Marketing treści to równocześnie kreatywne i analityczne zadanie, które wymaga korzystania z całego wachlarza narzędzi. Każdy, kto kiedykolwiek starał się zachować balans pomiędzy odpowiednim nasyceniem słów kluczowych, częstotliwością publikacji a interesującą zawartością artykułów wie, że nie jest to łatwe zadanie.
Pomimo tego, że content marketing to z pozoru bardziej humanistyczna niż ścisła dziedzina wiedzy, to podstawowym narzędziem pracy ludzi z tej branży są arkusze kalkulacyjne. Wykorzystywane są przede wszystkim do przygotowywania harmonogramu publikacji – kluczowego elementu każdej strategii contentowej. Umiejętność tworzenia tabel i wykresów w Arkuszach Google nie jest więc obca żadnemu marketerowi, ale za to nie wszyscy wykorzystują w pełni potencjał reszty aplikacji, które Google zapewnia każdemu użytkownikowi Gmaila bądź G Suite.
Przedstawiamy 7 funkcji aplikacji Google, o których prawdopodobnie nie wiesz, ale na pewno pomogą Ci w tworzeniu treści hobbystycznie czy zawodowo. Te i inne tricki pochodzą z ebooka Sekrety Aplikacji Google – czyli jak pracować wydajniej ze swoim kontem Gmail, którego możesz pobrać bezpłatnie, klikając tutaj.
1. Utwórz nowy plik w kilka sekund
Jako twórca treści na social media, blogi, czy strony internetowe, nie jesteś w stanie przewidzieć kiedy poczujesz przypływ inspiracji. Ważne, żeby zawsze mieć pod ręką odpowiednie narzędzie do wprowadzenia genialnych pomysłów w życie, zanim bezpowrotnie wylecą nam z głowy.
Plik dowolnej aplikacji Google możesz utworzyć w oknie każdej przeglądarki, wpisując na pasku adresowym komendę, która jest skrótem do wybranej aplikacji z Twojego konta Google lub G Suite.
Obecnie obsługiwane skróty, to:
- Docs.new – tworzy nowy Dokument Google
- Sheets.new – tworzy nowy Arkusz Google
- Slides.new – tworzy nową Prezentację Google
- Forms.new – tworzy nowy Formularz Google
- Cal.new – tworzy nowe wydarzenie w Kalendarzu Google
- Keep.new – tworzy nową notatkę w Google Keep
- Sites.new – tworzy nową Witrynę Google
2. Komentarze, sugestie i czat
Google udostępnia nieodpłatnie cały zestaw chmurowych edytorów plików, w tym m.in. aplikacje do tworzenia:
- Dokumentów (Google Docs)
- Prezentacji (Google Slides)
- Arkuszy kalkulacyjnych (Google Spreadsheets)
- Witryn internetowych (Google Sites)
Wszystkie pliki edytowane w tych aplikacjach zawierają zaawansowane opcje współpracy wielu osób w czasie rzeczywistym. Content marketing to praca zespołowa – najczęściej do surowego materiału musi mieć wgląd kilka osób, w tym manager, copywriterzy i graficy. Dlatego dział marketingu każdej firmy może usprawnić swoją pracę dzięki możliwości komentowania i sugerowania zmian w dokumentach.
Komentarze możemy dodawać w każdej z wyżej wymienionych aplikacji przy pomocy skrótu klawiszowego [Ctrl + Alt + M]. Dodatkowo po skomentowaniu możemy oznaczyć współpracownika, wpisując przed jego adresem email symbol “+”, aby dostał specjalne powiadomienie o komentarzu.
Czat wewnętrzny wśród osób edytujących plik w dowolnym edytorze Google to kolejna metoda na szybkie porozumiewanie się z każdego miejsca na świecie. Czat uruchamiamy w prawym górnym rogu okna aplikacji (po prawej stronie okrągłych miniaturek avatarów innych użytkowników przeglądających plik). Warto pamiętać, że historia czatu jest usuwana za każdym razem, gdy opuszczasz plik – tej funkcji należy używać do omawiania bieżących spraw. Sugestie w pliku są natomiast opcją specyficzną dla Dokumentów Google, ponieważ dotyczy bezpośrednio pracy na tekstach. Jest to tryb wprowadzania zmian w dokumencie, który włączymy rozwijając listę w prawym górnym rogu paska narzędzi i wybierając Sugerowanie. Dla osób z pełnymi uprawnieniami edycji domyślnie ustawiony jest tryb Edytowanie. Po uruchomieniu sugestii możemy swobodnie wprowadzać zmiany w tekście. Wcześniejsza treść nie zniknie, tylko zostanie przekreślona, a nasza edycja zamieni się w sugestię. Właściciel pliku bądź inny edytujący użytkownik mogą nasze sugestie zaakceptować, odrzucić bądź skomentować.
3. Pisanie głosowe w Dokumentach Google
Zdarza się, że natłok myśli i pomysłów łatwiej jest przekazać werbalnie niż tekstowo – wówczas możemy skorzystać z opcji dyktowania treści artykułu. Przycisk mikrofonu w Dokumentach Google wywołamy klikając na opcję Pisanie głosowe w zakładce Narzędzia.
Dyktowanie nie jest żadną nowością – od dawna cieszymy się funkcją rozpoznawania mowy w smartfonach. Algorytmy Google z każdym miesiącem radzą sobie lepiej z poprawnym wychwytywaniem języka polskiego. W dokumentach mamy dodatkowo możliwość wstawiania znaków interpunkcyjnych i formatowania tekstu przy pomocy komend głosowych (obecnie komendy można wydawać tylko w języku angielskim).
Aby dodać znaki interpunkcyjne, użyj tych zwrotów:
- Period – kropka
- Comma – przecinek
- Exclamation point – wykrzyknik
- Question mark – znak zapytania
- New line – nowy wiersz
- New paragraph – nowy akapit
Najczęściej używane opcje formatowania tekstu wywołasz komendami:
- Bold – Pogrubienie
- Italics – Kursywa
- Strikethrough – Przekreślenie
- Underline – Podkreślenie
- All caps [wyraz lub fraza] – Wszystkie wielkie litery
- Capitalize [wyraz lub fraza] – Pierwsza wielka litera
- Text color [kolor] – Kolor tekstu
- Highlight – Wyróżnij
- Highlight [kolor] – Wyróżnij kolorem
- Remove highlight – Usuń wyróżnienie
- Align right – Wyrównaj do prawej
- Align justified – Wyjustuj
- Create bulleted list – Utwórz listę punktowaną
- Clear formatting – Wyczyść formatowanie
- Copy – Kopiuj
- Cut – Wytnij
- Paste – Wklej
- Delete – Usuń
- Delete last word – Usuń ostatni wyraz
4. Ustaw powtarzalne frazy w Dokumentach Google
Jeśli Twoja praca wymaga wpisywania jakiejś frazy z dużą częstotliwością (przykładowo: długiej nazwy spółki), to możesz skorzystać ze skrótu, który za każdym razem zaoszczędzi Ci parę sekund.
Z zakładki Narzędzia wybierz Ustawienia. Pojawi się okno, w którym znajdziesz tabelę do tworzenia własnych reguł automatycznego podmieniania znaków i fraz.
Wybierz dla swojej frazy unikalny skrót, który nie jest słowem. Np.
fotc dla Fly On The Cloud Sp. z o.o.
lub – (dywiz) dla – (półpauzy)
Po zatwierdzeniu zmian w preferencjach, możesz zacząć używać nowych skrótów we wszystkich swoich dokumentach.
5. Przetłumacz cały Dokument Google
Translator Google to popularne narzędzie do pobieżnego tłumaczenia tekstów i stron internetowych na inne języki. Dokumenty Google są z nim w pełni zintegrowane – więc gdy potrzebujemy przełożyć tekst na inny język, to nie musimy specjalnie otwierać translatora i kopiować treści tam i z powrotem. W zakładce Narzędzia > Przetłumacz dokument uruchomimy wyskakujące okno – możemy w nim wybrać język i nazwać kopię dokumentu z tłumaczeniem, która zostanie wygenerowana automatycznie.
6. Gotowe szablony odpowiedzi w Gmailu
Wielokrotne pisanie podobnie brzmiących maili to jedna z najbardziej monotonnych czynności podczas pracy każdego marketera – większość z nas chętnie pozbyłaby się tego żmudnego obowiązku. Możemy przygotować swoje własne szablony wiadomości, tak jak ustawiamy różne wersje podpisów i stopek w mailach. Nie zajmie to dłużej niż minutę, a oszczędzi nam mnóstwo czasu w przyszłości.
- Wejdź na swoją pocztę Gmail i kliknij na ikonkę koła zębatego w prawym górnym rogu. Z menu kontekstowego wybierz Ustawienia.
- W ustawieniach przejdź do zakładki Zaawansowane. Włącz opcję Gotowe odpowiedzi (szablony) i zapisz zmiany.
- Uruchom okno edycji nowego maila, klikając Utwórz.
- Napisz treść wiadomości, którą chcesz zapisać jako szablon.
- Kliknij trzy kropki w prawym dolnym rogu ekranu, najedź na Szablony odpowiedzi i wybierz Zapisz wersję roboczą jako szablon. Nazwij swój szablon.
Od teraz za każdym razem jak tworzysz nowego maila, możesz wstawić jeden z uprzednio utworzonych szablonów, rozwijając przycisk z trzema kropkami w oknie edycji i wybierając jedną pozycję z listy gotowych odpowiedzi.
7. Optyczne rozpoznawanie znaków na obrazach
Czy zdarzyło Ci się kiedyś ręcznie przepisywać tekst z infografiki lub wklejać do dokumentu fragmenty pliku .PDF? Jeśli korzystasz z Dysku i Dokumentów Google, to nigdy więcej Ci się to nie przytrafi.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że Dysk Google może działać jako automatyczny OCR (skrót od ang. Optical Character Recognition). Oznacza to, że zdjęcia i pliki PDF, które zapiszemy na dysku, mogą być przeskanowane przez algorytm Google, który odnajdzie na nich tekst i przekształci go w dokument gotowy do edycji.
Żeby automatycznie wyciągnąć tekst, musimy zapisać na Dysku Google plik w formacie .JPEG, .PNG, .GIF, lub .PDF, a następnie otworzyć go jako Dokument Google. I tyle! Powstanie dokument, w którym zobaczymy cały obraz w oryginale, a pod spodem znajdziemy edytowalny tekst.
Oto kilka wskazówek, dzięki którym możesz sprawić, by OCR na dysku konwertował obrazy na tekst jeszcze skuteczniej:
- Rozmiar pliku powinien być mniejszy niż 2 MB.
- Rozdzielczość – tekst na obrazie powinien mieć minimum 10 pikseli wysokości.
- Orientacja zdjęcia ma znaczenie – obróć je tak, aby tekst był czytelny.
- Język tekstu zostanie wykryty automatycznie.
- Dla najlepszych rezultatów, używaj na obrazach popularnych fontów, takich jak Helvetica, Arial bądź Times New Roman.
- Zadbaj o jakość i ostrość zdjęcia – równomierne oświetlenie i dobry kontrast znacznie poprawią skuteczność skanowania.
Odbierz darmowego ebooka
Mamy nadzieję, że te 7 wskazówek pomoże Ci lepiej wykorzystać chmurowe edytory plików od Google we wszystkich wysiłkach związanych z content marketingiem w Twojej firmie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o funkcjach aplikacji Google, które nie są powszechnie znane, to pobierz darmowego ebooka:
Sekrety Aplikacji Google – czyli jak pracować wydajniej ze swoim kontem Gmail
Mega porady. W szczególności spodobał mi się pierwszy trick z tworzeniem nowych dokumentów. To napewno zastosuje.
Muszę jeszcze sprawdzić z notatkami głosowymi, tzn z pisaniem głosowym. W taki sposób łatwo można tworzyć transkrypcje z wideo lub podcastów.
Dzięki Bartek za komentarz, zachęcam do pobrania Ebooka, który znajduje się na końcu wpisu. Zapewniam, że znajdziesz tam jeszcze więcej ciekawych sztuczek 🙂
Moim zdaniem bardzo przydatne te aplikacje. Każda z nich warta sprawdzenia. Ciekawi mnie funkcja notatek głosowych, które sam muszę sprawdzić. Zastanawiam się, jak Algorytm Google radzi sobie z rozpoznawaniem słów w języku polskim 😉 Z tymi znakami interpunkcyjnymi albo trzeba je zapamiętać albo mieć gdzieś w notatkach, by wiedzieć kiedy jakiej nazwy znaku użyć.
Kordian, notatki głosowe przerabiałem już wiele razy, działa to bez zarzutów, zarówno dyktowanie tekstu jak i znaków interpunkcyjnych 🙂 Warto zaznaczyć, że Google wymaga wybrania języka w jakim chcemy napisać nasz tekst. Mieszanka PL/ENG wychodzi różnie, znaki polskie działają bez zarzutów. Jeśli chodzi o język ENG to nawet jeśli powiemy coś niewyraźnie i w tekście znajdzie się słowo „weekend” zamiast wyrażenia „We can do…” to sztuczna inteligencja bardzo fajnie radzi sobie z odczytywaniem naszych intencji i na żywo poprawia tekst, by brzmiał on jak najlepiej 🙂
Ten myk z wpisaniem docs.new/sheets.new to petarda! Nie testowałem jeszcze pisania głosowego ale z tego co czytam całkiem fajnie to działa w wersji PL a zdecydowanie dobrze dla języka angielskiego. Brakuje mi wzmianki o dodatkach a skoro już o nich mowa to polecam SEMrush SEO Writing Assistant – może nie tak dobry jak SEO Surfer ale lepsze to niż nic :]