Mierzenie konwersji w witrynie daje wiele możliwości sprawdzenia czy nasze działania w obrębie Google Ads lub pozycjonowania są skuteczne i zgodne z zamierzonymi celami marketingowymi. Poniżej zostało przedstawione kilka konwersji, które pozwolą na efektywne weryfikowanie ruchu zarówno PPC jak i SEO.
1. Cele inteligentne
Cele inteligentne wyznaczane są na podstawie ok. 5% najlepszych wizyt pochodzących z Google Ads, więc są ściśle związane z ruchem z kampanii, jednak można je także wykorzystać przy pozycjonowaniu.
Systemy uczące badają dziesiątki sygnałów, aby ustalić, które z nich najprawdopodobniej doprowadzą do konwersji. Każdej sesji jest przypisywana ocena, a sesje uznane za „najlepsze” zostają przekształcone w Cele inteligentne.
Pomimo, że Cele inteligentne są początkowo wyznaczane z wizyt pochodzących z Google Ads, to próg jakościowy jest stosowany do wszystkich sesji w witrynie, w tym do ruchu z pozostałych kanałów. Wynika z tego, że każda wizyta w witrynie (nie tylko pochodząca z Paid Search), o ile spełnia warunki jakościowe, zostanie uznana za Cel inteligentny.
Dzięki Celom inteligentnym można analizować, jakie podstrony bądź produkty są chętniej odwiedzane przez „najbardziej wartościowych” użytkowników i przyczyniają się do generowania najwięcej konwersji w witrynie.
Aby włączyć Cele inteligentne, konto Analytics musi być powiązane z kontem Google Ads, a przy tym spełniać warunki:
⦁ 500 sesji Analytics w ciągu ostatnich 30 dni,
⦁ widok raportów nie może otrzymywać więcej niż 10 mln sesji w ciągu 30 dni,
⦁ konto Analytics musi mieć włączone w Udostępnianiu danych ustawienie Produkty i usługi Google.
2. Rejestracja w witrynie
Mierzenie rejestracji w witrynie pozwala na określenie jak chętnie i z jakich podstron lub kampanii użytkownicy pozostawiają nam swoje dane osobowe. Jest to istotny rodzaj konwersji, ponieważ pokazuje zainteresowanie odbiorcy i jego zaufanie do naszej witryny. Pozwala na określenie, jaki rodzaj przekazu do niego trafił, i przekonał go do pozostawienia nam swoich danych.
Rejestracja jest pierwszym krokiem do pozyskania lojalnego klienta, który skorzysta z naszej witryny w przyszłości.
Jeśli rejestracja użytkownika odbywa się na osobnej podstronie, a nie w okienku pop-up, to warto także mierzyć kliknięcia prowadzące do niej. Dzięki temu w prosty sposób można sprawdzić, które podstrony podstrony bardziej zachęcają użytkownika do pozostawienia danych w naszej witrynie.
3. Zapis na newsletter
Podobnie jak rejestracja w witrynie, jest to konwersja unikatowa dla danego użytkownika. Niezależnie od rodzaju biznesu, jeśli tylko nasza strona co jakiś czas oferuje nowe treści i promocje, to warto wprowadzić mierzenie zapisów na newsletter, dzięki czemu użytkownik nie zapomni o witrynie i chętniej będzie do niej wracał.
Skuteczny formularz zapisu do newslettera powinien przekonać odbiorcę, że to nam warto pozostawić swoje dane. Nie należy go umieszczać w miejscu, które jest łatwe do przeoczenia, a jednocześnie należy pamiętać, że nie powinien on przysłaniać najważniejszych treści i nachalnie wyskakiwać w pop-upie.
Subskrybent oczekuje, że odpowiemy na jego potrzeby, dlatego warto wykorzystać newsletter do promowania nowych produktów, informowania o promocjach lub nowej treści na blogu. Newsletter świetnie uzupełnia tradycyjne kampanie Google Ads, kampanie w Social Mediach oraz klasyczne pozycjonowanie.
4. Dodanie produktu do koszyka
Jest to rodzaj konwersji, z której skorzystają jedynie biznesy e-commerce. Dodanie produktu do koszyka nie jest konwersją unikatową, ale jest niezbędnym krokiem przed złożeniem zamówienia. Chociażby dlatego jest on wart mierzenia, ponieważ pozwala nam odzyskać użytkowników, którzy porzucili koszyk i ustalić przyczyny rezygnacji z zakupu.
Aby prawidłowo mierzyć konwersje dodania produktu do koszyka, warto jest zaimplementować na stronie i włączyć w Widoku danych Ulepszony e-commerce. Pozwoli to na pozyskiwanie dodatkowych informacji o aktywności zakupowej: wyświetlenia stron produktów, dodawanie produktów do koszyka i ich usuwanie z niego oraz zainicjowane, porzucone i zrealizowane transakcje.
Dodanie produktu do koszyka pozwala na mierzenie nie tylko skuteczność produktu, ale także wewnętrzne i zewnętrzne działania marketingowe, które ją wspierają. Jest ono szczególnie wartościowe przy pozycjonowaniu konkretnego produktu lub promowaniu go w kampaniach Google Ads. Wskazuje, czy użytkownik jest zainteresowany i czy na kolejnym etapie, jakim jest przejście do koszyka i składanie zamówienia, nie występuje jakiś problem, który go zniechęca do zakupu.
Jest to jedna z najbardziej wartościowych mikrokonwersji dla e-commerce, która pomaga przy określaniu efektywności działań marketingowych.
5. Konwersje telefoniczne
W dobie smartfonów ważne jest odpowiednie mierzenie konwersji, które pochodzą z urządzeń mobile. Mierzenie połączeń z Twojej witryny lub kliknięć w numer telefonu sprawdzi się szczególnie w przypadku stron, które nie są e-commerce’owe i skupiają się na pozyskiwaniu leadów.
W kampaniach Google Ads można wykorzystać numery Google do przekazywania połączeń oraz śledzenie połączeń z numerem telefonu w witrynie, jednak działają one jedynie w obrębie konta Ads i są powiązane z wyświetlanymi reklamami.
Co zrobić, gdy chcemy mierzyć połączenia spoza kampanii Google Ads? Można wtedy wprowadzić ukrywanie numeru telefonu na stronie np. pod przyciskiem, lub mierzyć tylko kliknięcia w linki typu a href=tel. Minusem tego rozwiązania jest to, że te konwersje nie są tak dokładne, jak konwersje z Google Ads. Funkcja bowiem śledzi tylko kliknięcia w numer, a nie same połączenia telefoniczne. Wdrożenie w WordPressie jest dość proste i wymaga zainstalowania wtyczki WP ShowHide. Następnie należy podmienić kod na stronie zamiast zwykłego numeru telefonu na kod [showhide]:
Dodatkową opcją może być włączenie na stronie wtyczki CallPage, która umożliwia nawiązanie szybkiego kontaktu telefonicznego z firmą przez użytkownika witryny. Jest to nowoczesne wsparcie tradycyjnego modelu komunikacji. Wtyczka CallPage posiada wbudowaną integrację z Google Analytics, dzięki czemu w prosty sposób można ustawić cel mierzenia zdarzeń na koncie Google Analytics.
Mamy więc wiele możliwości śledzenia konwersji telefonicznych – jedne bardziej, inne nieco mniej precyzyjne, choć łatwiejsze i szybsze do wdrożenia na stronie.
Najlepsze konwersje?
Decydując się na kampanię Google Ads lub pozycjonowanie chcemy dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak wydajemy nasze pieniądze i czy osiągamy założone cele. Dlatego powinniśmy korzystać z Google Analytics i dodawać konwersje, które są miernikiem jakości ruchu dla różnych kanałów. Dzięki temu możemy porównywać jakość wizyt z wielu źródeł, nie tylko PPC i SEO. Pozwoli to na weryfikowanie nie tylko skuteczności danego źródła ruchu, ale również sprawdzenie, czy to może nasza strona wymaga zmian i dostosowania pod aktualne standardy i nowe trendy.
Autor: Justyna Bolisęga
Specjalista SEM. Posiadam certyfikaty Google AdWords i Google Analytics. Oprócz przynudzania na blogu, zajmuję się prowadzeniem kampanii AdWords.
Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.