Współczynnik odrzuceń dość często jest zmorą dla wielu właścicieli witryn internetowych. Im większy tym gorzej (podobno) bo to oznacza, że klient wszedł na stronę i po zapoznaniu się z tematem poszedł sobie dalej poza serwis. Choć w przypadku sklepów internetowych ten współczynnik może być >50% ponieważ klient trafia na stronę produktu i zamawia ją … telefonicznie – po czym zamyka witrynę.
Jakiś czas temu zmieniłem wygląd bloga oraz zainstalowałem trzy wtyczki:
upPrev – to coś co wyskakuje na dole po prawej stronie
Google Analytics for WordPress z Yoast.com – instalacja Google Analytics wraz z integracją WP bezpośrednio w konto GA
WordPress SEO – wtyczka, która zastąpiła mi Ultimate SEO – więcej jak ją skonfigurować jest tutaj: http://www.seomoz.org/blog/setup-wordpress-for-seo-success
Zmieniona struktura wygląda obecnie tak, że na stronie głównej są jakieś marketingowe „bzdety” natomiast cały blog został przeniesiony do folderu /blog-pozycjonowanie-stron/.
Dzięki takiemu zabiegowi aby znaleźć zmiany na blogu należy albo przejść do zakładki „Blog” albo przewinąć stronę główną nieco w dół. W przypadku pierwszym, dzięki takiemu trickowi, „użyszkodnik” musi wejść głębiej w serwis – czyli go zatrzymujemy na blogu 🙂 – czyli zmiejsza się współczynnik odrzuceń 🙂
Dodatkowo zainstalowana wtyczka „UppRev” powoduje, że po przeczytaniu artykułu użytkownikowi jest podstawiana „zachęta” w postaci małego boxa wysuwającego się z prawej strony wraz z linkiem do następnego artykułu (lub poprzedniego – kwestia konfiguracji). I tutaj też „przytrzymujemy” użytkownika na blogu….
Jak to wygląda w Google Analytics pod kątem statystyk:
1. Współczynnik odrzuceń – Bounce Rate
2. Pageviews – wzrost wyświetleń stron serwisu
3. Wtyczka do GA zdarzenia – UppRev, liczba komentarzy oraz pobrań
4. Wtyczka Yoast do Google Analytics – jak pokazuje zdarzenia 🙂 typu „Zamknij” okienko UppRev
Warto poeksperymentować z tymi wtyczkami oraz zmianą struktury bloga. Można również w ten sam sposób zmieniać strukturę dowolnego serwisu np sklepu – na głównej marketing a w folderze /sklep/ 🙂
Aktualizacja 28.05.2012:
Niestety okazało się, że tak różowo to nie jest – kolega Elias wskazał, że jest zainstalowany podwójny kod analyticsa, który to zaburza zbieranie BR. Elias wskazał też, że BR poniżej 20% oznacza, że coś jest na rzeczy i są błędy. Tak wiec poniżej wklejam screena i sypię głowę popiołem 🙁
Fajnie, że podzieliłeś się tymi informacjami. Naprawdę dobry case.
Z wtyczek powinieneś jeszcze sprawdzić tę do oceny postów, bo coś nie działa i nie mogę zagłosować.
@Lexy: no czasem Mnie ta wtyczka zaskakuje … ale jakąś ocenę widzę 🙂
Krótko, aczkolwiek bardzo treściwie i przydatnie – cały Zgred 😉
A jak się nazywa wtyczka która pokazuje tą strzałkę aby powrócić do góry strony?
NIe wiem – to zaszyte w skórce jest – pewnie jakiś javascript 🙂
Przyczyną takiego spadku BR może też być wprowadzenie śledzenia zdarzeń (3. Wtyczka do GA zdarzenia).
Każde kliknięcie w link z kodem eventu powoduje spadek BR, dlatego do linków zewnętrznych (lub tych które nie uważamy za istotne z punktu widzenia wartościowej wizyty) powinno się stosować parametr noninteraction ustawiony na true, żeby nie mieć przekłamań w stastykach.
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/eventTrackerGuide?hl=pl#SettingUpEventTracking
Zgred radze sprawdzic nowa wtyczke do seo bo wywala ci polskie znaki z urli
@komar: Yeah, known issue, just fixed it in development version, will be in 1.1.8.
Zgredzie, jeżeli mam zmienić strukturę strony/bloga/sklepu tylko po to, by użyszkodnika zmusić do szukania interesujących go informacji, to kiepski interes. Same liczby to nie wszystko. Przecież chodzi o konwersję :).
shpyo: tutaj chodzi o konwersję łażenia po blogu 😛
Zgred spadek BR może i nastąpił po tych zmianach, ale na pewno nie z 50% na 2%. Tak jak pisze @pawel powyżej, masz po prostu zliczane zdarzenia które zaniżają BR. Trzeba dodać filtry w GA albo sprawdzić manuala GA jak to wyeliminować.
@Paweł: tak pawel powyżej ma zapewne rację 🙂 Znawcą GA nie jestem 🙂 ale case na pewno do dyskusji 🙂
w ramach testu możesz ustawić noninteraction na true w kodzie eventów i sprawdzić jak wtedy będzie się kształtował BR 🙂
@Zgred
sprawdź skrzynkę meilową 🙂
@Elias: zrobione – dzięki za info. Jutro, pojutrze zbadam wynik i dam znać 🙂
Testowałem kilka wtyczek w stylu upPrev, ale za każdym razem coś nie pasowało. Albo nie współgrała z innymi skryptami na stronie, albo należało modyfikować CSS, żeby jakoś to wyglądało. Obecna jest świetna i na nią postawię. Wszystko czytelne i estetyczne. Zastanawiam się, jak mogłem wcześniej na nią nie trafić. Dzięki 😉
A mi w tej wtyczce upPrev pojawia sie tylko tytuł poprzedniego wpisu oraz linki z treści postu o tak tu jak to zmienić aby była treść postu jak u ciebie ?
Dzięki za artykuł. Nie będę gorszy i też zainstaluję upPrev 🙂
upPrev faktycznie działa. Zainstalowany kilka dni temu, BR mniejszy o kilkanaście procent.
Mi się wydaje, że to, czy upPrev za działa na plus, czy na minus, dość mocno zależy od tematyki bloga i profilu jego odbiorcy.
upPrev działa na pewno na plus, jak masz dużo treści, np. długi wpis na blogu. Wówczas czytelnik dojeżdża do końca tekstu, wyskakuje mu zachęta do lektury poprzedniego wpisu, i albo go temat wpisu zainteresuje albo nie. Jeśli masz mało tekstu i upPrev wyświetli Ci dymek, zasłaniając inne elementy strony, które masz po prawej, np. menu, to mnie osobiście takie coś denerwuje i zamykam to okienko z dymkiem, nawet nie zaglądając w jego treść
Ja jeszcze prócz zainstalowania upPrev zrobiłem multi podstrony w obrębie artykułu -> http://seo-z.pl/adder-8 (na razie testowo zrobiłem tylko dla jednego wpisu, padło na addera, bo jest długi artykuł – można ocenzurować i zrobić link nie klikalnym:P)
No niestety tak dobrze nie ma, żeby parę wtyczek zmniejszyło BR o „dziesiąt” procent. Tym nie mniej, na pewno warto iść w tą stronę i próbować znaleźć kompromis między podtykaniem userowi pod nos powiązanych tekstów, a nie zabiciem go nachalnymi linkami.
@Elias, zgadzam się, mimo że sam test miał „małego buga” to sam temat artykułu jest wartościowy z kilku innych powodów, m.in. zwrócenie uwagi na zatrzymywanie użytkownika na serwisie – przytoczone przez autora (zgreda) przykłady podsunęły mi kilka innych pomysłów z wtyczek social, przeczytałem i zaświtało mi kilka pomysłów 🙂 pozdrawiam
@buzz: chociaż na tyle przydał się artykuł 😉
podchodziłam sceptycznie czytając o wtyczce upPrev , aczkolwiek po miesiącu od zainstalowania sprawuje się dobrze i czas spędzony na mojej stronie nieco się wydłużył
W temacie aktualizacji do posta polecam zainstalować do Chrome’a dodatek Analytics Debugger i samemu testować czy kody się dobrze wywołują.
Dzięki za info, bardzo przydatne, już myślę nad innym Themem, na razie jedną wtyczkę juz zainstalowałem, sprawdzimy, szczególnie że ruch dostaję tylko z linków na stronach, to trochę mało a współczynnik odrzuceń za duży :/
Wydaje mi się, że upPrev w opisywanym okresie miał jeszcze „błąd”, polegający na niewykorzystaniu flagi, która odrzuca zdarzenia z wyliczeń o porzuceniu. Bo event ma właściwość „Non-Interaction Event”, który na początku nie był włączony. A odrzucenie strony GA zlicza wtedy kiedy w danej sesji jest tylko jedno zdarzenie.
Sama zmiana struktury w wielu przypadkach może być strzałem w dziesiątkę, ale co do różnego typu wtyczek trzeba być ostrożnym, bo zdarzają się właśnie różne takie wpadki. Bardzo fajny wpis.