Pozycjonowanie strony restauracji należy zacząć od tego, czy w ogóle pozycjonowanie będzie potrzebne i będzie miało jakikolwiek sens. Z jednej strony mamy biznes, który chce pozyskiwać klientów z ruchu lokalnego (a szczególnie mapek) a z drugiej klientów, którzy szukają przede wszystkim miejsca na miłe spędzenie czasu.
Jak podejść do pozycjonowania strony restauracji?
Teoretycznie, jak przy każdej stronie www, należy zacząć od słów kluczowych. Jednak zanim to nastąpi należy zadać sobie pytania:
- czy wielkość mojego biznesu będzie na tyle duża, że opłaci mi się wejść w SEO. Wielkość punktu jest istotnym czynnikiem określenia strategii SEO. Dla małych punktów typowe pozycjonowanie może być po prostu zbędne i wystarczy skupić się na działania Social Media
- na jakim obszarze będzie działać restauracja
- jakie usługi będzie restauracja świadczyć
Patrząc przez pryzmat słów kluczowych mamy do wyboru następujące:
- imprezy okolicznościowe typu komunie, urodziny, spotkania firmowe, konferencje, wesela, chrzciny, przyjęcia panieńskie, kawalerskie i tak dalej
- typ serwowanej kuchni czyli kuchnia włoska, orientalna
- typ lokalu ponieważ może być to multitap, pizzeria, pub, restauracja wolnostojąca, restauracja hotelowa
- słowa kluczowe związane z geolokalizacją czyli miasto plus dzielnica
W przypadku typowych restauracji oraz restauracji hotelowych należy wziąć pod uwagę fakt, że niektóre przyjęcia okolicznościowe np. wesela, mogą organizować rodziny przebywające na emigracji a chcą całość zorganizować w Polsce. Dodatkowo warto założyć tam bloga opisując wydarzenia czy też prowadzić poradnik związany z przygotowywaniem imprez.
Jeżeli będziemy przygotowywać strategię dla małych punktów fast food’owych to typowe SEO można odpuścić a skupić sie jedynie na pozycjonowaniu lokalnym i to w ograniczonych zakresie. Wizytówka w Google plus dobry Social na FB oraz Insta powinny wystarczyć. Przecież nikt ze Szczecina nie będzie jeździć po kebsa do Rzeszowa 😉
W związku z napływem imigrantów przewidzieć też trzeba przygotowanie wersji strony w innym języku niż polski np. w języku ukraińskim czy białoruskim. Ale nie jest to must have.
Pozycjonowanie lokalne restauracji
W przypadku restauracji czy też dowolnego punktu gastronomicznego bezwzględnie należy skonfigurować wizytówkę Google Moja Firma. Dobrze przygotowana wizytówka pozwala na pozyskiwanie ruchu organicznego z mapek Google na zapytania potencjalnych klientów znajdujących sie w pobliżu naszego punktu gastronomicznego.
Pozycjonowanie lokalne w postaci wizytówki będzie wystarczające dla bardzo małych punktów typu np. fast food czy też małych punktów z kuchnią ale bez obsługi restauracyjnej.
Klienci szukają następujących informacji związanych z lokalem:
- godziny otwarcia lokalu oraz numerów telefonów,
- możliwość zarezerwowania stolika,
- informacje dotyczące możliwości zamówienia jedzenia na wynos i/lub z dowozem,
- sposoby kontaktu z restauracją (numer telefonu, mail, social media),
- menu oraz zdjęcia lokalu
- czy lokal daje możliwość zamówienia jedzenia np. przez agregator typu pyszne
Z mojego doświadczenia dwie najlepsze rzeczy, które pozwalają zdobyć dobry ruch organiczny to oraz sporą konwersję to:
- zdjęcia menu lub publikowanie zawsze aktualnego menu. Zdjęcia dodane przez właścicieli, ale koniecznie te dodawane przez klientów. Nic tak nie wk…rza jak nieaktualne menu. A zdjęcia od klientów są cholernie ważną częścią pozyskiwania klientów
- zdjęcia drzwi wejściowych, frontu budynku, w którym znajduje się lokal
Opinie w wizytówce Google Moja Firma dla punktów gastronomicznych
Niezwykle istotnym elementem są opinie pozostawiane przez klientów w wizytówce Google Moja Firma. Opinie są jednym z elementów, które pozwalają zaistnieć lokalowi w top3 wyników w mapach Google na różnorodne zapytania.
Prowadząc wizytówkę GMF oraz pozyskując opinie właściciel punktu powinien:
- podziękować za każdą pozytywną opinię
- zareagować na każdą negatywną opinię
Opinie będą znikać, ponieważ mechanizmy GMF są coraz doskonalsze i pozyskiwanie fałszywych czy też kupionych opinii staje się nieopłacalne. Google coraz skuteczniej wykrywa takie rzeczy i ukrywa opinię.
O czym jeszcze należy pamiętać przy pozycjonowaniu restauracji?
Przede wszystkim strona musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. Potencjalni klienci na szybko sprawdzający punkty restauracyjne korzystają z telefonów. Bez wersji RWD nie ma się co brać za promocje restauracji.
System rezerwacji w restauracji może być zaimplementowanych w ramach strony za pomocą np. systemu ramek iframe. Wszelkie audyty będą wykazywały takie podejście jako błędne ale nie należy się tym przejmować. Po prostu taka implementacja jest wymuszona i będzie działać. Gogole indeksuje ramki w miarę swoich możliwość (ale nie musi)
Raz w miesiącu (albo częściej zależnie od potrzeb) weryfikuj zdjęcia pochodzące od klientów. Może się zdarzyć, że ktoś wklei zdjęcie twarzy i masz RODO na głowie albo jakiś fejkowy kibel. Warto przeglądać wizytówkę np. co poniedziałek. nigdy nie wiesz co klienci nawywijali w długi imprezowy weekend 😉
Czy SEO dla restauracji jest potrzebne?
W zasadzie odpowiedź brzmi … NIE. W dobie zmieniających się zachowań ludzi oraz zapotrzebowań na wyjście „na dwór/na pole” zadaj sobie po prostu pytanie:
- Skąd będą do mojej restauracji przychodzili klienci?
- Czy będą chcieli przyjechać X kilometrów aby zjeść?
- Skoro mieszkają w jednym krańcu miasta to przyjadą na drugi koniec miasta?
Jeśli uważasz, że tak to jedynym miejscem gdzie osiągniesz rezultatu w SEO jest wizytówka Google Moja Firma oraz może trochę ruchu organicznego jeśli mapka na jakieś frazy nie pojawia się.
W przypadku restauracji ogromna liczba klientów pochodzi z social media – czyli niezbędny jest profil na Facebooku oraz dobrze prowadzony Instagram. Jeśli to zrozumiesz to SEO nie jest dla Ciebie bo inwestycja 1 czy 2 tysięcy miesięcznie w SEO to daje 12-24 tys netto rocznie. A zwrot z inwestycji może być równy … zero! A jak naprawdę chcesz iść w SEO zrób najpierw płatne reklamy w Google Ads i zobacz kto co klika i czy jakkolwiek przekłada sCi się to na zwrot z inwestycji w tę reklamę – bo kanał organiczny czy płatny z Google od razu powie, czy w wyszukiwarce są potencjalni Twoi klienci.
Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.