Zgodnie z zapowiedzią, która padła na ostatnim HangOut’cie #7, prezentuję krótki (naprawdę krótki!) audyt SEO sklepu internetowego materace-dla-ciebie.pl o … materacach. Od razu zastrzegam, że nie będzie analizy sposobu linkowania sklepu, oceny jakości linków. Skupię się na samej stronie. W trakcie przeglądania oraz analizy de facto na wierzch wypłynął jeden olbrzymi problem ze sklepem…. ale po kolei.
Analiza wstępna
- niezblokowane indeksowanie wyników wyszukania
- brak zdefiniowanej mapy stron (sitemap.xml i/lub sitemap.xml.gz)
- niezablokowane do indeksacji zbędne poddomeny np mailing.materace-dla-ciebie.pl
- blog – opcjonalnie można zastanowić się czy nie lepiej posadowić go w podkatalogu a nie w poddomenie
- złym rozwiązaniem jest tworzenie podstron serwisu ze zbiorczymi opiniami klientów – opinie te powinny „wisieć” pod danym produktem, którego dotyczą – obecnie jest to sztuczne nabijanie site
- indeksowanie pustych stron na przykład:
http://materace-dla-ciebie.pl/rodzaj/rodzaj_materaca/4
- brak menu nawigacyjnego breadcrumbs na wszystkich stronach serwisu
- podwójna strona główna z www i bez www (brak zastosowanego przekierowania)
- brak poprawnie wykonanej strony z błędem 404 – powinna być „wpleciona” w grafikę strony a nie wyświetlać ja jako oddzielną stronę niezwiązana z materacami, dodatkowo bardzo dużo znalezionych stron zwracających błąd 404 (plik w do pobrania : response_codes_client_error_(4xx) )
- wykonane 302, które zapewne utrzymuje się od dłuższego czasu – sugerowąłbym zrobić 301 lub w ogó
Analiza strony głównej
Na początek skorzystajmy z tego co daje seoptimer : raport.
- upychanie słów kluczowych w META KEYWORDS – liczbę słowa „materace” należy ograniczyć do niezbędnego minimum natomiast całościowo nie przekraczać 5-8 słów kluczowych bez powtórzeń.
- upychanie słów kluczowych dla niektórych (nie wszystkich) obrazków – bezwzlęgnie do poprawienia – ALT powinien odzwierciedlać produkt, który jest przedstawiony na obrazku, być krótki i zwięzły.
- podwójne H3 w produktach – może to być wina sposobu prezentacji produktu z wykorzystaniem efektu najeżdżania kursorem myszki na dany produkt – pokazuje się dodatkowy opis – opis po najechaniu myszką nie powinien być wykonany z wykorzystaniem nagłówka H3
- na stronie głównej znajduje się tekst charakteryzujący jego samego wraz z linkami wewnętrznymi skonstruowanymi SPECJALNIE na potrzeby przepływu mocy na podstrony serwisu. Wykonanie tekstu w taki sposób podchodzi pod spam (upychanie słów kluczowych) – powinno to być wykonane w sposób naturlany i nie stanowić takiego sztucznego nagromadzenia w jednym miejscu
- ulubiony temat pozycjonerów – tak zwana seostopka – czyli wstawienie „na siłę” linków do podstron w celu ich lepszej indeksacji – elementy oznaczone na czerwono absolutnie do usuniecia
- bardzo poważnym błędem jest uruchomienie zagregowanych ocen w schema.org dla całego serwisu – może grozić to usunięciem „gwiazdek” z wyników wyszukania i trudnościami w ich późniejszym odzyskaniu
Efekt jest dość ciekawy bo tyle samo opinii maja strony.
Analiza podstrony 1
Dla ustalenia uwagi analizujemy stronę:
http://materace-dla-ciebie.pl/materace/materace_piankowe2/cechy_szczegolne_materacy_piankowych
Seoptimer daje następujące rezultaty : raport.
Zauważone błędy:
- źle wygenerowany nagłówki META – description zupełnie niezwiązane z badana podstroną, keywords – upchane słów kluczowych
- tytuł meny „Artykuły” nie musi być wykonany jako H2 – wystarczy ostylowany zwykły tekst
- upychanie słów kluczowych w opisie – przykładowe poniższe zdanie zawiera słowo „piankowych”, które w kontekście całego tekstu jest zbędne.
Twardość materacy piankowych można dobrać indywidualnie do własnych potrzeb
- liczbę linkowania wewnętrznego do podstron serwisu ograniczyłbym do 2-3 sztuk – obecne wykonanie traci trochę sztucznością
- ALTy zawierają taką liczbę upchanych słów kluczowych, że az zęby bolą od patrzenia
- źle wykonane TITLE – całkowicie niezwiązane z daną podstroną
Analiza podstrony 2
http://materace-dla-ciebie.pl/akcesoria1/pokrowce_soya/pokrowiec_soya
Analiza adresów URL
- Upychanie słów kluczowych stwierdzam również w adresach URL – kilka przykładów:
http://materace-dla-ciebie.pl/pokrowce1/pokrowce_aloe_vera/pokrowiec_aloe_vera
http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html
- Zaleceniem głównym jest przede wszystkim skrócić adresy URL i strony produktów wyświetlać bez nazw kategorii i podkategorii w adresach przykładowo
zamiast:
http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html
wykonać:
Agencja też „dała ciała” – miszczostfo !
Można rzec, że Agencja seo, która tworzyła i być może kodowała sklep też dała ciała – TITLE w odnośniku również pozostawia wiele do życzenia. Gratulacje za spam na stronie klienta.
Podsumowanie
Główne mankamenty serwisu
- upychanie słów kluczowych gdzie tylko się dało, gdzie tylko można było i jakkolwiek można było – przez to serwis na słowa z materacami przypomina jeden wielki spamo-śmietnik
- tworzenie tekstów i podlinkowywanie słów (fraz) tylko pod kątem przekazywania „juicy” do wewnątrz serwisu
- indeksowanie rzeczy zbędnych
- źle generowane META (również TITLE) – w załączeniu pliki z meta TITLE (page_titles_all), KEYWORDS (meta_keywords_all) oraz DESCRIPTION (meta_description_all)
- nieprawidłowo generowane H1 (h1_all) i H2 (h2_all) – trzeba sprawdzić, w których miejscach H1 i H2 są generowane jako nieadekwatne do tematyki strony
- jeśli chodzi o linki wychodzące (external_all) ładowane są zewnętrzne obrazki z serwera firmy, która wykonała projekt i wdrożenie – trzeba to zmienić. Nie jest tego wiele ale …
Lubisz się ostatnio „pastwić” 🙂 – „specjaliści” nie mają łatwo z Tobą 🙂
Niestety nie od dzisiaj wiadomo, że mało agencji wie, jak tworzyć strony zoptymalizowane pod Google – w sytuacji, gdzie ono „rządzi i dzieli” – mając ponad 97% udział w rynku wyszukiwarek 🙂
Nawiązując do wpisu z ciekawości zapytam – czy w wordpressie jest domyślnie, a jesli nie to gdzie ustawić blokadę indeksacji wyników wyszukiwania?
@adam: nie ma.
Z tego co wiem tylko H1 dot. ograniczenie max raz na stronie, w przypadku H3 nie ma ograniczeń więc na ścisłość ujdzie, choć H3 można stosować, aby zwiększyć znaczenie danego tekstu/frazy (tam gdzie nie można dać H3 dajemy strong), a jeśli jest to opis w h3, niestety to faktycznie do poprawki jak piszesz.
Przy niektórych rzeczach troszkę czepiasz się o drobne szczegóły, które nie wywierają negatywnego wpływu jak choćby „materacy piankowych”. Takie skracanie jest uzasadnione tylko w jednym przypadku – wygospodarowanie miejsca w opisie na inną frazę którą pozycjonujemy, a chcemy aby znalazła się w ów opisie.
@Mariusz: lepiej czepiać się na tym etapie niż potem szukać czemu „zdechło”. Tutaj akurat prosi się o zmiany bo masz podwójne H3, które rankują na dodatek.
Według Mata Ściemniacza nie ma ograniczenia H1 na stronie jeśli oczywiście są powody do dania ich więcej, jak jest w rzeczywistości każdy wie (chociaż ja np stosuje czasem więcej niż jedno H1 i nie miałem z tym problemu).
o lol ten title agencji, która „popełniła” tą stronkę mnie zniszczył ^^
Pawle, jestem Twoim fanem zwłaszcza w audytach ;p
@Adam – np. wtyczka „Platinum SEO” umożliwia „Use noindex for Search result pages on the site” (ustawienia).
Zupełnie odchodząc od tematu tego audytu i nawiązując do poprzedniego, to tematycznie idziesz – były dywany, teraz masz materace, następny sklep łóżka :)…
No popacz – są na tapecie ale nie mogę pokazać 🙂
zgredzie, tapety swoją drogą to też bardzo podobny content tylko, że płaszczyzna odniesienia została przeniesiona z poziomej na pionową :), żarty żartami, dzięki za wpis – zawsze z każdego Twojego audytu można wyciągnąć dla siebie istotne informacje
A kiedy audyt Twojego super katalogu?
nie audytuję katalogów – to nie ma sensu 🙂
Wywalają na AdWords miesięcznie minimum 15k, a nie stać ich było na profesjonalne seo. Zgred, będziesz robił im seo? jeśli tak to już trzęsę gaciami 🙁
super artykuł, wiele skryptów sklepowych ma takie błędy, spotykam je non stop.
Te autorskie skrypty może w starych algorytmach wyszukiwarki się sprawdzały (upychanie słów kluczowych itd->to o czym pisałeś).
Gratulacje za dobry artykuł o podstawowej optymalizacji witryny