Kilka dni temu odbył się 5 (piąty) HangOut (HO czyli spotkanie nawiedzonych pozycjonerów), którego tematem były zagadnienia związane z optymalizacją sklepów internetowych (krótko można przeczytać o tym na blogu critical.pl). Filmik udostępniam również u Siebie poniżej:
W trzeciej części HO został wystawiony do analizy sklep ornamento.pl, którego krótką analizę wykonałem Ja (we współudziale z obecnymi na łączach) – poniżej zamieszczam uwagi, na które na pewno warto zwrócić uwagę.
Ponieważ nie znam słów kluczowych na jakie jest pozycjonowany sklep nie będzie analizy pod tym kątem.
1. Strona główna
- przydatny link : analiza na seoptimer.com
- brak tekstu to na pewno mankament tego sklepu – tutaj od razu dygresja: nie każdy sklep musi posiadać teksty na stronie głównej ponieważ zależy to od przyjętej strategii pozycjonowania – temu by się przydały
- źle dobrane H1 i H2 – te które są obecnie nie uczestniczą w procesie rankowania – sugeruję porządnie zastanowić się i jako H1 użyć stosownego opisu wraz z frazą „dywan/dywany”; jako H2 dać trochę bardziej rozwinięty slogan np czemu nasz sklep z dywanami zasługuje na uwagę użytkownika, h3 i h4 wykorzystujemy do linków wewnętrznych produktów
- odnośniki wewnętrzne (linki) do wewnętrz produktów (z uwagi na ich ilość na stronie głównej) powinny być wykonane w H3, poniżej odnośnika można by pokusić się o 150-200 znaków z opisu dywanu aby wzbogacić treść strony głównej o różnego rodzaju słowa kluczowe budując stosowny „ogon”
- jednocześnie należy zmienić politykę wstawiania słowa „dywany” – obecne nagromadzenie trąci spamem
- napis w stopce opisujący sklep (widoczna na każdej podstronie) kompletnie do wyrzucenia !!! Może on się znaleźć na głównej ale wysoko i nie powinien mieć formy spamu
- z lewej strony jest sidebar – z niego w całości blok do PAYU do wyrzucenia – jest w stopce i to wystarczy (ten w stopce należy zrobić w szarym odcieniu – taki kolorowy przyciąga niepotrzebnie wzrok klienta)
2. Strona z kategorią i podkategorią
- przydatny link : analiza podkategorii na seoptimer.com
- opis kategorii jest – przypominam, że nie powinien „trącić spamem” – czyli nie gromadzić słów kluczowych
- podobnie jak dla strony głównej – źle dobrane H1, H2, H3, H4
- brak tekstów i poprawnego linkowania do wewnątrz produktów (podobnie jak dla strony głównej)
3. Strona produktowa
- przydatny link : analiza karty na seoptimer.com
- H1 – jest OK :), pozostałe H2 i H3 niestety już nie – do zmiany
- brak linkowania wewnętrznego do kategorii, podkategorii i/lub producenta dywnu
- brak jest bloków typu: inni klienci przeglądali też te produkty, inni klienci kupili tez takie produkty, sa za to produkty powiązane 🙂
- brak zaimplementowanych komentarzy, ocen – od razu wspomnę – warto to obudować w schema.org – gwiazki skutecznie przyciągają klientów jeśli widać to w wynikach wyszukiwania
- opis powielony na porównywarkach internetowych – do wykonania bezwzględnie zmiana tekstu oraz wykonanie w skrypcie dwóch pól typu „opis produktu” – jeden opis dla sklepu drugi podawany na zewnątrz do wszystkich porównywarek cenowych
- można opcjonalnie zastanowić się nad zbudowaniem tagów dla każdego produktu (max 2-3 tagi na produkt) dzięki czemu wzbogacimy linkowanie wewnętrzne
4. Generowanie META
Każda strona serwisu winna mieć inny nagłówek META tematycznie jak najlepiej powiązany z wyświetlaną treścią. Dotyczy to szczególnie nagłówków ofert produktów, strony głównej oraz kategorii i podkategorii, które będą uczestniczyły w procesie pozycjonowania. Jeżeli nie ma możliwości wygenerować poprawnie „meta keywords” zostawić puste – nic na siłę, podobnie z meta description. TITLE musi być obowiązkowo !! Przykładowy poniżej do ewentualnego wykorzystania.
5.Prowadzenie bloga
W poddomenie blog.ornamento.pl znajduje się blog – obecnie zaniedbany – to bardzo niedobrze – posiadanie „śmietnika” powoduje złe postrzeganie witryny przez wujka G – wskazane zablokowanie tego do indeksacji do czasu, aż blog zacznie żyć swoim życiem. Na blogu warto opisywac nowe produkty, opisywać przypadki gdzie i jak został położony dywan, opisywac porady gdzie i jaki dywan najlepiej pasuje… i linkowac do konkretnych produktów.
Tutaj od razu odpowiem na pytanie: blog w poddomenie czy katalogu. Odpowiedź brzmi … katalog – w celu zbudowania dobrego długiego ogona. Jest to zgodne z zaleceniami Google w tej kwestii (poddomeny czy katalogi).
6. Od strony technicznej
- źle wykonane stronicowanie – powstają adresy URL pokroju /index/index/index/ – trzeba przejrzeć całość skryptu czy skrypt nie generuje większej liczby podobnych „kfiatków”
- do zweryfikowania zastosowane przekierowania 30x
- menu pod topem (breadcrumbs) obudować za pomocą schema.org
- źle wykonana strona „error 404” – przykładowo można wykonac to tak: http://goo.gl/fyaOn – poprawne wykonanie tej strony umożliwia zatrzymanie klienta w Naszym sklepie – tak więc wskazane jest podstawienie mu zbliżonych do poszukiwanego produktu, strony głównej, kilku najlepiej sprzedajacych się produktów i tak dalej …
- aktualizowanie na bieżąco pliku sitemap.xml(gz)
- wykonanie RSS i wyświetlanie tam ostatnio dodanych produktów – warto wtedy RSS powiązać z Feedburner.com
7. Uwagi ogólne:
- zastosowane czcionki dla tekstu zwykłego, Hx muszą różnić się od siebie wielkością tak jak to wynika z zasad budowy standardowej dla Hx
- nalezy opatrzyć ALT-em obrazki
- skrypt generuje dużą liczbę pustych ALTów oraz TITLE
- zablokować do indeksacji rzeczy takie jak: panel logowania, rejestrację, koszyk, wyniki wyszukania (obowiązkowo) – można to wykonać za pomocą META (noindex, nofollow), pliku robots.txt albo w panelu GWT
8. Opcjonalnie do zastanowienia się
- usunięcie wtrącenia /pl/ do adresów URL
- usunięcie kategorii i podkategorii w adresie URL produktu – nazwa produktu i tak zaczyna się lub zawiera słowo „dywan” tak więc dzięki temu można skrócić adres URL do postaci ornamento.pl/dywan-jakis-tam.html
- zmiana skryptu (nie zabijajcie mnie !)
Na pewno uwagi wskazane powyżej nie wyczerpują błędów sklepu oraz możliwych zaleceń, jakie można by zarekomendować – koledzy (i -żanki), którzy zajmują się sklepem mają od czasu HO dużo materiału do analizy – powodzenia 🙂 Jeśli ktoś ma jakieś uwagi – zapraszam do dyskusji. Ale rozwiązaniem będzie przeprowadzenie pełnego audytu SEO i optymalizacji tego sklepu.
Przeczytaj także: oferta pozycjonowania sklepów internetowch.
Świetnie pokazane na co zwrócić uwagę i co najszybciej wyeliminować. Sam ostatnio walczę u siebie z optymalizacją sklepu na WP i jak się okazało po przejrzeniu struktury kategorii sklepu, skrypt generował całą masę zduplikowanych stron 🙂 Wystarczyła edycja jednej linijki w kodzie i ustawienie przekierowania 301. A tak działał przez kilka miesięcy. Szkoda, że dopiero na to teraz zwróciłem uwagę, ale lepiej późno niż wcale 🙂
witam Zgredzie,
Przykul moja uwagę screen z zaznaczonymi „spamikami” – natomiast w cz. 6 pojawia się zalecenie gdzie kluczowa fraza powinna pojawić sie w nazwie kategorii, potem powiązanie podkategorii a na końcu zawarcie frazy w nazwie produktu.
Kiedy wiec coś jest spamem, a kiedy nie ?
Akurat powiązanie występującej frazy/słowa w URL+nazwa kategorii+TITLE spamem nie jest. Chodzi o fakt, że nazwa kategorii występuje jako tekst na stronie a nie w MENU. Tutaj w MENU fraza „dywany” po prostu razi w oczy.
Dziękuje za szybką odpowiedź, rozbieżność tez zauważyłem keywordsach głównej .. 5-8 , czy 12-15. Pojawia mi się tu duąa rozbieżność.
a to już kwestia jak bogaty jest temat 🙂 Ja ogólnie nie wychodzę poza 5 keywordsów.
Witam,
świetny artykuł. A co z powielonym opisem produktu? Jeśli się napisze jakiś unikalny, a inni skopiują?
Czy chodzi tu bardziej o to, że jest jeden do wszystkiego?
Tak jak napisałem: tworzysz w skrypcie (baza) dwa pola – w jednym umieszczasz treść dla porównywarek, drugi dla Siebie. Niestety jak ktoś skopiuje to nie ma na to rady (można zgłosić to do Google wtedy usunie plagiat, ale to wojna z wiatrakami)…
dlaczego „noindex, nofollow”, a nie „noindex, follow”?
Kapsel: as U wish 😉 ja nawet daję „noindex, nofollow, nosnippet” dzięki czemu nie podąża, nie rozdziela, nie indeksuje oraz nie ma w cache’u
Można monitorować media np. poprzez Google Alert czy ktoś nie kopiuje opisów ze strony.
Hej Paweł, dość ciekawy wpis, chociaż kilka niuansów możnabyłoby dodać. Nie byłem na hangoucie, ale co myślisz o zastosowaniu canonicali z podstron 2,3,4,.., n do 1 strony danej kategorii… Czy widzisz sens w indeksowaniu kolejnych podstron produktów?
Stosuje tą taktykę w portalach ogłoszeniowych i fajnie działają canonicale zastosowane w ten sposób. Z racji tego że nofollow nie działa tak jak za „starych” czasów, wydaje się to sensowną opcją. Chyba nawet w jakimś wideo Matta Ściemniacza o tym słyszałem 🙂
Jestem po prostu ciekawy Twojego zdania… ? 🙂
To zależy jak jest wykonane stronicowanie ? ja zamiast canonicala najpierw spróbowałbym wykonać rel=?next? / rel=?prev? 🙂 Jak to wyknasz poprawnie canonical jest zbędny 🙂
Ja tam linki ze strony głównej do kategorii zawsze daje w H2 i zawsze każę zmieniać „dodaj do koszyka” na „kup teraz” …
„zablokować do indeksacji rzeczy takie jak: panel logowania, rejestrację, koszyk, wyniki wyszukania (obowiązkowo) ? można to wykonać za pomocą META (noindex, nofollow), pliku robots.txt albo w panelu GWT”
Mam pytanie, w którym miejscu blokuje się podstrony do indeksacji w panelu GWT. Widzę tam opcję „Parametry w Url-ach”, ale tam się blokuje tylko podstrony z parametrami. Jest jeszcze opcja „Usuń adresy URL”, ale z tego co widzę ta opcja służy do usuwania adresów, które prowadzą do błędu 404?? Chyba, że coś przeoczyłem lub czegoś nie rozumiem
w GWT nie usuniesz i nei zablokujesz – robisz to u Siebie na serwisie.
Pawle,
uwagi ogólne to „zmienić skrypt”.
To powiedz w takim razie co jest lepsze w wersji „pudełkowej”, bo wydawało mi się że shoper5 nie należy do słabych skryptów.
Presta, Gekosale … a poza tym wszystko tylko nie skrypt na S 😉
Dzięki za kolejny fajny artykuł o optymalizacji sklepów – jestem ich fanem i są pomocne w codziennej pracy przy sklepach 🙂
Sklepy internetowe, jakże (nie)wdzięczne pole do optymalizacji 🙂 A przy okazji – Optymalizował ktoś Sklep na Joomlowskiem Virtuemarcie? Bo potrzebuje ustawić deklaracje kanoniczności dla produktów w rożnych kategoriach, a Google mi nie pomaga w udzieleniu odpowiedzi.
A to ci ni epomoże ? http://extensions.virtuemart.net/component/sobi2/?sobi2Task=sobi2Details&catid=11&sobi2Id=621&Itemid=2
Dzięki za linka, właściwie to wrzucałem już chyba ten dodatek ale przy włączonych linkach SEF generował mi canonicale ale z parametrami (czyli nie, prosty adres), ale jeszcze to sprawdzę i może zadziała 😉
A co gdy ma się sklep na skrypcie na S i raczej nie można już tego zmienić? Jest szansa go odpowiednio zoptymalizować?
Zauważyłem, że wyszukiwarka produktów w formie formularza w skrypcie na S generuje niezbyt przyjazne URL typu :
widać to też w sklepie, którego robiliście audyt.
Jak można temu zaradzić, by URL’e były bardziej przyjazne?
Piotrze,
w edycji produktu jest zakładka „pozycjonowanie” – w pola gdzie domyślenie jest kod w nawiasach {} możesz wpisać sam odpowiedni tytuł, meta, keywords i url. Sprawdzone, działa:)