Ruch na stronie www jest wyznacznikiem tego, że trafiają na nia użytkownicy czyli potencjalni klienci. Jak sprawdzić ruch na stronie aby zweryfikować czy działania SEO, bo o nich mówimy, przynoszą skutek?
Ruch na stronie można sprawdzić przynajmniej dwoma narzędziami i sa to Google Search Console oraz Google Analytics.
Aby sprawdzić ruch na stronie, czy on w ogóle istnieje, należy sprawdzić GSC (Google Search Console). W tym celu należy zalogować się do GSC i w zakładce „Skuteczność -> Wyniki wyszukania” sprawdzić czy na wykresie widać dane.
Jeśli widać wykres to w zasadzie wiemy już, że ruch organiczny na stronie istnieje. Teraz trzeba zweryikować gdzie on trafia, na jakie podstrony – i podać to odpowiedniej analizie.
Jak widać na poszczególnych stronach pojawia się ruch (kliknięcia) oraz dla każdej podstrony są zlicza wyświetlenia. Co to są wyświetlenia, kliknięcia i pozycja możesz przeczytać tutaj.
Wyświetlenie oznacza, że użytkownik „zobaczył” link do Twojej witryny w wyszukiwarce, Wiadomościach lub Discover.
W przypadku większości typów wyników każde kliknięcie kierujące użytkownika poza wyszukiwarkę Google, Discover lub Wiadomości jest liczone jako kliknięcie. Za kliknięcie nie uznaje się kliknięcia linku nieprzenoszącego użytkownika poza platformę Google
Ograniczeniem jest pewna bezwładność narzędzia GSC – dane są publikowane z reguły z 2-dniowym opóźnieniem więc weź poprawkę na to, że nie będziesz mieć danych aktualnych.
Sprawdzenie ruch, szczególnie ruchu organicznego, za pomocą GA jest bardzo proste. W tym celu wchodzimy do zakładki „Czas rzeczywisty -> Przegląd” i mamy na żywo podgląd tego co się dzieje na stronie www.
Ruch na stronie www możemy zweryfikować w innym miejscu. Będzie to ruch historyczny czyli za pomocą GA jesteśmy w stanie sprawdzić i przeanalizować ruch na stronie w przeszłości. Ale jest to zależne jak długo zbieraliśmy dane.
Możemy to wykonać w dwóch miejscach, zakładkach:
Jedyne na co trzeba uważać to czy ruch jest próbkowany (pomarańczowa tarcza) czy pełny (zielona tarcza).
Postawmy sprawę jasno – nie ma żadnego narzędzia, które pokaże rzeczywisty ruchu na serwisie www bez dostępu do danych z GSC i GA. Zewnętrzne narzędzia opierają się na szacunkach na podstawie różnych współczynników. Jest to postawienie hipotezy, że ruch na serwisie będzie taki czy inny jeśli spełniony zostanie warunek posiadania iluś tam słów kluczowych na konkretnych pozycjach.
Ahrefs na podstawie swoich danych a przede wszystkim bazy słów kluczowych podaje szacunkowy ruch organiczny dla badanego serwisu.
Jak widać szacunkowo jest to 3,8 miliona. Ahrefs definiuje to jako „całkowitą liczbę słów kluczowych na które Twój cel wyświetla się w organicznych top 100 wyników wyszukiwania we wszystkich krajach w naszej bazie danych. Kiedy Twój cel wyświetla się na dane słowo kluczowe więcej niż raz, jest liczone wielokrotnie.”
Za pomocą jednego narzędzia jesteśmy w stanie oszacować zawsze czy pozycjonując go idziemy w dobrą stronę czy tez tracimy. Analizując słowa kluczowe konkurencji także jesteśmy w stanie stwierdzić jaką oni mają przewagę. Albo tę przewagę mamy my 😉
Polskie narzędzie SEMSTORM również posiada metrykę, która w jakiś sposób umożliwia analizowanie ruchu. Właściwie jest to współczynnik ale pozwala się zorientować, ze skoro u Mnie rośnie to innemu spada 😉
Sprawdzając czy też weryfikując skuteczność działań SEO, trzeba wiedzieć, jak sprawdzić ruch na stronie. Jeśli ruch organiczny rośnie to, z reguły, powinno się to przełożyć na większą sprzedaż i lepszą konwersję – przynajmniej teoretycznie.
Do analizy ruchu na stronie należy wykorzystać narzędzia SEO Google Analytics oraz Google Search Console, a także inne, które w jakiś sposób umożliwiają analizęi porównanie możliwego ruchu organicznego na serwisie.
Jeśli masz pytania związane z tym wpisem zadaj je na moim forum lub skorzystaj z formularza kontaktowego poniżej.
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.