Proces zmiany strony internetowej dla jej właściciela często wiąże się głównie z zaprojektowaniem, podmianą oraz delektowaniem się jej nowym designem. Niestety często zdarza się, że w natłoku pracy webmasterzy lub agencje tworzące stronę zapominają o kilku kwestiach związanych z SEO, czego konsekwencją jest spadek pozycji, a co za tym idzie ruchu z wyszukiwarek. Dziś postaramy się przedstawić aspekty na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wdrożeniu nowej strony internetowej.

Na samym początku należy dodać, że każdy przypadek jest inny i często nie unikniemy minimalnych spadków w początkowym okresie. Jednak wykonanie poniższych czynności zminimalizuje negatywny efekt, a umiejętna optymalizacja pozwoli na stabilny wzrost w przyszłości.

1. Przenieś treści generujące ruch

Pierwszym krokiem będzie wyodrębnienie podstron, które generowały największy ruch na stronę. W tym celu należy przeanalizować dane znajdujące się w:

Google Analytics

Przechodzimy do zakładki: Zachowanie => Zawartość witryny => Wszystkie strony

Pamiętać należy o tym, że zakres dat musi zostać ustawiony od czasu wdrożenia aktualnej strony.

Search Console

Przechodzimy do zakładki: Ruch związany z wyszukiwaniem => Analityka wyszukiwania

W obu przypadkach będą nas interesowały podstrony o największej ilości sesji, kliknięć lub wyświetleń.

2. Adresy url i przekierowania

W przypadku gdy budowa aktualnych adresów url spełniała wymogi SEO, najlepszym rozwiązaniem będzie zachowanie całej struktury adresów podstron, które będziemy przenosili. Dzięki temu unikniemy wdrażania przekierowań opisanych poniżej.

Im większa strona, tym większe wyzwanie, aby proces wdrażania nowej witryny przeprowadzić bez strat w ruchu. Najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie tej samej struktury. Jednak to nie zawsze jest taka możliwość – zwłaszcza w przypadkach, gdy struktura adresów url była niepoprawna lub ograniczają nas techniczne możliwości nowego CMSa. Wtedy z pomocą przychodzą nam przekierowania 301. Powinniśmy zadbać o to, aby wszystkie stare podstrony serwisu miały swój nowy odpowiednik. Jeśli na nowej stronie nie ma odpowiednika dla dotychczasowej podstrony, powinniśmy ją przekierować na zbliżoną tematycznie lub w przypadku gdy jej brakuje, na stronę główną.

Przekierowania warto rozpisać w pliku Excel w postaci tzw. mapy przekierowań. W wersji uproszczonej powinny się znaleźć tam stare adresy url w jednej kolumnie oraz ich nowo powstałe odpowiedniki w drugiej. Mapa zdecydowanie ułatwi osobie wdrażającej przekierowania wykonać ten proces bezbłędnie.

Trzeba mieć na uwadze, że przy przekierowaniach 301 wyszukiwarki potrzebują trochę czasu na przekazanie całej mocy z poprzedniej strony na nową.  Ponadto czas oczekiwania może się wydłużyć jeśli na daną stronę rzadko zaglądają roboty wyszukiwarek.

3. Rozbuduj treść

Ogólna zasada jest taka: nie redukuj treści, rozbuduj ją.

Bardzo często właściciele stron więcej uwagi poświęcają designowi witryny, zapominając o tym co najistotniejsze – contencie. Takie działanie może okazać się zgubne, ponieważ strona generująca spory ruch z wyszukiwarki zawdzięcza go przede wszystkim treściom, które zostały uznane przez Google za wartościowe. Dlatego też:

  • Nie wymieniaj całkowicie tekstów na stronie, a rozbuduj/zaktualizuj stare.
  • Zadbaj o to aby treść była unikalna – nie kopiowana z innych serwisów. Możesz bazować na innych treściach, jednak staraj się je przeredagować.
  • Uważaj na drastyczne zmniejszenie ilości podstron lub zredukowanie ich do jednej (One-Page).
  • Treści buduj tak aby wyszukiwarka wiedziała, że tematyka witryny pozostaje bez zmian.
  • Pamiętaj o tym aby na stronie znajdowały się nagłówki H1 i H2.
  • Zwróć uwagę na istotne dla Twojej branży słowa kluczowe.
  • Jeżeli posiadałeś zoptymalizowane strony docelowe przenieś także ich tytuły i opisy (title i description).

4. Zoptymalizuj zdjęcia

 

Wolno działające witryny są niepożądane, zwłaszcza w świecie mobilnym. Długi czas ładowania się witryny, obniża jej skuteczność, a tym samym wpływa na współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji oraz utrzymanie użytkowników, co świetnie obrazuje poniższy wykres.

Źródło: https://support.google.com/partners/answer/7336278?hl=pl&ref_topic=7327827

W niedawnej ankiecie Google prawie połowa respondentów odpowiedziała, że podczas przeglądania Internetu na urządzeniach mobilnych najbardziej ich irytuje długi czas wczytywania się stron. 60% użytkowników mobilnych oczekuje, że witryna mobilna załaduje się w ciągu 3 sekund. Przeciętnie 75% użytkowników opuści witrynę mobilną, jeśli wczytuje się ona dłużej niż 5 sekund.

Zdjęcia o dużym rozmiarze są najbardziej obciążającym czynnikiem, który ma wpływ na szybkość ładowania się witryny. Warto pamiętać o tym już przy pierwszym uruchomieniu nowej strony i zadbać o odpowiednią kompresję obrazów. W tym celu można posłużyć się takimi narzędziami jak tinypng.com czy bulkresizephotos.com, które w niemal bezstratny sposób znacząco zredukują rozmiar grafik.

Aby zweryfikować to czy działania przyniosły pożądany skutek, warto przetestować witrynę za pomocą takich narzędzi jak: PageSpeed Insight, Test my Site with Google oraz GTmetrix.

5. Zweryfikuj mobilność strony

Pamiętaj aby przed przegraniem strony sprawdzić czy jest ona dostosowana do urządzeń mobilnych. Najprostszym rozwiązaniem będzie użycie narzędzia:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Poprawny wynik powinien wyglądać następująco:

6. Przenieś kody śledzące / GTM

Jeżeli do tej pory nie używałeś Google Tag Managera jest to dobra pora na jego wdrożenie. Dzięki niemu będziesz w stanie zarządzać wszystkimi tagami na stronie bez pomocy programisty. W przypadku migracji lub wdrażania nowej strony do przeniesienia będą jedynie dwa tagi odpowiedzialne za poprawne działanie GTM. W jaki sposób to zrobić? Odpowiedź na to pytanie znajduje się poniżej: https://support.google.com/tagmanager/answer/6103696?hl=pl

7. Zaktualizuj mapę witryny

Pamiętaj o tym, by plik mapy witryny został zaktualizowany tak, aby znajdowały się w nim tylko nowe adresy url. Jeżeli zmieni się także ścieżka do sitemapy, należy pamiętać o ponownym przesłaniu jej do Google, za pomocą narzędzia Search Console, w celu jej ponownej weryfikacji i zgłoszenia.

8. Dostęp dla robotów

W momencie gdy nowa strona jest dostępna do wglądu w wersji testowej, należy pamiętać o tym aby nie została ona zaindeksowana przez Google. Dlatego też należy zablokować do niej dostęp robotowi Google, wykorzystując plik robots.txt i zastosowanie komendy:

User-agent: *
Disallow: /

Uwaga! W momencie przegrania strony na docelową domenę, należy pamiętać o zastąpieniu powyższej komendy, nową odblokowującą dostęp dla robotów:

User-agent: *
Disallow:

9. Sprowadź robota Google na stronę

Po przegraniu nowej wersji strony, istotną kwestią jest by Google jak najszybciej został poinformowany o tym fakcie. Najszybszym sposobem będzie sprowadzenie robota poprzez narzędzie Search Console. Aby to zrobić, należy przejść do zakładki Indeksowanie => Pobierz jako Google, po czym klikamy ?Pobierz i zrenderuj?.

Po pewnym czasie adres pojawi się poniżej wraz z przyciskiem ?Poproś o zaindeksowanie?, w który należy kliknąć, a następnie wybrać opcję zaznaczoną poniżej:

10. Monitoruj błędy

Pamiętaj o tym aby monitorować błędy indeksowania, które pojawiają się w zakładce Indeksowanie => Błędy indeksowania. Google będzie tam wskazywał adresy url, które nie mogły zostać poprawnie zaindeksowane. Po więcej informacji zapraszamy do zapoznania się z: https://support.google.com/webmasters/answer/35120?hl=pl

Podsumowanie

Stworzyliśmy zatem listę 10 aspektów na jakie trzeba zwrócić uwagę w przypadku wdrażania nowej strony www. Jak widać, niektóre kwestie są nieco zawiłe i nie każdy będzie sobie w stanie z nimi poradzić bez pomocy specjalisty. Jeżeli interesuje Cię profesjonalna obsługa takiego procesu zgłoś się do SEOgroup!

Autor: Wojciech Władziński, Head of SEO, SEOgroup

Wojciech Władziński

Wojciech Władziński

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Ja bym jeszcze dodał, że po ustawieniu przekierowań warto sobie puścić jakiś crawler i sprawdzić, gdzie w linkowaniu wewnętrznym pojawiają się linki ze statusem 3xx (lub też 404, co by świadczyło o jakimś niedopatrzeniu na etapie tworzenia przekierowań). Wówczas można ręcznie poprawić wszystkie linki, które na przykład pojawiały się w treści, które nie zostały zmienione globalnie, aby nie wywoływać zbędnych przekierowań obniżających wydajność strony.

    • Hej Szymon. Zgadam się jak najbardziej – po wdrożeniu przekierowań warto przeprowadzić weryfikację i poprawić ewentualne niedociągnięcia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły