Audyt tego sklepu miał być wykonany na ostatnim HO #6. Krótką analizę postanowiłem wrzucić na bloga – mam nadzieję, że przyda się każdej stronie 🙂

Uwagi ogólne

  1. Zmienić hosting na „szybszy” – obecnie zdarzają się błędy z brakiem dostępu do witryny.
  2. Menu po lewej stronie jest bardzo rozciągnięte – dla potencjalnego użytkownika obejrzenie całego MENU zmusza go do „jeźdżenia” belką – to bardzo niewygodne i zniechęca. Wskazane jest zwinięcie MENU tak aby były widoczne główne kategorie i spowodowanie aby dopiero po kliknięciu w tę kategorię pojawiały się podkategorie
  3. W MENU górnym na belce jest podstrona „O klockach” – sugeruję zamienić to na „Blog”. Użytkownicy chcący uzyskać porady, szukający ciekawostek będą częściej tam wchodzili – blog jednoznacznie kojarzy się z dostarczaniem treści.
  4. Do uporządkowania jest plik robots.txt. Dodatkowo zablokować regulamin – nie jest potrzebny w indeksie, podobnie strony z logowaniem, rejestracją, koszykiem, płatności, wysyłka etc…
  5. Sklep w sporej części pozbawiony jest jakichkolwiek treści ułatwiających pozycjonowanie. Przede wszystkim brak tekstów na stronach z podkategoriami (dodac choćby po 2-3 zdania) … Opisy produktów potraktowane są bardzo lekko – sporo produktów po prostu nie ma opisów.
  6. Wdrożony jest canonical dla sortowania produktów 🙂
  7. Brak systemu ocen produktów przez co nie można wdrożyć mikroformatów.
  8. Indeksowanie wyników wyszukania – do zablokowania w pliku robots.txt
  9. Brak ustawionego canonicala na stronę główną – czyli widać ją zarówno jako „jakie-klocki.pl” oraz jako „www.jakie-klocki.pl” a także z „index.php” – do poprawienia za pomocą np 301.
  10. Menu typu Breadcrumbs można obudować w schemat mikroformatów
  11. Przydałby się moduł na karcie produktu sugerujący co innego kupowali klienci lub co innego obejrzeli będąc akurat na stronie z danym produktem

Analiza nagłówka

W nagłówku widać dwa poważne problemu:

  • cloaking – odsunięcie tekstu za pomocą text-indent poza ekran
  • upychanie slow kluczowych ponad MENU
  • alt w obrazku zawiera dwie frazy, na które sklep może być pozycjonowany – sugerowałbym zostawić jedna i dodać nazwę sklepu np „Jakie-klocki.pl – konstrukcyjne czy magnetyczne” – przewrotne ale nie powinno zaszkodzić

Analiza META

O ile TITLE jest w większości przypadków zadbane o tyle KEYWORDS i DESCRIPTION już nie. Pomimo, że są to rzeczy do pominięcia o tyle jeśli już są generowane należy o nie zadbać. Odsyłam do artykułu, w którym opisane są zasady generowania nagłówków META.

Ucinanie adresów URL

W sklepie można zaobserwować ucinanie słów w przypadku generowania adresów URL. Przykładowo:

 

a powinno być:

 

Należy to poprawić i dla starych adresów ustawić 301 dla nowego URL-a. Dzięki temu w adresie URL mamy słowo kluczowe „kubus puchatek”. Zawsze to kilka plusików do pozycji 😉

Linkowanie wewnętrzne z karty produktu

Brak jest linkowania wewnętrznego z karty produktu – rekomenduję podlinkować kategorię główna i podkategorię.

Analiza stopki

  • nieprzetłumaczone menu – skoro sklep jest w PL to trzymajmy się tego
  • „szukane frazy” do usunięcia – lepiej jest tę chmurę „powiesić” w menu bocznym po lewej na samym dole. Z uwagi na to, ze sa to linki do wyników wyszukania a takowe blokujemy w robots.txt nie powinny negatywnie wpływac na witrynę

Analiza menu bocznego

Wspomniane zostało powyżej, iż jest zbyt długie i sprawa wiele kłopotów. Kolejną rzeczą, która się pojawia to dodatkowe okienko po wejściu w kategorię główna – przykładowo:

http://www.jakie-klocki.pl/klocki-banbao.html

Na dole menu pojawi się okienko:

Z racji tego, że odnośniki są już powyżej w MENU ten element staje się zbędny. Jednakże podejrzewam, że intencją właściciela lub samego skryptu jest to aby to okienko pojawiło się w innym miejscu – np ponad spisem produktów w danej kategorii.

Strona zbłędem 404

Strona z błędem nie istnieje. Bezwzględnie należy ją wykonać. Mozna skorzystać z porady znajdującej się w artykule o budowaniu stron 404.

SPAM w odnośnikach

Znalazłem w kilku przypadkach drobny spamik – upychanie słów kluczowych w ALT i  TITLE dla odnośników wewnętrznych – przykład:

http://www.jakie-klocki.pl/klocki-geomag.html

Rekomendacja jest prosta: do poprawienia !!!

Podsumowanie audytu

Miało być krótko i jest krótko. Główne mankamenty, które dostrzegłem „na szybko”. Jeśli ktoś ma coś do dodania zapraszam do komentowania 🙂 Loża szyderców wskazana 🙂

Aktualizacja 09-02-2013: dodano plik wynikowy z programu ScreamingFrog – plik zawiera pełen zestaw podstron wraz z odpowiedzią serwera, przekierowaniami, sumami kontrolnymi umożliwiającymi zbadani duplikatów etc… W niektórych miejscach widoczny jest odczytany z nagłowka „canonical”. Miłej analizy 🙂 Zapraszam do skorzystania przeprowadzenia audytu seo.

[box style=”0″]

Pobierz plik: ” jakie-klocki-pl-wszystkie-adresy-url „

[/box]

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Hejka, możesz rozwinąć pkt „Menu typu Breadcrumbs można obudować w schemat mikroformatów”.

    Jakie elementy ze schema.org można dodać w breadcrumbsach?

  2. Dzięks!

    Ps. wyczaiłem, że strony np. o mieście też można otagować za pomocą schema.org.. 😉

  3. Warto dorobić kategorie „klocki dla dzieci do lat 3, klocki dla dzieci do lat 10”. Raz, że wygoda dla klienta, a dwa, że w google pojawiają się takie frazy.

    • Mnie korci wpisać do audytu zalecenie wykonania tagowania produktów dziecięcych i właśnie m.in. tagować je wiekiem dzieciaków 🙂

    • aby zrobić juicy z dołu do góry, polepszyć indeksację, poza tym klientowi podstawiasz możliwość powrotu do wyższego rzędu wprost – nie musi szukać tych linków – zakładasz, że każdy klient jest leniwy więc trzeba mu pewne rzeczy podstawić jak jedzenie 😉

  4. Ja bym do tego jeszcze dodał, iż w części przypadków brak nagłówków pierwszego rzędu np. na stronie głównej nie ma h1, na podstronie jakie-klocki także, na wielu innych podstronach także brak lub zła struktura nagłówków.

  5. Zgred ale będą prowadzić z jednej podstrony dwa linki w to samo miejsce. Trzeba jeden ukryć żeby było dobrze dla robota google?

    • Poczytaj trochę o linkowaniu wewnętrznym proszę. A jak nie to przejrzyj proszę np portal motoryzacyjny gazety – zrozumiesz po co robi się linkowanie wewnętrzne.

  6. Zaindeksowany DC pod URL
    pl/klocki-lego.html?wiek=16 i pl/index.php/klocki-lego.html?wiek=16
    Czy błądzę? Więcej błędów dziś nie zauważyłem 😉

  7. Dzięki Zgred ja mam bardzo podobny serwis do przejrzenia i pewnie wiele błędów będzie podobnych 🙂 Nawet branża zbliżona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły