O aplikacjach służących do pozycjonowania napisano już wiele. Tym razem skupmy się na narzędziach uzupełniających, również bardzo przydatnych dla każdego, kto ma do czynienia z SEO.

Każdy zajmujący się SEO – czy to zawodowo, czy tylko na potrzeby własnego serwisu – posiada własny, sprawdzony zestaw narzędzi do realizowania działań pozycjonujących. Ich wybór dokonywany jest na podstawie dziesiątek artykułów, które napisano na ten temat, oraz – oczywiście – własnych prób i testów.

Wszyscy znamy “kombajny” z własnymi indeksami (Ahrefs, Majestic, Moz, Semrush), crawlery (ScreamingFrog, WebsiteAuditor, Clusteric), systemy do śledzenia widoczności (Senuto, Semstorm), dziesiątki generatorów słów kluczowych, monitorów pozycji, wygasłych domen itd. Czasem na rynku pojawia się narzędzie, które tworzy zupełnie nową kategorię i po chwili również trafia do podstawowego przybornika SEOwca – np. Surfer.

Dużo rzadziej można obserwować publiczne dyskusje na temat dodatkowych narzędzi, tak bardzo ułatwiających pracę z SEO. Może specjaliści nie chcą się nimi za bardzo dzielić? 😉
Oto kilka z nich.

Wayback Machine (Web Archive)

Przejęcie wygasłej domeny z pokaźną bazą backlinków to prawdziwa gratka. Ahrefs czy Majestic pozwolą zbadać profil linków, ale nie pokażą treści, która znajdowała się na stronach tej domeny. Czy było to coś wartościowego, czy można i czy jest sens odtwarzać strukturę podstron?
Na szczęście istnieje Wayback Machine – prawdziwe archiwum Internetu. W swoich gigantycznych zasobach przechowuje kopie tysięcy serwisów – i to z wielu lat.
Można tam zobaczyć, jak długo na domenie była zaślepka, jaki serwis tam działał wcześniej, co się działo jeszcze przed nim. Prawdziwa kopalnia treści.

wayback machine

Alternatywy: biorąc pod uwagę wielkość archiwum – brak

Copyscape

Link building wymaga generowania dużych ilości treści. W ramach jednego projektu zazwyczaj wielu tekstów na ten sam – albo bardzo zbliżony – temat. Dbanie o unikalność artykułów, w celu uniknięcia kary za duplicate content, to oczko w głowie każdego specjalisty od SEO.
Można sobie bardzo ułatwić życie korzystając z Copyscape. Za pomocą tego narzędzia można przeszukać Internet pod kątem kopii danego tekstu.
W bezpłatnej wersji trzeba podać URL tekstu, natomiast w płatnej można wkleić tekst – czyli sprawdzić go jeszcze przed opublikowaniem.

Alternatywy: duplichecker.com, plagiarisma.net

WebPageTest

Optymalizując serwis internetowy pod kątem szybkości wczytywania (czyli jednego z czynników rankingowych) większość specjalistów opiera się na wynikach i sugestiach Google Page Speed Insights. Oczywiście wyświetlane tam informacje są kluczowe, bo pokazują, w jaki sposób Google widzi i ocenia szybkość strony. Ale istnieje inne narzędzie do analizy różnych cech procesu ładowania strony. Lepsze od Insights – szczególnie od czasu przejścia tegoż na algorytm Lightspeed. Mowa tutaj o WebPageTest.
Narzędzie to udostępnia wiele opcji testowania. Podstawowych – jak wybór lokalizacji serwera testującego (kilkadziesiąt miejsc na całym świecie) czy przeglądarki – jak również zaawansowanych.
Pomiar zajmuje trochę czasu – więcej niż w przypadku Insights – ale ilość informacji, które zawiera raport wynikowy to wynagradza. Jednym ze składników raportu są – oczywiście – rekomendacje optymalizacyjne.

Alternatywy: gtmetrix.com, tools.pingdom.com

GA Checker

Analityka jest podstawą wszelkiej optymalizacji. GA Checker to proste, ale bardzo przydatne narzędzie. Skanuje cały serwis (do 10.000 adresów URL) sprawdzając, czy na wszystkich stronach znajduje się kod śledzący Google Analytics (ale również GTM, AdWords i kilka innych). Wyświetlony wynik, zawierający nie tylko stan, ale również typ kodu śledzącego, można wyeksportować do CSV w celu wykorzystania w arkuszu kalkulacyjnym lub innym narzędziu.

Alternatywy: Obecność konkretnego kodu śledzącego można zweryfikować za pomocą np. Screaming Frog SEO Spider.

ManageWP

Jednym z powodów, dla których WordPress jest CMSem numer 1 na świecie jest fakt, że zaplecza SEO budowane przy jego użyciu. Nic dziwnego, daje naprawdę duże możliwości i jest bardzo łatwy w obsłudze.
Praca z serwisami opartymi na WordPressie staje się jeszcze łatwiejsza z ManageWP. To wygodny panel do administrowania wieloma serwisami jednocześnie. Ułatwia masowe aktualizacje platformy, motywów i wtyczek, umożliwia backupy, klonowanie, monitorowanie bezpieczeństwa i wydajności oraz różnego rodzaju raportowanie.

Alternatywy: MainWP, InfiniteWP

Brand24

Główną korzyścią oferowaną przez Brand24 jest monitorowanie wzmianek o marce. Ale jednym z pobocznych celów, do których to narzędzie jest wykorzystywane, jest wyszukiwanie potencjalnych okazji sprzedażowych na podstawie wystąpień określonych słów kluczowych. W ten sam sposób można wykorzystywać Brand24 do znajdowania nowych lokalizacji pod link building.

Alternatywy: Mention, BrandWatch

Super Monitoring

Przedłużająca się awaria lub poważna usterka pozycjonowanego serwisu na pewno nie wpłynie pozytywnie na jego wyniki. A w przypadku zaplecza niedziałający blog jest wart tyle, co nic.
Awarii nie da się kompletnie uniknąć, ale można zminimalizować ich konsekwencje reagując błyskawicznie w momencie ich wystąpienia. Natychmiastową informację o awarii lub usterce strony internetowej zapewnia monitoring dostępności, taki jak Super Monitoring.

Alternatywy: Pingdom, Site24x7

LastPass

Publikując posty, dodając komentarze i konfigurując profile na forach trzeba tworzyć i przechowywać setki danych logowania – w tym haseł. Arkusz Excela nie jest dobrym rozwiązaniem – a im więcej pozycji, tym gorzej się z niego korzysta. Z pomocą przychodzą menedżery haseł – na przykład LastPass.
Nie tylko zapamiętają dane logowania w momencie rejestracji i wkleją je przy kolejnym logowaniu, ale będą generować unikalne i bezpieczne hasła. Do zapamiętania pozostanie to jedno hasło – służące do logowania do samego menedżera haseł.

LastPass

Alternatywy: 1Password, Dashlane

IFTTT

IFTTT to skrót od “IF This Then That” – czyli “Jeśli To, Wtedy Tamto”. To znakomite narzędzie do automatyzacji pracy z aplikacjami webowymi (i nie tylko), które udostępniają API. Szczęściem, większość nowoczesnych aplikacji udostępnia.
Za pomocą IFTTT można na przykład automatycznie tworzyć wpisy na Medium po opublikowaniu postu na blogu. Albo dostawać powiadomienia o aktualizacjach wybranych tematów na Wikipedii (źródle wartościowych linków). Jeszcze jeden przykład to automatyczne kopie bezpieczeństwa całych blogów zapisywane w wybranej chmurze.

Alternatywy: Zapier, Automate.io

Trello

Jednym ze sposobów na ogarnięcie wielu projektów są tablice Kanban. Tej techniki używa między innymi Trello – aplikacja webowa oferująca większość swoich funkcji zupełnie bezpłatnie. Nie tylko pozwala zapanować nad wieloma tematami, ale również umożliwia grupową pracę nad projektami – z klientami, partnerami czy podwykonawcami.

Alternatywy: Asana, Airtable

Klipfolio

Dashboard – czyli “deska rozdzielcza” – to oprogramowanie gromadzące dane z wielu źródeł i prezentujące je w formie jednego przejrzystego raportu. Takie aplikacje jak Klipfolio oferują szerokie możliwości integracji i kastomizacji. Dane można analizować, agregować, wizualizować itd.

Klipfolio

Alternatywy: Google Data Studio, Geckoboard

iFirma

Rynek SEO jest dość specyficzny. Znakomita większość specjalistów to freelancerzy, najczęściej prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Przy prostej strukturze oferty (niewiele produktów) korzystanie z księgowości on-line – np. iFirma – może okazać się dużo bardziej opłacalne (i wygodne) niż zatrudnianie księgowej.
Przydatną funkcją internetowych systemów księgowych jest API, za pomocą którego można zintegrować wystawianie faktur z własną aplikacją – lub ze wspomnianym wyżej IFTTT.

Alternatywy: wFirma, inFakt

Pipedrive

Kontynuując temat freelancerki, dobry CRM – na przykład Pipedrive – potrafi znacząco ułatwić życie i zaoszczędzić sporo czasu, który można przeznaczyć na pracę nad SEO. Prospekci, klienci, projekty, wydawcy, autorzy. Pełna historia, statusy, łatwe przeszukiwanie. I oczywiście dostępność zewsząd i na różnych urządzeniach.

Alternatywy: Close.com, Hubspot CRM

Narzędzi uzupełniających, przydatnych w pracy SEOwca jest oczywiście dużo więcej. Tutaj pokazaliśmy trzynaście takich, które znamy i wiemy z dużym prawdopodobieństwem, że mogą ułatwić życie wielu osobom działającym w tej branży.

Konrad Caban

Konrad Caban

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Części narzędzi nie znałem, a mając świadomość, jak ważne z tej listy są te, których używam, muszę w te pędy się z nimi zapoznać. IFTTT może odmienić moje życie 😀 Dzięki!

  2. Bardzo pomocny post, niektórych stron nie znałem i dużo przez to traciłem. Teraz już skorzystałem z tego artykułu i ułatwiło mi to znacznie moją pracę. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły