Pierwszy raz Google (i nie tylko) zaczęło rozpoznawać stosowanie rel=”canonical” w 2009 roku. Było to (i nadal jest) związane z powielaniem treści w obrębie witryny (popularnie zwane duplikacją treści). Na swoim blogu Google w artykule „5 najczęstszych błędów związanych z canonical’em” pokazało jak stosować całość rozwiązania.
Jednakże powyższy artykuł nie odpowiada na wszelkie pytania czy wątpliwości jakie pojawiają się przy stosowaniu canonical’a.
Czym jest rel=”canonical” ?
Najprościej rzecz tłumacząc jest to wskazanie wyszukiwarce, który adres URL jest równoważny/jednoznaczny innemu adresowi URL. Czyli jest adres URL strony A posiada tę samą treść co adres URL tego samego serwisu na stronie B to możemy wskazać za pomocą dyrektywy rel=”canonical”, który adres/strona jest oryginałem, a który kopią. Dyrektywę tę umieszczamy w sekcji <HEAD> … </HEAD>.
Czyli na stronie B umieścimy następujący zapis:
<link rel=?canonical? href=?http://www.jakisserwis.pl/adres-strony-a.html? />
Bardzo dobrze jest to wytłumaczone na stronie pomocy Google o postaci kanonicznej. I od razu powiem, że bardzo często brakuje implementacji „canonicala” w sklepach internetowych – jakby był specjalnie pomijany i niejednokrotnie też jest to dodatkowy płatny moduł a tak być nie powinno ponieważ w sklepie tego typu opcja powinna być w standardzie.
Obrazek z artykułu: http://moz.com/blog/dispelling-a-persistent-rel-canonical-myth
1. Czy powinienem używać rel=”canonical” dla stronicowania ?
Odpowiedź nie musi być twierdząca ani też przecząca. Z doświadczenia powiem, że głównym problemem do wdrożenia tego typu dyrektywy są ograniczenia skryptu. Odpowiadając na pytanie: są dwie szkoły 😉
szkoła A: tak – stosować canonical dla stronicowania ale proszę mieć na względzie, że dla każdej podstrony stroną główną (czyli postacią kanoniczną) będzie pierwsza strona
szkoła B: nie – nie stosować canonicala ze wskazaniem na stronę pierwszą – zastosować stronicowanie typu „sam na siebie” a dodatkowo wykonać implementację rel=”prev/next” zgodnie z zaleceniami Google w tym zakresie.
Jako dobry przykład (wręcz doskonały) wystarczy przejrzeć ceneo 🙂 Dla odmiany np w Click Shopie można ustawić, że w opcji „szkoła A” (powyżej) canonical można ustawić dla konkretnej podstrony w stronicowaniu czyli dyrektywa kanoniczna będzie wskazywała stronę nr 5 a nie stronę nr 1 (przykład).
2. Czy mogę używać rel=”canonical” pomiędzy serwisami zewnętrznymi ?
A czemu nie ? Jest to nawet opisane na blogu Google o stosowaniu canonical pomiędzy serwisami. 🙂 Można to zastosować przy serwisach jednej firmy wskazując gdzie znajduje się oryginał treści. Opcja rzadko stosowana w SEO z powodu tego, że „można się zgubić” i trzeba pamiętać o stosowaniu zewnętrznego canonicala.
3. Czy MUSZĘ używać rel=”canonical” pomiędzy serwisami ?
Nie – nic nie musisz. Ale MUSISZ uważać gdyż dyrektywa używana jest do wskazywani a oryginalnej treści natomiast jeśli algorytm Google uzna, że porównywane przez niego treści jednak różnią się może tę dyrektywę zignorować. Wtedy w indeksie mogą pojawić się dwie strony przykładowo oferujące te same produkty przez co oba serwisy będa między sobą konkurowały – co może nie było zamysłem właściciela obu serwisów.
Dobrym przykładem (o czym wspominałem powyżej) na użycie canonical pomiędzy serwisami jest sytuacja, gdy pomiędzy kilka witryn dystrybuowana jest ta sama treść i wszystkie one należą do jednego właściciela – przykładowo można byłoby to zastososwać w jakiejś agencji, która posiada dużo dzienników i ten sam „njus” pojawiłby się jednocześnie w wielu witrynach.
4. Czy MUSZĘ używać canonical dla witryn z prawie taką samą zawartością ?
Powinieneś, ale nie zawsze jest to dobry pomysł. Osobiście nie mam doświadczenia w tej kwestii więc odsyłam do bloga MOZ: catastrophic canonicalization.
Moim zdaniem nie należy stososwać tej dyrektywy jako zamiennika dla przekierowania 301 czy też unikania pokazywania stron z błędem 404. Skoro do przekierowan mamy 301 użyjmy włąsnie tego, a do wskazywania treści używajmy canonical.
5. Czy mogę używac canonicala wskazując „sam na siebie” ?
Tak – przykładem jest blog, który czytasz – ale oczywiście nie jest to przymus więc jeśli zastosujesz (w sklepach) canonical dla podstron a strona nr 1 tej dyrektywy mieć nie będzie to nic się nie stanie. Ważne aby całość implementacji była poprawnie wykonana.
6. Czy mogę użyć jednej postaci kanonicznej dla całego serwisu ?
Po co ? Skoro na podstronach nie ma tej samej zawartości co na stronie głównej to nie ma zasadności do wdrożenia canonical’a wskazującego jedną stronę główną dla całego serwisu. Można to sobie wyobrazić również w taki sposób, że wskutek wstawienia jednego canonical na wszystkich podstronach w wyszukiwarce pojawi się tylko strona główna – reszta zniknie i nie będzie możliwe pozyskanie ruchu z „długiego ogona”.
7. Do przekierowań używać canonical czy 301 ?
Czasem nie ma możliwości skorzystania z 301 bo nie mamy dostępu do htaccess i pozostaje Nam dłubanie przy nagłówkach META. Ktoś powie „meta refresh” ale to też nie jest dobre rozwiązanie. Skoro 301 jest używane do, nazwijmy to, twardych przekierowań natomiast canonical do wskazywania oryginalnej treści – trzymajmy się konsekwentnie tego do czego zostało to stworzone i jak jest interpretowane przez wyszukiwarki. Pomieszanie tych dwóch rzeczy może w pewnym momencie skończyć się katastrofą dla serwisu np: wyindeksowanie, potraktowanie jako doorway … i w konsekwencji jakaś kara.
8. Czy canonical przekazuje PageRank, Authority i inne ….
Chciałbym i to bardzo 😉 Chyba jak każdy ale nie do tego zostało to stworzone. Teoretycznie można założyć, że jeżeli strona A miała duży PageRank, była wartościowa i teraz tworzymy jej kopię i na stronie A wskazujemy, że oryginał znajduje się teraz na stronie B no to „coś tam” powinno” przejść. Ale nie to jest najważniejsze tylko fakt, żeby użytkownik dostał to czego szuka. Poza tym nikt nie będzie przekierowywał wartościowej strony z nową (chyba, ze przebudowywuje serwis – co czesto się zdarza przy zmianie skryptu np w sklepach).
Tak więc założyć, że odpowiedź brzmi NIE – niestety zależy to od Google czyli może ale nie musi.
9. Czy canonical mogę wykorzystać do łańcuszkowych przekierowań
W pytaniu dość nieszczęśliwie użyłem słowa „przekierowanie” ale nie znalazłem innego słowa. Chodzi o to, czy można wskazać na stronie C postać kanoniczną na stronę B, z kolei stronie B wskazać stronę A… a jaki to ma mieć sens ? W tym momencie lepiej wykorzystać przekierowania typu 301 (twarde przekierowanie) a wskazywanie postaci kanonicznej można zastosować z pominięciem strony B czy z C na A. Wyszukiwarki tez mogą się zgubić w analizie i może to doprowadzić do sytuacji, w której wszystko zostanie usunięcie z indeksu lub przesunięte do top1000. Nie róbmy sobie trudności tam gdzie ich być nie powinno.
10. Czy strony bez canonical są indeksowane ?
Na blogu, z którego zaczerpnąłem całość artykułu jednoznacznie wskazują odpowiedź, że nie. Ale jak popatrzę na niektóre sklepy to, moim zdaniem, autor jest w błędzie. Można wykonać prosty test: wrzucamy dyrektywę canonical na strony od 1 do 9 a stronę 10 zostawiamy bez canonicala. I co się stanie ze stroną 10 ? Będzie zaindeksowana: może rankować bardzo wysoko ale w mojej opinii powinna zostać po jakimś czasie odsunięta na pozycjach „do tyłu”, ewentualnie trafi do suplementala.
11. Co zrobić gdy ktoś wskaże postać kanoniczną na mój serwis/podstronę ?
Cieszyć się !!! Pomyślmy logicznie – skoro ktoś uważa, że mój artykuł (który ten ktoś „powielił” u Siebie) jest wyżej to oczywiście może wskazać do Mnie… ale takie działanie jest pozbawione sensu – ten któs pozbawi się źródła ruchu 🙂 Takie działanie też nie powinno zaszkodzić naszemu serwisowi.
12 Podsumowanie.
Ogólnie nie ma obowiązku używania rel=”canonical” czy rel=”prev/next” (o którym wspominałem powyżej) jednakże chcąc pilnować aby w naszym własnym serwisie mieć kontrolę nad powielaną treścią najlepszym rozwiązaniem jest implementacja przede wszystkim rel=”canonical”.
Źródło natchnienia: http://moz.com/blog/rel-confused-answers-to-your-rel-canonical-questions
Z ad 1) się nie zgodze – Maile z Google ma inne podejście 🙂 – ważne jest to, czy serwis ma, czy nie ma strony podsumowującej 🙂 – opisałem to dokładniej u siebie http://blog.seo-profi.pl/paginacja-a-seo-czyli-relcanonical-oraz-relnext-i-relprev-by-maile-ohye/
ad 6) można kompletnie wylecieć, nawet z głowną stroną 🙂
ad 8) moim zdaniem TAK – skoro używamy canonicala jak nie można użyć 301ki – Matt o tym mówił kilka razy…
Fajne podsumowanie – wrzucę na FB 🙂
Co do 1 – dokładnie – błąd opisywany jako dobra „wskazówka” już chyba na 2, czy 3 blogu seo. Niestety.
2 – nie wiem, czy ktoś ma działający przykład z canonicalem między domenami. Z moim testów na żywych organizmach (landingi na domenach typu onet) canonical nie działa między domenami (może coś się zmieniło na przestrzeni roku)
W artykule brakuje opisania najważniejszej kwestii – różnić między canonical a 301, tym, że oba te mechanizmy mogą być przez Google pomijane. Warto też uzupełnić artykuł o informacje stąd http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2013/04/5-common-mistakes-with-relcanonical.html (np co do wspominanego 1 pkt)
Pokażcie mi sklep który ma stronę podsumowującą 🙂 a jeśli takowy jest to pewnie będzie to promil w morzu sklepów.
Paweł – strona nie jest konieczna wiec po co to robić? 🙂
Okey – mam inne zdanie w tej kwestii.
Dlaczego pkt 4. Czy MUSZĘ używać canonical dla witryn z prawie taką samą zawartością ?
Powinieneś, ale nie zawsze jest to dobry pomysł ?
W pewnym momencie gdy treści będą dość znacznie od siebie się różniły a masz zastosowanego canonicala wtedy strona, na której jest canonical nie rankuje, nie ma jej w indeksie, czyli tracisz na ruchu i na długim ogonie.
Podczas czytania artykułu wpadł mi pewien pomysł do głowy – odnośnie punktu 8 (Czy canonical przekazuje PageRank, Authority i inne ?). Testowałeś może kiedyś masowe używanie canonicali właśnie do budowania wartości tekstu docelowego? Jestem ciekawe czy jakby ustawić na kilkunastu wartościowych stronach canonical do jakiegoś innego tekstu (tego samego), miałoby to wpływ na jego pozycje w SERPach.
Nie, nie testowałem takich rzeczy 🙂
Sprawdzimy to w wolnej chwili. Taki sposób pozycjonowania treści byłby niewykrywalny dla narzędzi typu ahrefs czy majestic, a to olbrzymi plus:)
jeżeli domena.pl ma rel=cannonical, a blog na tej domenie: domena.pl/blog też ma swój rel ale ustawiony na domena.pl/blog – czy tak jest ok ? (wole się upewnić).
Tak jest OK 🙂
i bardzo dziękuje za rzeczowe info 🙂 bo trochę szukałem
Sprawdzę na długim ogonie i opiszę efekty ;P
A jak ma się stosowanie canonicali np. w sklepach w stosunku do książek? Np. miękka/twarda okładka?
U wielu dużych graczy widziałem w takim przypadku canonicale sam na siebie?
Według mnie to chyba jest złe rozwiązanie
Jeśli ksiązka ma miekka i twarda okładke a treści opisu będa takie same lepiej wykonac jedną strone i klientowi dac do wyboru czy chce kupić książke w miękkiej lub twardej oprawie. Wytwarzanie sztucznych podstron to nie jest dobra droga ku optymalizacji dużego serwisu.
Mam obecnie spory dylemat czy zastosować canonical.. jest pewien dział strony archiwizujący pewne dane, wszystkie te podstrony się indeksują i dzięki temu prosto z wyszukiwarki użytkownik może znaleźć dane z konkretnego dnia. Problem w tym, ze te podstrony różnią się może w 1%. Co zrobić? Canonical wyzeruje ruch poza tym nie do konca bedzie poprawny ze względu na daty, ale niezastosowanie go – wydaje mi się, że obniża wartosć serwisu przez te indeksacje podobnych treści.
A masz stronicowanie ? Możesz zastososwać canonical sam na siebie i rel=prev/next ? wtedy nie tracisz długiego ogona…
Aczkolwiek jeśl iróżnica tekstu to 1% wcześniej czy później to się rozleci – może więc lepiej teraz ni eruszać ?
Wymyśliłem inny sposób, jestem ciekaw co o tym sądzisz. Ponieważ po około tygodniu, do dwóch już na ten długi ogon niewiele wchodzi, może by tak generować rel canonical dopiero po upłynięciu tego czasu? Na początku strony te byłyby więc indeksowalne i ludzie by rzez nie wchodzili, a potem canonical.
Bez sensu… Potem i tak jak wstawisz canonical to wszystko poleci w…
Co masz na myśli, że sie rozleci?
prev/next trochę nie pasuje do typu danych, one nie są stronicowane jako tako. w stronie głównej archiwum pokazywane jest 10 ostatnich rekordów, co dziennie dochodzi po kilka rekordów, google łapie wszystko 🙂
Czy jeśli w serwisie jest canonical to warto dodatkowo coś ruszać w GWT w parametrach w URLach?
Blokować tam indeksowanie sortowania i innych parametrów czy canonical jest wystarczający?
pozdrawiam
Nie ma potrzeby chociaż dla świętego spokoju można. Ale ja się do tego nei stosuję. Skoro raz ustawiłem na stornie to Google się połapie 🙂
Hej Paweł,
mam pytanie dotyczące właśnie canonicala. Gdzie i czy powinnam go zastosować w opisach produktów w sklepie internetowym. Przykład: mam 6 takich samych produktów ale różnią się kolorem. Przy wyborze koloru przeładowuje się strona z tym samym opisem- nie jesteśmy w stanie generować unikalnych opisów produktów bo są one prawie identyczne i różnią sie tylko odcieniem.
Wielkie dzięki za cenna radę!
Jeśli URL zostaje ten sam to problemu nie ma:)
No właśnie przy zmianie kolorów linki się zmieniają bo dochodzi zmienna -czerwony, -granatowy, -żółty itd. jakaś rada?
To URL ma się nie zmieniać…
Paweł czy istnieje narzędzie umożliwiające sprawdzenie canonicali prowadzących do określonej strony/witryny?
Używam wtyczkie do Chrome „Meta Seo Inspector” a hurtowo – Screaming Frog.
Tylko czy np. AHREFS widziałby takie działania?
Jest taki oto case. Istnieje serwis w mocnej domenie gov.pl, który posiada pewną podstronę. Podstrona ma oczywiście jakąś swoją treść, ale ma również w wstawiony tag canonical. Adres w tagu canonical wskazuje na niedziałającą aktualnie domenę. Można ją zarejestrować. Można zatem wyobrazić sobie sytuację, kiedy ktoś zarejestruje taką domenę, postawi na nie serwis o treści identycznej lub bardzo podobnej do treści podstrony w domenie gov.pl i uczyni taką stronkę elementem swojego zaplecza do pozycjonowania.
Moje pytanie jest takie: czy tego typu odnośnik pochodzący z podstrony w domenie gov.pl ale wykonany za pomocą tagu canonical jest tyle samo wart co link dofollow z tej samej podstrony? A może mniej albo wcale nie jest nic wart? I czy po zarejestrowaniu takiej domeny i postawieniu na niej contentu omawiana podstrona w domenie gov.pl wyleci z indeksu Google, a zastąpi ją nowo zarejestrowana domena?
Jestem ciekaw Waszych uwag w tym temacie.
Cross canonical to wskazanie gdzie leży oryginalny dokument lub można to odebrać jako coś na kształt 301. Cross canonical to nie jest link.
Cześć, a jak to jest z podstronami np. …/blog/pages/2/ -> …/blog/pages/3/ itd. CLUSTERIC wskazuje jako te strony jako duplicate content mimo że artykuły są inne tylko dane z yoast te same co główna zakładka blog. Czy to google faktycznie widzi jako treść powieloną?
Na blogu ni esa duplikatami. Poza tym kwestia jak masz wykonane stronicowanie, jak ustawione canoncial’e. Generalnie dobrze wykonane stronicowanie nie jest traktowane jako duplikacja treści. Zajrzyj tutaj: https://www.portent.com/blog/seo/pagination-tunnels-experiment-click-depth.htm – jest sporo fajnie opisane.
Ad. pkt 7 opiszę Wam moje doświadczenie sprzed kilku dni. Może komuś się ta informacja przyda. Od wielu lat mam stronę w subdomenie na bezpłatnym serwerze strefa.pl
Kilka dni temu Interia podała do publicznej wiadomości, że dnia 21 maja zaprzestaje świadczenia usług i wszystkie strony w subdomenach na domenie strefa.pl przestaną istnieć. Nie ma u nich możliwości edytowania pliku .htaccess więc postanowiłem przekierować wszystkie podstrony i stronę główną na taki sam serwis w nowej domenie za pomocą ?meta refresh? . W ciągu dwóch dni wszystkie zaindeksowane strony zniknęły z naturalnych wyników wyszukiwania. Moc nie została przekazana nowej stronie. Usunąłem przekierowania i w ciągu trzech dni większość stron powróciło na te same wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Spróbuję jeszcze dzisiaj zrobić eksperyment z rel=?canonical?. I tak strona zniknie 21 maja więc mogę sobie poeksperymentować. Za jakiś czas napiszę co działo się ze stronami po zastosowaniurel=?canonical?.
Witam
A co w przypadku gdy mam dwa sklepy w czym, jeden na allegro? Treści z głównego sklepu są kopiowane na strony produktów z allegro. Podobno allegro ma własne algorytmy ale czy aby na pewno tak jest?
No to Sama Sobie odpowiedziałaś. Skoro są kopie to Google nie poleca. A skoro nie poleca a allegro jest silną domeną to Twój sklep będzie gorzej rankować.
A co Pan powie na to, że jeden dzień po zastosowaniu canonicala strona spadła mi tak bardzo w rankingu, że teraz muszę się dwoić i troić żeby przywrócić ją na dawną pozycję? Jest to sklep i jest tam sporo stron z duplikacją treści więc zastosowanie canonical powinno skutkować lepszymi pozycjami.
To nie jest wina canonicala – tak to szybko nie działa. Możliwe, ze jest inny problem.
Dlaczego na frazę szkoła językowa we wrocławiu zamiast lepiej zoptymalizowanej podstrony profi-lingua.pl/wroclaw/szkola-jezykowa/wroclaw wyświetla się profi-lingua.pl/wroclaw/angielski/kursy-dla-doroslych.html
Jest tak chyba dla wszystkich miast m.in. Warszawy.
Czy to jest spowodowane canonicalem ustawionym sam na siebie w przypadku tej drugiej podstrony?
To się nazywa algorytm Google – wybrał lepszą stronę 🙂 Akurat tę gdzie canonical jest, a na pierwszej nie ma go wcale.
Czy jakby nie było canonicala to też by tą stronę wybrał?
Dlaczego lepszą bo wiecej linków wewnętrznych ma?
Bo zauważyłem, że do tej drugiej dodatkowo są linki do https://www.profi-lingua.pl/wroclaw/, który ma przekierowanie 302 na profi-lingua.pl/wroclaw/angielski/kursy-dla-doroslych.html
Znajdują się one w
Nie wiem czy by wybrał – niestety nie jestem Guglem. Gdyby odpowiedzi na Twoje pytania byłyby proste i każdy znał algo nie potrzebne by było seo.
Mamy bardzo rozbudowany kontent, duzo backlinks, linki na social mediach i i tak bardzo trudno nam uzyskac dobra widocznosc choices.com.pl , zamiast tego czesto pojawiaja sie wpisy na bligu, dla przykladu ten: choices-com-pl/englishtogo/top-5-najlepszych-seriali-do-nauki-angielskiego/ Czy jest jakas szansa na poprawe tej sytuacji?
Jest. Pewnie chodzi Ci o kanibalizację słów kluczowych i z tym masz problem. Canonical’em nic nie ugrasz w tym przypadku.
Cześć,
czy po tylu latach od napisania artykułu podtrzymujesz zdanie o obu szkołach z punktu 1?
Tak. Podtrzymuję, że canonical „sam na siebie” oraz „na pierwszą stronę w stronicowaniu” to dobre rozwiązania.
Mam starą długo pozycjonowaną domenę. Zakupiłem nową domenę bez historii i jak wiadomo taka słabo się nadaje na pozycjonowanie. Czy mogę na domenie starej utworzyć podstronę i po wejściu jej do top 10 na interesującą frazę dać canonical na lustrzaną podstronę na nowej domenie?
Czy pozycja przejdzie bezproblemowo na podstronę na nowej domenie pomimo słabych parametrów?
Noc to nie da. Serio.
Jakie warunki musi spełnić nowa domena, aby pozycja przeszła?
Samo zaindeksowanie niewystarczy to czy może co najmniej przez parę miesięcy podstrona musi być zaindeksowana w google?
Nowa domena jest czysta jak pupa niemowlaka. Czyli aby przeniosło moc seo musisz zrobić przekierowania 301 dla całego serwisu. Należy pamietać, że każde przekierowanie jest w jakiś sposób stratne – zawsze. Canonical’em nic nie zrobisz.
Czyli canonical z podstrony starej domeny wskazujący na podstronę lustrzaną na innej domenie (nawet mocnej i zgodnej tematycznie) nie przeniesie pozycji bo tylko może wzmocnic ją i wskazać oryginał?
Czy tylko jedno 301 takiej podstrony na podstronę lustrzaną na nowej lub mocnej domenie (obydwie zgodnie tematyczne ze starą domeną) nie przeniesie pozycji?
Widzę, że jesteś ze szkoły PapaSEO czyli najpierw canonical potem przekierowanie. Niestety ale ja tak nie robię. Ja wykonuje od razu przekierowanie 301. chyba, że na obu serwisach chcesz mieć dostep do tego samego artykułu to wtedy canonical.
Nie jestem z żadnej szkoły interesuje mnie tylko czy pozycja z jednej podstrony na drugą zostanie przeniesiona np. ten artykuł gdyby był opublikowany gdzieindziej np. na witrynie Twojej firmy https://www.semgence.pl/kilka-porad-uwag-zwiazanych-ze-stosowaniem-relcanonical/ i byś dał canonical lub 301 z tego artykułu to pozycja czy pozycja na frazę „Co to jest canonical” by przeszła?
Albo dajesz 301 albo canonical. Obie rzeczy działają inaczej. 301 to skasowanie artykułu na stronie. Canonical powoduje jego wyindeksowanie ale będzie dostępny na stronie. Takie zabiegi wykonujemy na wielu stronach. Działa to bardzo różnie ale kwestia bardziej użyteczności co chcesz osiągnąć takimi zabiegami. Jeśli wzrosty pozycji to marne szanse ze zrobisz to canonicalami.
Czyli jak zrobi się 301 jednej strony np.
https://zgred.pl/blog/kilka-porad-uwag-zwiazanych-ze-stosowaniem-relcanonical/ -> https://www.semgence.pl/kilka-porad-uwag-zwiazanych-ze-stosowaniem-relcanonical/
to nie ma gwarancji, że zostanie w top 10 na frazę „Co to jest canonical” bo bardziej byłoby to możliwe jakbyś przeniósł cała witrynę i dał 301 dla wszystkich adresów (bo sygnały wewnętrzne też musza się przenieść)
Canonical nie służy do sterowania juicy seo. Od tego jest przekierowanie 301 lub linkowanie wewnętrzne. Canonical służy do sterowania duplikacjami https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/consolidate-duplicate-urls?hl=pl albo do sterowania indeksacją podstron, jeśli chcesz aby zamiast strony X była indeksowana Y ale strona X ma być dostępna w serwisie (to wykonuję bardzo często).
Twój przykład mówi Googlowi tylko tyle, że na obu stronach jest duplikacja treści i Zgred’a ma wywalić z indeksu a Semgence wstawić do indeksu.
Ja wiem, że wyindeksuje, ale czy możesz mi napisać czy pozycja też by przeszła, gdy jedną stronę przekierujemy ?
Takie coś chce u siebie chce wdorożyć bo fraza jest za trudna na nową domenę. Wejdze do top 10 i wtedy robię taką samą podstronę na nowej domenie i daje 301 ze starej.
NIe ma gwarancji, że przejdzie to raz. A dwa jeśli zrobisz 301 z jednej podstrony A na inna podstronę B na różnych domenach to słabo to widzę. Takich akcji tez nie uskuteczniam bo sa po porstu nieopłacalne z punktu widzenia pozycjonowania obu domen. Myślę, że stanowczo za dużo kombinujesz.
edit: jeszcze jedno. na tę chwilę canonical nie jest czynnikiem rankującym.
Przepraszam, jeżeli będzie to odkopanie tematu, ale mam przewrotne pytanie. Co z canonicalem w kategoriach? Np mamy załóżmy kategorię w sklepie /opony-rowerowe i w tej kategorii są rzecz jasna opony różnego rodzaju, jako osobne produkty. Czy w tym przypadku kategoria powinna mieć tag canonical? Słowem, czy to w jakikolwiek sposób wskaże Googlowi, że to właśnie kategoria powinna być indeksowana właśnie na frazy opony rowerowe? W dużym uproszczeniu oczywiście.
W wielu sklepach często da się zaobserwować, że niby kategoria jest, ma też odpowiednią treść, tag title itd, a a na koniec okazuje się, że na frazę z kategorii, jednak widoczny jest jakiś produkt. Czy cannonical rozwiąże problem Twoim zdaniem?
Kategoria MUSI mieć self-canonical.
To o czym piszesz w ostatnim zdaniu to jest kanibalizacja na słowa kluczowe pomiędzy kategorią a produktem.
Cześć, mam pytanie. Właśnie siedzę nad sklepem na idosell i tam jest automatyczne generowanie tagu canonnical. Przykład:
xyz.pl/abc/produkt1 – to główna strona
xyz.pl/abc/produkt1query_id=3 – adres generowany po wyszukiwaniu produktu na sklepie przez wyszukiwarkę (wejście z poziomu wyników wyszukiwania)
xyz.pl/abc/produkt1query_id=1030 – adres generowany po wyszukiwaniu produktu na sklepie przez wyszukiwarkę (wejście z poziomu wyników wyszukiwania)
xyz.pl/abc/produkt1query_id=1020 – adres generowany po wyszukiwaniu produktu na sklepie przez wyszukiwarkę (wejście z poziomu wyników wyszukiwania)
Moje pytanie to: czy tu tag cannonical jest odpowiedni, czy raczej zastosowałbyś 301?
Canonical powinien „obcinać” parametry do głownego adresu URL, ALE! żeby było ciekawi emozna zrobić „sam na siebie” z parametrem – kwestia po prostu jakie to parametry. Zauważ, że na dziś allegro ma canonicale na parametry.
Czyli nie odbierać tego jak jakiś większy problem?
NIe. Po prostu canonical prawidłowo ma odcinać parametry.