 rdzeń CPU (1 GHz) i min. 1 GB RAM.

Szukając szybkiego hostingu, warto też sprawdzić, na jakim oprogramowaniu jest uruchomiony (LiteSpeed jest szybszy niż nginx, a ten jest szybszy niż Apache). Warto też upewnić się, że hosting obsługuje najnowszą dostępną wersję PHP i protokół HTTP/2 – obie te kwestie mają wpływ na szybkość działania stron WWW.

5. Poczta i konta e-mail

Każda usługa hostingowa oferuje również możliwość utworzenia firmowych skrzynek pocztowych z adresem we własnej domenie. Dobrym pomysłem będzie utworzenie osobnej skrzynki i adresu e-mail dla każdego ze współpracowników/działu w firmie. Z tego powodu warto sprawdzić, ile kont pocztowych można założyć w ramach usługi hostingowej. Zawsze warto mieć możliwość utworzenia dodatkowych, w przyszłości, gdy firma rozrośnie się i zostaną zatrudnione nowe osoby. 

Dobrym pomysłem będzie również sprawdzenie, jakiego rodzaju zabezpieczenia przed spamem i phisingiem stosowane są w ramach usługi pocztowej. Powinny być to rozwiązania takie jak rekordy SPF, DKIM i DMARC. Najlepiej, jeśli zostały już automatycznie wdrożone, w przeciwnym wypadku powinieneś zrobić to samodzielnie.

6. Bezpieczeństwo danych – kopie zapasowe i certyfikat SSL

Ostatnią kwestią, którą warto omówić, są kwestie bezpieczeństwa. Oczywiście będziesz musiał zadbać o bezpieczeństwo danych, dbając o wykonanie kopii zapasowej – może ona uratować witrynę, jeśli dojdzie do awarii lub włamania. Większość firm hostingowej zapewnia automatycznie wykonywany backup danych –  konieczne będzie jednak sprawdzenie, jak często jest on wykonywany i jak długo przechowywane są kopie zapasowe witryny. Najlepiej, jeśli kopie zapisywane są minimum raz dziennie (co 24h) i przechowywane co najmniej przez 7 dni.

Bezdyskusyjnie należy również wdrożyć certyfikat SSL, który umożliwia szyfrowanie danych przez użytkowników. Jest to absolutna konieczność, zwłaszcza jeśli chodzi o sklepy internetowe. Jeżeli go nie posiadasz, użytkownik zobaczy komunikat, że dana witryna jest niezabezpieczona – to z pewnością odstraszy potencjalnych klientów. 

Z tego powodu warto wybrać usługę hostingową, która obsługuje darmowy certyfikat SSL (np. Let’s Encrypt), który w praktyce nie różni się niczym od płatnych certyfikatów oferowanych przez wiele firm hostingowych i dostawców domen.


Autorem tego tekstu jest Mateusz Mazurek, przedsiębiorca internetowy prowadzący przez ponad 10 lat agencję SEO/SEM. Obecnie m.in. twórca projektu Jak Wybrać Hosting? w ramach którego radzi, na co zwracać uwagę przy wyborze hostingu, testuje, recenzuje i sprawdza firmy hostingowe oraz radzi, jak samemu można przetestować hosting.

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy. Solopreneur. Wydawca i autor blogów. Twórca projektów internetowych. Internetowa złota rączka (reklama, marketing, sprzedaż, technologia, produkt, finanse).

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły