Linki przychodzące (backlinks) to odnośniki na portalach zewnętrznych, posiadające kotwicę (anchor) i kierujące do serwisu pozycjonowanego. Link zwrotny (backlink) może:
Tworząc strategię SEO do pozyskiwania odnośników musimy się zastanowić i określić jakiego typu odnośniki będziemy pozyskiwać: tylko EMA, tylko BRAND czy jakkolwiek inaczej.
Ważnym elementem jest też skąd je pozyskamy, jak oraz gdzie umieścimy. Rozkład tych odnośników będzie tworzył profil linków, który może wyglądać następująco.
Zielonym kolorem oznaczyłem cel, do którego należy dążyć – czyli nagromadzenie nazwy firmy czy nazwy domeny (brandu) w całym profilu linków. Cel ten można osiągnąć po minimum 2-3 latach pozycjonowania.
Aby przeanalizować profil linków można skorzystać z następujących narzędzi:
I pewnie kilka innych ale te powyżej są wystarczające.
W pierwszym podejściu nie analizuj linków swoich czy konkurencji link po linku bo to nie ma sensu. Najpierw zorientuj się z jakich domen w ogóle prowadzą odnośniki do Twojej konkurencji. To pozwala szybko zweryfikować typ serwisu i możliwości pozyskania takiego odnośnika dla Siebie.
Patrząc na wynik dla domeny Zgred.pl mogę wyciągnąć następujące wnioski:
W takim razie rzućmy okiem na Semtec’a 😉
To taka szybka analiza. Dopiero gdy mam wypisane domeny mogę przystąpić do badania sposobu ich pozyskania i analizy szczegółowej per każda domena.
Dla przykładowej domeny „semtec” wiem, że mają linki zwrotne z portalu rp.pl więc poszukajmy tych linków i zobaczmy co tam piszczy w trawie:
Skoro mają linki z takiego portalu jak RP.pl to jest to silny portal, fajny – i ja tez tam chce być!
Skoro podjęliśmy decyzję, że chcemy opublikować artykuł na rp.pl z linkiem do Nas samych to musimy znaleźć sposób na jego umieszczenie. W tym celu:
Zajrzyjmy zatem do dwóch takich platform, które coś takiego oferują.
Whitepress.pl:
I tym sposobem wiemy, że taka możliwość tańszej publikacji istnieje. Do ceny trzeba zawsze doliczyć stworzenie contentu, pracę copywritera oraz optymalizację seowca.
Aby ocenić portal należy zdawać sonie sprawę z czynników offsite, którymi w pierwszej kolejności należy się posługiwać czyli:
Linkhouse.pl:
Analizując linki zwrotne do serwisu konkurencji czy swojej strony na pewno będziecie się posługiwali współczynnikami typu DR, TF, CF i inne. Są to miary przygotowane tylko i wyłącznie przez narzędzie, którym się akurat posługujecie. I nie mają ŻADNEGO związku z Google’m. W związku z tym chcąc ocenić moc portalu, wartość pozostawionego tam odnośnika – kierujemy się i analizujemy takie rzeczy tylko za pomocą jednego narzędzia.
Jeżeli w strategii SEO przyjmiemy, że:
Tylko od Nas samych zależy, jakie współczynniki weźmiemy do analizy oraz na jakich wartościach progowych będziemy się w tych analizach opierać.
I nikt nie powiedział, że jest to tanie do zrobienia.
Analizie należy poddawać wszystko: od sposobu zakotwiczenia słów kluczowych w procesie pozycjonowania, poprzez wygląd i social media aż po jakość i ilość pozyskiwanych odnośników. Poniżej przykład tego pod jakim kątem można analizować odnośniki.
Przy zakładaniu firmy pamiętaj, że masz możliwość pozyskania odnośników z:
Podsumowanie
Powyższy artykuł pokazuje mały wycinek analizy z wykorzystaniem dwóch narzędzi. Taka analiza zajmuje kilkanaście godzin/dni – zależnie od wielkości branży i konkurencji. Wyciągnięcie informacji o linkach zwrotnych to jedynie wstęp do strategii SEO.
Chcąc pozycjonować za pomocą silnych linków oraz z wykorzystaniem artykułów trzeba się nastawić na duże koszty SEO. A do tego dochodzą artykuły na sam serwis, obsługa, konsultacje, audyty, przebudowa i tak dalej.
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.